cajo1312

Trådstartare
Någon som har vana av tuppspatt?

Drabbar det hästen på ett dåligt sätt såsom framtida problem? Är det något speciellt man behöver tänka på?

Min häst har lindrig tuppspatt och hos henne är den medfödd. Hennes far hade samma rörelsestörning.
Påverkar inte användbarheten överhuvudtaget. Enda gången den syns är när vi går i nedförsbacke för då lyfter hon bakbenen lite högre än vad hästar normalt gör.

Har hästen en större rörelsestörning och man vill tävla dressyr så är det ett problem eftersom man får poängavdrag för det. Det är dock inget som är smärtsamt eller farligt för hästen och ska inte blandas ihop med spatt.

Jag har en tjugoåring som har tuppspatt och har haft det i alla fall de senaste 10 åren. Inget hästen lider av men folk som inte känner den undrar alltid över varför den lyfter så mycket på ett av bakbenen :p Har till och med fått frågor på byn när jag varit ute och ridit, brukar säga att det är jättebra att de frågar istället för att undra över varför jag rider på en häst som uppenbarligen har något fel/skada. Själv är jag så van så jag tänker inte på det. På min häst syns det i skritt men inte i övriga gångarter, mer när det är kallt ute och mindre under sommaren. När det är kallt minskar det när man ridit ett rejält pass och hästen är varm i kroppen men kommer sedan tillbaka när den går i hagen.

Väcker upp tråden!

Min häst har tuppspatt/rörelsestörning i sitt ena bakben. Det är inget som undersökts djupgående hos veterinär men en veterinär sa att det var tuppspatt direkt när han såg hästen.

Hästen i fråga har inga besvär så av det, han är pigg och rör sig gärna!
Jag tycker väl dock att det har blivit värre med åldern. Det syns i skritt, men inte i varje steg och ibland i galopp och jag tycker även jag ka se det i traven också.
Hästen är nu 23 år och tävlas regelbundet i dressyr. Ibland med kommentarer om bakbenet och ibland nämns det inte alls.

Jag undrar nu vad jag kan tänka på för att kanske minska tuppandet; några tillskott? stretching? massage/IR/akupunktur? Att tänka på vid ridning; något man kan göra för att "stärka"?

Han är opererad pga en sparkskada i samma ben i vintras med lösa benbitar som följd. Jag vet inte men ibland känns det som att det blivit värre med tuppspatten efter det, men kan också vara jag som inbillar mig vilket jag ofta gör då jag ofta förstorar upp alla småsaker till livshotande.

Jättetacksam för råd och tips!!

Hej!

Jag har haft min häst i fyra år! Köpte honom av en kompis o red honom ett halvår ungefär innan jag köpte. Han var då fyra år och hade lindrig tuppspatt och shivering. Han är ju helt fantastisk min stora bebis!

jag tänker på att ha ute honom mycket! han går fortfarande ute vissa nätter då vädret känns ok, han går täckad Alltid när det finns minsta risk för att han kan bli kall, det får lixom bara inte hända att han står o spänner sig, fånigt tänkt av mig kanske men så är det :D jag ger stärkelsefattigt kraftfoder Hippolyts Equigard och Glyx mash, (inga mängder) växlar mellan att ge nyponpulver, glukosamin, lamin forte, djävulsklo eller andra tillskott som är bra för leder och annat! han får massage och en kiropraktor kollar honom ibland och jag stretchar oftast efter jag ridit! allt detta i förebyggande då jag egentligen inte vet om det gör det bättre men i min värld så hjälper det! :) har lixom aldrig testat och strunta i det...

Rider fem sex dagar i veckan och han är superfin och lätt att rida trots sin storlek. Han går ju som en tuppspattshäst gör och folk reagerar ju i början men de vänjer sig. han tuppar lite i traven ibland nångång i början lixom men inget i galoppen däremot har han lite svårare för ena galoppen. tycker det har blivit lite sämre med åren men kan inte säga varför men jag tycker nog det...

jag tänker på att rida fram ordentligt, rida kontrollerat, han går alltid i form, inte när jag skritta fram eller alltid i skritten men jag "fläng"rider (ja ni fattar) typ aldrig.. visst kan vi rejsa lite ibland och skojja till det såklart men försöker tänka Stärkande ridning typ hela tiden :D kanske låter skittråkigt och konstigt men så kör vi :D

Hur funkar det för er? hur gör du?

// Hanna

Han är opererad pga en sparkskada i samma ben i vintras med lösa benbitar som följd. Jag vet inte men ibland känns det som att det blivit värre med tuppspatten efter det, men kan också vara jag som inbillar mig vilket jag ofta gör då jag ofta förstorar upp alla småsaker till livshotande.

Eftersom tuppspatt är nervrelaterat så kanske de hände något när han fick sparken eller vid operationen? Har du diskuterat det med veterinären?

Hur funkar det för er? hur gör du?

När det gäller tuppspatten så gör jag faktiskt ingenting alls eftersom min häst inte har några problem med det. Hon har däremot spondylos (sammanväxta kotor i ryggen) så jag anpassar träningen utefter det. Hon motioneras 6 dagar i veckan omväxlande uppsuttet och på töm. Stretchar gör jag för att hon ska behålla rörligheten. Min tömkörningstränare är fysioterapeut så jag får många bra tips av henne. :)

Förutom grovfoder, lusern och en skvätt betfor så ger jag E-vitamin och mineraler. That´s it.
Djävulsklo hade jag inte velat ge eftersom det är smärtstillande. Jag hade varit rädd att det skulle dölja symptom om något inte är som det ska.

Eftersom tuppspatt är nervrelaterat så kanske de hände något när han fick sparken eller vid operationen? Har du diskuterat det med veterinären?

Han har nu under hösten fått ytterligare en spark på samma ben ungefär mitt på hasens framsida. Röntgen ok men ultraljud såg enligt veterinär "rörigt" ut. Behandlades för blödning med metacam o en gelé som skulle smörjas på. Stått i sjukhage i 4 veckor. Tycker inte mig se ngn skillnad.

Förutom svullnaden som han fick nu av smällen så funderar jag på om det inte är en hälta alltså utan helt enkelt tuppspatten som spökar.

I övrigt när han är som han ska så rids han 7 dgr per vecka varav en skrittdag. Varierad ridning! Stretchar efter krävande pass och får ni nypon! Men funderar också på typ Superjoint som ska va bra mot tuppspatt? Känner dock ingen irl som provat!

Veterinären som behandlade förra sparken och även den här sparken vet ju om hans tuppspatt men kanske ska kolla med henne om det är något som kan ha hänt vid förra skadan eller för all del denna skadan!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
471
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar