psychogrrl

Trådstartare
Orsak? Hos människor är det ju en dysfunktion i m. tibialis anterior som gör att man får ett sk tuppsteg. Är det samma muskel som gör att hästar får det också? Eller är det något annat?

/Karin som nyligen börjat på sjukgymnastutbildningen ;)

Sv: Tuppspatt

Vet inte vad det är för sjukdomssymptom du beskriver?! Du är lika tokig som min bästa kompis som också är "nybakad" sjukgymnast! :D
Det "svängs" med latinska termer så man ser ut som en fågelholk! :D

I annat fall så har jag en häst med tuppsteg, och den pållen har tävlat med "åkomman" i över tio år.
Nu är han 22 år, i stort sett helt torr i benen, inte stel i början av ridpass eller ngt.
Dessutom veterinärbesiktigad ua i somras, då ÄVEN på böjprov.
Även fullt ridbar.
Men tydligen så kan man med operation kapa ngt ligament på en tuppstegshäst, och på så vis få bort tuppsteget.

inte så säker diagnos dock på operationen.. så lider inte hästen av tuppandet..vilket den ofta inte gör så kan man gott avstå från operation.. :)

Håller med dig.
Men har man en begåvad dressyrhäst, så förstår jag om man vill operera.
För annars får man ju underkänt i alla de moment hästen "tuppar" när man tävlar dressyr.

Dessutom så anser vissa dressyrdomare att hästen är HALT när den har tuppsteg, vilket ju inte är så kul!
Jag tävlade både dressyr och hoppning med min nuvarande gammelpålle som har haft tuppsteg i över 10 år.
Ledsnade på att tävla dressyr när jag upptäckte att dressrydomare ifrågasatte om hästen hade ont.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 081
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka