Tusen tappskor, Hjälp!

Jate Volim

Trådstartare
Jaha, då var det dags igen. :cry:

Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny hovslagare sedan i vintras och sedan han började sko har det inte varit en enda sko som har lossnat... förrän nu!

För 6 veckor sedan trampade hon av skon på vänster bak och hovis kom ut och skodde om då det ändå var dags. Frid och fröjd tills hon trampade av vänster bak OCH vänster fram förra veckan. (Dvs knappt 6 veckor efter senaste omskoning.) Hovis har varit bortrest så han kom i förmiddags och slog på skorna med tyckte vi skulle vänta med omskoning tills om två veckor då en av de andra ändå ska skos. (Han snyggade givetvis till de två hovar som varit utan skor.)

Jag var nöjd och red nu på eftermiddagen. Hästen kändes relativt fin och efteråt släppte jag ut henne i hagen och gjorde klart stallet. När jag skulle ge hö i hagen ropade jag på hästarna som kom i galopp och brallade lite och när hon bryter av till trav ser hon inte helt ren ut. Jag tänkte att det är ju lite lerigt precis i grinden så det kanske är det men icke, hela skon är vriden inåt och tåkappan sitter i strålen.

Hästen är blockhalt och blöder på vänster bak. Hovis är iväg och kan inte komma förrän imorgon men vi lyckas få bort skon. Jag tycker synd om henne att gå ute när hon har ont (nu kan hon dock stödja på benet även om hon är synligt halt i skritt) men jag vågar inte heller ha henne inne p.g.a. risken att benet svullnar upp om hon blir stilla för länge.

Så nu äntligen till saken, vad gör man med en sån här häst? P.g.a. sin hovkvalitet kan hon inte gå barfota. Hovarna växer mkt dåligt så hon sliter för mkt dessutom. Boots har hon när jag rider, i hagen vågar jag inte då hon är väldigt känslig för skav och dessutom riskerar att få mugg om hon har småsår. (Känslig hud.) Jag har dessutom aldrig haft någon häst som kan ha boots jämt utan att få skav.

Vad ska jag göra?! Jag kan ju inte ha det såhär och hästen får ju ont. Fyra skor avtrampade på 6 veckor och det är inte okej :cry:

Hjälp mig! Mvh JV

Sv: Tusen tappskor, Hjälp!

Nu är jag hemkommen efter en till vända till stallet. Hovis ringde upp och åkte ut på en gång och kollade pållan lite mer ordentligt. Jodopaxomslag + boxvila tills på fredag, sedan ska vi utvärdera det hela lite mer. Om pålle blir tokig precis av boxvilan skulle han komma ut och gipsa så att hon ev. kan få komma ut en liten stund. Nu håller vi bara tummarna för att hovbenet är intakt med tanke på den kraftiga smärtan...
Stackars hovis verkade ha dåligt samvete också men guld är det att ha någon som ställer upp så här sent på kvällen!

Mvh JV

Jag håller tummar & tår!
Det är verkligen toppen att ha en god kontakt med sin hovis. Jag har också världens bästa hovis, som tillika är en mkt god vän :)

Har din pålle vanliga skor med en tåkappa? Kanske det skulle hjälpa isf att byta till sidokappor? Vad säger hovis om detta tappskodilemma?

Ja, han är verkligen guld värd!

Hon har sidokappor fram men inte bak. Nu fick hon dock vanlig tåkappa fram tills om 10-14 dagar när hon ska skos om. Detta p.g.a. att det blev så akut och de vanliga skorna inte fanns hemma.

Hovis är också villrådig. Vi vet inte vad vi ska hitta på :confused:
Nu diskuterade vi det inte så himla ingående eftersom fokus låg på att hästen ska bli frisk. Just nu är det inte tal om omskoning ändå, hon måste bli någorlunda smärtfri innan vi kan ens fundera på de andra hovarna. Den onda hoven kommer att göras vid först när hon inte har ont.

Mvh JV som också håller både tummar och tår

Tillägger att hon ju trampat av skor med sidokappor också. Bland annat den framskon som slogs på idag.

Mvh JV

Två förslag på lösningar att diskutera med din hovis:

* Trav- eller galoppskor utan utlägg och avslipade kanter, så att det inte finns något att trampa på.
* Flappskor

Jag hade boots på min häst när hon gick på bete förra sommaren. Hon var också expert på att trampa av sig skorna men klarade sig mycket bättre med bootsen. Jag lyckades hitta ett par boots som var runda och väldigt mjuka i "kanten" så hon klarade sig utan skav :) Då har hon ändå väldigt känsliga karleder.

Har en bekant med exakt samma problem som du. Tappskor var och varannan dag! Hästen är jätteöm i hovarna så han kan ej gå barfot under ridning.
Men hon använder barfotaskor, och det har fungerat utmärkt. Hennes häst har också väldigt känslig hud och får skav av minsta lilla men då började hon linda co-flex runt ballarna innan hon satte på barfota-skorna, och inte ett skavsår sen dess. :laugh:

Barfotaskor är nog inget alternativ för mig tyvärr. Min häst kan inte gå barfota i hagen heller och barfotaskorna kommer inte att hålla för användning dygnet runt. Dessutom känns det som om det skulle vara obekvämt för hästen och stor skavrisk att ha dessa på jämt.

Till er andra:

Flappskor är ingen dum idé. Får man använda sådana på tävling (dressyr)? Borde ju inte vara några problem men man vet ju aldrig..

Mvh JV

Men tar du in hästen för natten så tar man av bootsen.Och barfota boots av god kvalitet håller för hagvistelse hela dagarna.Bättre att låta hovarna vila en längre period från skor.
Dessutom så skaver boots inte om man köper rätt storlek.

Barfotaskor är nog inget alternativ för mig tyvärr. Min häst kan inte gå barfota i hagen heller och barfotaskorna kommer inte att hålla för användning dygnet runt. Dessutom känns det som om det skulle vara obekvämt för hästen och stor skavrisk att ha dessa på jämt.

Till er andra:

Flappskor är ingen dum idé. Får man använda sådana på tävling (dressyr)? Borde ju inte vara några problem men man vet ju aldrig..

Mvh JV

Min Paint som har en hovskada pga en bärrandsröta som var ilsken, har Boaboots i hagen och rids med Cavallo boots (bättre överrullning med Cavallos) han har aldrig fått skav och Boabootsen har inte ens blivit slitna trots alla timmar i stora hagar med blandat underlag. Boabootsen har han haft på sig sammanlagt över ett halvår.

Kan tillägga att de tider han står på box är han utan så att ha på dem dygnet runt behövs ju inte om hästen står inne nattetid. De torra perioderna i somras var han också utan men när det är lerigt har han på sig boaboots och det har ju blivit nattetid då han går på bete och han har som sagt inga skav och Bootsen ser ut som nya

Senast ändrad av en moderator:

Opartisk och CBJack; Barfotaskor är nog ändå inget för oss. Finns det ingen annan lösning så visst, då kanske jag får lov att testa men det är inget jag gärna vill.

Uppdatering följer:Efter ca 4 dygns boxvila och en veckas bandage runt hoven var hästen bättre. Idag var hovis ute och skodde men han var förbryllad. En till sko (andra bak) hade lossnat. Hovarna spricker i kanterna och stora bitar trillar loss så till slut finns det ingen hov kvar där sömmarna är fästa. Han försöker att fästa sömmarna högt men han kan ju inte gå hur högt upp som helst. Men nu har hon i alla fall skor + boots runt om och vi hoppas att dessa sitter på i fyra veckor nu. *Håller tummar och tår*

Dock kommer det med den här hästen nya problem hela tiden :(

Är det någon annan som har tips på vad jag kan göra? Hon har ätit biotin i ett år utan någon som helst effekt. Har nu ätit kiselgur och B-vit i ca 3 månader och bra är det ju inte. Vi har diskuterat flapskor men det är inte riktigt optimalt även om det kanske kan bli läge att testa. Boots i hagen är ett måste och samtidigt ett stort problem då hon är skavkänslig. Hittills har det dock gått bra.

Jag vet snart inte vad jag ska hitta på längre!

Senast ändrad:

Sitter i liknande sits med häst som pga av utläkt skada har tillfälligt "spröd" hov.
För hennes del blir det boots i hagen, med påsydd fårskinsskant. Precis som din får hon lätt skav men jag hoppas att neoprenboots med fårskinn ska kunna hålla det i schack. Om man inte vill sy själv så finns ju sånna att köpa dessutom.

Sedan finns det säkert spännande saker man kan göra med skoningen, hör med din hovslagare! Kan tappskoersättare, typ Old Macs, vara ett alternativ?

Se över hagarna också. Kladdiga hagar som suger fast fötterna är ju inte ultimat, men ni kanske har bra hagar?

Då har vi löst hagproblemet på samma sätt då :) Håller tummarna för en skavfri höst utan tappskor för oss båda :D

Jag har diskuterat med min hovslagare men han vet inte riktigt heller vad som är bäst att göra. Han jobbar på klinik dock och ska diskutera med sina kollegor och sedan får vi se om fyra veckor (nästa skoning) vad vi då ska hitta på.

Tappskoersättare är nog inget alternativ. Kruxet är att få henne att SLUTA tappa skorna eftersom hon då sliter sönder hela hovarna. Nu var det jättelänge sedan vi kunde verka ordentligt eftersom det inte finns så mkt att verka. Hennes hovar växer extremt långsamt så de hinner aldrig växa ut mellan varven heller.
Ang. hagarna så har vi plana gräshagar på sandiga jordar. Lerigt blir det vid grindar och vattenkar men aldrig "Skånelera" d.v.s. de sjunker ALDRIG ner mer än halva hoven kanske. Så lerigt är det ju såklart inte nu.

Mvh JV

Min häst tappade en söm med tillhörande hovbit förra veckan, så jag gjorde ett test och smörjde på mitt läderbalsam (bivax, ullfett och kokosolja) runt kanterna för att se om det åtminstone kan minska risken att hela insidan trasas upp. Och ingenting har hänt med hoven, den är i princip oförändrad medan andra hovar visar symptom på att trasa upp sig. (och sitter med fem sömmar dessutom, två på insidan och tre på utsidan) Jag ska undersöka detta vidare.

Sen finns det ett tips i en annan tråd här om att ta en träckprov för att kolla balansen i tarmen, har din häst inte problem med balansen, brister av olika ämnen så behövs ju inte alla dessa tillsatser utan du kan gå vidare i "felsökningen".

Dåliga hovar kan bero på mkt.
Hur mår resten av hästen? Glansig päls? Välmusklad?
Har du en balanserad foderstat?
Är mage/tarm glad? (ger du tillräkligt mkt grovfoder?)
Parasiter?
Låsningar/obalanser i muskler/skelett? (kan ge tappskor)

Man får vara lite av en "detektiv" och leta fel helt enkelt.

Tips är att köpa hovboots (typ Old Mac´s el likn.) och ha som tappskoersättare / sjuksko, funkar mkt bra.

Kan även bero på generna, har haft två hästar med samma far som har dåliga hovar. Kan tillägga att på övriga 120 avkommor är det ett fåtal som kan tävla barfota (trav) gentimot andra hingstars avkommor.

Cahs: Jätteintressant! Informera gärna om vad du kommer fram till!

Heero: Resten av hästen mår bra. Bra allmäntillstånd, fin päls. Tappat aningen med muskler men beror snarare på att hon har bantat (= gått ner i vikt överlag) + att hon inte är ordentligt riden sedan i maj.
Forderstaten vågar jag tyvärr inte säga så mkt om. Höet är inte analyserat än men det är grönt, fint och av god kvalitet. Gissar att värdena (åtminstone MJ och smrp) är ungefär desamma som tidigare år. Hon får lite lusern och betfor för att få i sig mineraler och tillskott och det finns fortfarande lite gräs att äta.
Med tanke på hennes överhull har jag svårt att tro att det är proteiner som saknas. Möjligen någon mineral eller ngt annat som är svårt att veta utan prover/analyser av olika slag.
Grovfoder får hon ca 10 kg/dygn + gräs ute. Står på halm nattetid så hon har alltid ngt att pilla med ifall hon skulle vilja. Avmaskad enligt schema, träckprov gjort i våras som visade på lite mask men inte ngt märkvärdigt. (Ca 300 EPG om jag minns rätt.)
Absolut kan man använda en tappskoersättare för att kunna rida utan sko. Problemet är att hon sliter sönder hela hoven och att hon inte ens bör gå i hagen utan skor. Senaste skon som rök orsakade boxvila i 4-5 dygn och en rejäl hälta = vila ca 14 dagar. Det är väldigt svårt att sätta igång en häst som hela tiden måste vila p.g.a. tappskor. Dessutom är risken för hälta överhängande när hästen ständigt trasar sönder hovarna så att de blir olika stora/sneda/m.m. Eftersom hovarna dessutom växer dåligt så tar det mkt tid innan skadan är reparerad.

Juvelen: Ja, det är fullt möjligt att det är genetiskt men jag behöver ju hitta en lösning på problemet oavsett vad det beror på. Hennes mamma och pappa hade dock inte så dåliga hovar någon av dem men man kan ju inte hålla koll på hovkvaliteten så mkt längre tillbaka än så :D Annars har jag också hört talas om hästar som har nedärvd hovkvalitet av det sämre slaget.

Mvh JV

Du skulle kunna prova att ha på trätjära, hovarna blir sega av tjära och går inte sönder så mycket, det räcker att smörja som vanligt på undersidan. Min hovis brukar förbanna mig när han verkar för hovarna blir så hårda och sega, han märker det direkt, utan att se.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 682
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar