Tusen frågor om FÖL !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zzmamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 986
Z

zzmamma

Hej !

ja är helt nollställd på föl:confused:

därför alla dumma frågor!:confused:

När kan fölet tas från mamman?

Om man ska köpa ett föl ska det veterinär besiktas?

När kan inridning börjas om fölet är född 2007...är det kring 2½-3 års ålder?har läst det men vet ej om det är rätt?

va ska fölet ha för foder? hur mycket hö?

När ska man börja sko hästen?

Tusen tack för alla svar.

Sv: Tusen frågor om FÖL !

När kan fölet tas från mamman? När den är mellan 4-6 månader, helst inte före 6 månader

Om man ska köpa ett föl ska det veterinär besiktas?Ja det tycker jag att man bör göra

När kan inridning börjas om fölet är född 2007...är det kring 2½-3 års ålder?har läst det men vet ej om det är rätt? Vid 3 års ålder, lite beroende på ras o hur välväxt hästen är

va ska fölet ha för foder? hur mycket hö? Ett föl har ett högt näringsbehov, en kvot på minst 8 har jag för mig

När ska man börja sko hästen? Det beror helt o hållet på hästen, vissa behöver aldrig skor

Jag skulle inte avvänja så tidigt som fyra månader. Mitt stoföl får mamman vänja av själv medan hingsten går kvar till minst 7månader...

Hej !

ja är helt nollställd på föl:confused:

därför alla dumma frågor!:confused:

När kan fölet tas från mamman?

Om man ska köpa ett föl ska det veterinär besiktas?

När kan inridning börjas om fölet är född 2007...är det kring 2½-3 års ålder?har läst det men vet ej om det är rätt?

va ska fölet ha för foder? hur mycket hö?

När ska man börja sko hästen?

Tusen tack för alla svar.

Fölet kan tas från sin mamma när det är redo. Är ju alltid bra med en succesiv avvänjning(fölet står på box på natten/stoet tas ut och rids-fölet lämnas kvar i hagen med kompisar). Man brukar rekomendera att ta fölet tidigast 4mån från mamman vilket många också gör i andra länder. I sverige brukar man låta fölet gå kvar till iaf 5-6mån eller låta stoet avvänja fölet själv(vid ca 8-9mån ålder).

Om ett föl ska veterinärbesiktigast eller ej beror ju mkt på vad fölet kostar och är värt. Många väljer att inte besiktiga eftersom att föl trots allt växer och ofta är krokiga och vingliga. Men visst kan man ju ta ut ngn som kan titta så det verkar ok iaf.

Vad gäller inridning brukar man ju säga att en häst är färdigväxt vid 3års ålder. Annars är det ju som med allt annat, när hästen är redo och mogen är det dags för inridning.

Föl växer och behöver näringsrikt foder. Viktigt att göra en höanalys för att få fram en kvot(som ska ligga på ca8). Det är väldigt svårt att hitta ett sånt näringsrikt hö så förmodligen kommer du få stödfodra med tex sojamjöl lr liknande. Hur mkt hästen ska äta beror ju på näringsvärdet, vikt, exakt ålder, kön m.m. Om du inte kan ngt om foder själv, tveka inte att ta hjälp av ngn utbildad!

Vad gäller inridning brukar man ju säga att en häst är färdigväxt vid 3års ålder. Annars är det ju som med allt annat, när hästen är redo och mogen är det dags för inridning.

Nja, tillräckligt vuxen för att klara belastnigen på ryggen, men FÄRDIGVÄXT är inte säkert att hästen är förrän ett antal år senare. :idea:

Fölet tas ifrån mamman tidigast vid ca 6 månaders ålder. (tycker jag)
Självklart tar man ut vetrinär och gör en vanlig koll så att allt ser normalt ut. Böjprov görs ej på bebisar.
Inridning sker vid tre års ålder beroende på hästens utveckling.
Hö och kraft grov brukar man utfodra unghästar med.
Man brukar undvika att sko hästen om det inte är nödvändigt. Ju finare hovar hästen har ju längre kan den gå barfota. När man börjar rida regelbundet kan man sko framhovarna om det är nödvändligt. Annars är det en självklarhet att raspa och fixa till fossingarna óm den går barfota :)
MVH Hanna

Senast ändrad:

TUSEN TACK för alla svar !
Nu vart ja en anning klokare !:smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
756
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 231
Senast: Yrsel
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna