R
Raderad medlem 68338
STORT tack för alla tips!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag säger att Grand inte ens är fine dining. Bara fancy lokaler men halvdan mat alla gånger jag varit där.Klostergatans restaurang, Restaurang VED, Hos Talevski i Stadsparken (pizzan!!!!), fika på Broder Jakobs, kanske en tugga på Stäket (bra italienskt!) eller varför inte innergården på Il Italia? Grand är för all del fint, men mer fine dining.
Dit måste jag åka,visste inte ens om det o då bor jag inte så längt därifrån.Nu vet jag inte hur det är öppet under pandemin, men annars är Kannibalmuseet i Önneköp ett lite udda ställe som är värt ett besök.
Klostergatans har riktigt bra mat!Klostergatans restaurang, Restaurang VED, Hos Talevski i Stadsparken (pizzan!!!!), fika på Broder Jakobs, kanske en tugga på Stäket (bra italienskt!) eller varför inte innergården på Il Italia? Grand är för all del fint, men mer fine dining.
Jag har för mig att de gick i konkurs nu under pandemin? Däremot finns Flyinge Vingård, de har öppet hus var och varannan dag. Gott vin och nära till att promenera runt kungsgården med.Du har ju Flädie vingård utanför Lund med, eftersom du gillar vin tänkte jag
Maten ska vara bra med.
Och jag har aldrig varit där själv... Men jag har träffat mannen vars resor museet är uppbyggt runt, Arnold Äventyraren. (Med en mamma som bokhandlare så träffar man på alla möjliga människor som nån gång skrivit böcker.)Dit måste jag åka,visste inte ens om det o då bor jag inte så längt därifrån.
Jo det konkade, samma ägare som kulturen.Jag har för mig att de gick i konkurs nu under pandemin? Däremot finns Flyinge Vingård, de har öppet hus var och varannan dag. Gott vin och nära till att promenera runt kungsgården med.
Mina skånetips utöver de som redan finns i tråden är Hörte Brygga, god mat och mysigt. Kronovalls vinslott och pastafabriken i Ingelstorp utöver de Österlenstips ni har fått. Kullaberg, Mölle och Höganäs är vackert, dock kan det vara bra om man uppskattar att vandra/klättra lite i berg. Finns dock möjligheter till återhämntning+ att parkera nära.
I Malmö slår jag ett slag för malmö slott och slottscaféet. Ett icke så energikrävande sätt att ta sig runt är att åka trampbåt runt kanalen (och såklart låta den andra trampa)
Åh vad kul att du tog upp antikaffären i Degeberga. Vi gjorde några riktigt fina fynd där för två år sedanJag bor på Österlen och förra året var första året jag var där i slutet på augusti och jag tyckte inte det var så farligt, om du undviker typ Brösarp och Olof Viktors på helgerna. Olof Viktors har numera pizzakvällar också, och är man där typ när de öppnar är det helt ok utan allt för mycket trängsel.
Jag upptäckte den Libanesiska take away-vagnen i kiviks hamn för några veckor sen och gillar Antikhandlaren i Degeberga (bara glas och porslin men inte så mkt skräp som vissa andra ställen är). Min styvmamma gillar Reunion som ligger i Löderup har jag för mig, och ska jag lyxa till det åker jag förbi Smulans i Brösarp och köper lakritsbeskvier. Ett annat tips i min osorterade lista är Vilhelmsdals ostar som de säljer i sin gårdsbutik, eller att time:a in när Reko-ringen har utlämning varannan fredag i Simrishamn, där finns mkt lokalt och fint. Jag tror att du skulle uppskatta att besöka Fabriken, som ligger vid Kivik ungefär, på väg mot Vitaby. Just nu pågår en utställning och Hertha Hillfon.
Förra veckan var jag och fikade med en kompis i Brantevik, på Gamla bageriet. De hade ingen latte eller espresso, och inte heller något bra glutenfritt fika, men bullarna och bröden såg fantastiska ut (vilket jag som glutenfri bara kunde lukta på..).
Är du sugen på glass är det Åhus du ska ta dig till, och den tiden på året är de lite mindre stränderna på vägen "mellan" Kivik och Åhus fantastiska. Jag var i Nyehusen flera gånger förra året och det var supermysigt.
Stängt för renovering fram till mitten av augusti.Klostergatans har riktigt bra mat!
Stängt för renovering fram till mitten av augusti.
Ja, Glimmigehus är ju superfint!Lund är trist.
Ta er mot Ystad och Österlen. Kommer vara ok när ni ska resa.
Kivik med fina gamla hus.
Glimmingehus med historia och eventuella spöken.
Franskans creperi i Rörum.
Ystad är väl värt att besöka.
Spa på Örums Nygård
Haväng och Ravlunda skjutfält.
Ales stenar
Simrishamn och gå i små affärer.
Karlaby kro och äta gott
Hörte brygga och pillehill (andra hållet från Ystad mot Skurup).
Några tips.