Turist i underjorden

Butros

Trådstartare
Grottor och gruvor tycker jag är intressanta att besöka, men jag är inte speleolog; jag ger mig inte in i okända grottor. De senaste åren har jag besökt Mønsted i Danmark, Olavsgruva i Norge, Wieliczka i Polen, Kutná Hora i Tjeckien, samt Dachstein och Hallstatt i Österrike.

Med tacksamhet mottar jag alla tips om intressanta grottor och gruvor, som är möjliga att besöka. I första hand tänker jag på Europa, men resten av världen är också av intresse, även om det då dröjer litet längre.

(I ett tidigare arbete kunde jag ibland vandra ensam i Stockholms tunnelbana. Det var mycket intressant. Bland annat har jag gått hela blå linjen till fots.)

Grottor och gruvor tycker jag är intressanta att besöka, men jag är inte speleolog; jag ger mig inte in i okända grottor. De senaste åren har jag besökt Mønsted i Danmark, Olavsgruva i Norge, Wieliczka i Polen, Kutná Hora i Tjeckien, samt Dachstein och Hallstatt i Österrike.

Med tacksamhet mottar jag alla tips om intressanta grottor och gruvor, som är möjliga att besöka. I första hand tänker jag på Europa, men resten av världen är också av intresse, även om det då dröjer litet längre.

(I ett tidigare arbete kunde jag ibland vandra ensam i Stockholms tunnelbana. Det var mycket intressant. Bland annat har jag gått hela blå linjen till fots.)
Oh en till grottmänniska, vad kul!

Jag har besökt minnesvärda grottor på bl a Island, Madeira, Kanarieöarna, Turkiet och i Oman. De grottor som fascinerat mig mest är nog de på Island. Långa, farliga och "naturliga".
Även jag kan varmt rekommendera Sala silvergruva om man gillar underjorden. Jag arrangerade min mans 40-årskalas där med guidad vandring för gästerna, eldkonst, musik och middag:)

Qvarnstensgruvan Minnesfjället utanför Mariestad.
Inte 155m under markytan om i Sala, men i taket hägrar spåren av en strand som är 540 miljoner år!

Klassiska Sala silvergruva. Eller menar du att du går i gruvor utan guide?

Det är både ock. I Mønsted i Danmark får man gå på egen hand, men oftast har det varit guidade turer. Jag har inget emot att gå ensam, där det är ordnat så, men jag ger mig inte själv in i det okända.

Här är en underjordsmänniska till, Sala silvergruva har jag haft förmånen att besöka utan guide och vandrat kors och tvärs i precis hur mycket jag ville.
Jag är ju även "militärnörd" och har varit i många av dom anläggningarna "när det begav sig" som idag är museum eller plomberade. Sen så dyker jag ju i gruvor, dagbrott och grottor också.

Jag har inte koll på gruvorna uppe i Gränges med omnejd men dom står på min "att-besöka-lista".

Oh en till grottmänniska, vad kul!

Jag har besökt minnesvärda grottor på bl a Island, Madeira, Kanarieöarna, Turkiet och i Oman.

Intressant! Oman står sedan länge på listan över länder jag vill resa till. Även Madeira vill jag se. Allt är av intresse, men särskilt dessa två. Har du några länkar till mer information?

Cappadocia i Turkiet är helt fantastiskt! Vi var på flera på vandringar där. Både guidningar och på egen hand. Min lillasyster som var tio-elva lyckades dessutom att gå vilse (ovan jord) och var borta ganska länge innan en gubbe hittade henne och hjälpte henne till rätta men nu har de tydligen styrt upp området med skyltar och staket.

Själv är jag sur på mig själv för att jag missat planera in en tur till gruvan i Kiruna när vi ändå är i krokarna

Kring Ipoh, Malaysia finns det galna limestonegrottor, en del är idag tempel.
Bildgoogla gärna Perak Tong.

Några mil söderut finns också Gua Tempurung, en flera kilometer lång kalkstensgrotta för de som är svaga för underjordiska floder.

Ipoh är en liten småstad utkastad mitt ut i djungeln.
Den är ungefär som Göteborg i storlek.

Här är ännu en älskare av Postojna i Slovenien. Bara att ta det lilla tåget till vandringens början sätter Indiana Jones stämning och det är oerhört vackert därinne. Det finns ytterligare en grotta i Slovenien med en stenbro och annat dramatiskt som faktiskt är ett världsarv men dit hann vi inte.

Sala och Falun är roliga bägge två och Sala kanske något roligare för att den känns mer intim. På närmare håll är ju Ignaberga i Hässleholm ingen grotta trots namnet utan en gammal gruva. Liten men cool och full av fladdermöss.

När det gäller gruvor är Cornwall ett världsarv. På tenngruvan Geevor jobbar man med att kunna öppna upp några gångar under Atlanten (gruvan ligger precis utåt Land's End) och visar under tiden de äldre bitarna med sina träväggar att krypa runt i samt en massa om arbetet vid gruvan förr och så har man mineralmuseum och vansinnigt vacker natur med gamla ruiner av maskinhus med skorstenar överallt på hedarna. Utanför St Agnes finns en mer levande gruva att besöka.

Zeche Zollverein i Essen är också ett världsarv och ett "måste" för gruventusiasten. :D

Sveriges längsta grotta, Korallgrottan. Den finns i Frostviken, norra Jämtland. Det är en kalkstensgrotta som de har kartlagt över 6km av. Turer bokas genom Korpens öga i Jorm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka