Turbo gräs finns det?

G

gnutte

Vi har en vinterhage på 0,5 ha som inte kommer att användas på minst 1 år. Den ser rätt tråkig ut även på sommaren för det växer knappt något i den förutom lite nässlor och ogräs som vi brukar slå. Hagen ligger placerad nära vårt hus och nära vägen förbi vår gård och vi skulle vilja få den att grönska bara för att de skall se finare ut! ;) Så nu funderar jag på vad som kan vara den enklaste och billigaste lösningen för att få det lite grönt och fint. Har ju sett hur vägverket brukar få de att växa gräs med turbofart i diken och slänter längs med vägar.
De får naturligtvis inte vara ett gräs som är farligt för hästarna att äta men det behöver heller inte vara gräs med krav på näringsvärde. Vi bor i skåne, har ganska sandig jord under all hästskit :p som ligger över.

Sv: Turbo gräs finns det?

Ska hästarna gå där finns det nog inga snabba lösningar. Det finns ettåriga rajgräs som kommer snabbt (och kan användas att så in vall i t ex) men det är om jag inte minns fel höga sockerhalter i det, som kan ställa till det för hästen.

Gräsmatteblandningar är inte heller någon hit, där ingår ofta vitgröe som kan ge grässjuka på häst (eftersom sorten är väldigt mottaglig för allehanda sjukdomar som drabbar gräsarter). Just vitgröen är annars snabbväxande (etablerar sig på 10 dagar ungefär).

Gräsmatteblandningar är inte heller någon hit, där ingår ofta vitgröe som kan ge grässjuka på häst (eftersom sorten är väldigt mottaglig för allehanda sjukdomar som drabbar gräsarter).
Berätta mer om grässjukan snälla, Jag bor där det finns grässjuka och har vänner som har drabbats. Jag trodde inte dom visste riktigt vad det var, men dom har alltså identifierat grässorten? jag har ca 1 mil fågelvägen till närmsta drabbade bete och vill veta hur jag ska sköta mitt på bästa sätt, om du vet:)
Har haft lite ångest sen det betet blev drabbat för 3 eller 4 år sen.:(

Förlåt TS att jag tog din tråd:o Lovisaleonora du kanske ska pma så vi inte snor tråden

Om ni köper gräsfrö som passar till häst och sår det så det hinner gro och växa lite. Sedan köpa gödning och slänga på, men då måste nog den gödningen hinna smälta ner innan några hästar kan gå där igen om ni skulle vilja ha hästarna där, det kan ta några dagar beroende på vädret. Vi kör på gödning hemma och då får gräset en väldigt fart så hästarna nästa inte hinner med och beta av det.

Hoppas det kan hjälpa dig något! :)

Det är faktiskt ingen som vet säkert, det finns en massa teorier. En är sjukdomar på själva grässtrået, som alltså gör hästen sjuk (mjöldryga vill minnas var på tapten). Andra forskar på att det är en form av botulism.

Sök på forumet så tror jag det kommer upp en intressant diskussion om grässjuka, där det finns en hel del artiklar länkade.

Tack, det är ungefär de jag redan vet, ska söka men har för mig att jag redan läst om det. Otäckt är det att ha det så nära, vännen blev av med 3 hästar och en beteskompis 1 häst, tror alla som gick där dog:cry:
Tack igen

Fruktansvärt, det är verkligen en hemsk sjukdom. Jag hoppas att jag inte behöver uppleva att hästar dör i den.

Hoppar in lite här... Har också lite problem nu eftersom våren varit så kall och typ inget gräs vuxit upp ännu...

Vad finns det för gräsfrö att köpa som passar att slänga ut nu och som bara får några veckor på sig innan det måste kunna gå hästar där?

Det finns inget gräs som på ett par veckor hinner få sådant rotsystem att det tål tramp och betande. År 1 är gräset för känsligt för hästhovar.

Som jag skrev frånbörjan så är det inte tänkt att de skall gå hästar där på minst ett år, ja allra helst aldrig om vi lyckas få loss annan mark till en till vinterhage.
Men om vi om ca ett år skulle behöva använda hagen till hästarna igen så får det ju inte vara insått med gräs som är farligt för hästar.
Vad jag vill ha nu i sommar är alltså GRÖNSKA på en markbit som just nu förfular intrycket av hela gården.
BILLIG GRÖNSKA SNABBT, men möjlighet att ha häst där om det krisar.

Åk och köp vallfrö till häst och få någon att plöja och så om ni inte har egna maskiner. Närmaste bonde brukar funka. Det blir snabbt grönt även om det tar ca ett år innan man kan använda det, vilket verkar passa er bra. Vill ni inte ha hästar där kan ni ju bara slå för hö eller hacka och låta ligga.
Problemet med vinterhagar är att de bli söndertrampade igen om man inte har en annan som man kan använda innan det är tjälat i backen och även på våren.

Först av allt, harva eller plöj ner skiten så det blir en bra mylla att så dina fröer i.

Granngården säljer vallfrö för Hästbete, tror att den hette 967. Men det har de koll på där om du åker dit.
Ett billigare alternativ kan vara att ringa Olssonsfrö.se (googla dem) och där få hjälp med ett utsäde som är perfekt anpassat till den mark du har.

mvh Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka