Rosen

Trådstartare
Är det någon som fått sin häst behandlad med tuppkam intravinöst? Erfarenheter i förhållande till traditionell behandling i led?

Sv: Tuppkam!

Ingen egen erfarenhet men från vad jag har hört brukar det ge bra effekt och inga biverkningar. På travet ger man det förebyggande ibland. Ledinjektioner innebär alltid en risk så kan man undvika det är det ju bra.
mvh
Lejonelle

Erfarenhet från andras hästar.

Om jag inte minns fel är metoden relativt gammal och beprövad, har använts flitigt i USA på galoppörer(?).

Ges när:
1. Man misstänker inflammation i en eller flera leder utan att veta exakt var problemet sitter.
2. Man inte vill spruta i en led eller om leden är svårsprutad.

På tävlingshästar sprutas ibland tuppkam intravenöst när man känner att något är på G utan att symptomen uppdagats för ögat.

Intravenös behandling av Tuppkam skall vara mkt effektiv och många föredrar detta framför trad.beh.

Varför föredrar många intravenöst framför den traditionella behandlingen?

Undrar då mitt eget sto blev injecerad med tuppkam i hovleden häromdan, och ska på återbesök om ett par veckor.

Jag vet förstås att själva sticksåret kan bli infekterat, men finns det någon annan risk?

Senast ändrad:

Den minskade infektionsrisken och retningen i ev led är en orsak den andra orsaken är att intravenöst är "mer effektiv".

Med "mer effektivt" menar man att tuppkammen verkar globalt istället för den traditionella som verkar lokalt. Har du en häst som tex visar ordentlig hälta på ett ben så finns det många gånger en retning (pga felbelastning) på något/några av de andra benen också men som inte uppenbarar sig eftersom hästen så markant visar hälta på ett ben - då kan du välja intravenöst istället så vet du att de andra lederna också får sig en smörjning.
Det är inte helt sällan veterinärer har svårt att lokalisera en hälta om hästen är rejält halt på ett ben eller när hältan ligger i de nedre regionerna av falangerna (strålben, kronben, hovled, kotled) som är svårsläkta.

(Det är inte ovanligt att en häst kan ha så ont på ett ställe att andra akuta smärtor inte kan påvisas. Ex En häst med rejäl ryggmuskelinflammation påvisar ingen hälta, blir behandlad - står i två veckor, på återbesöket visar hästen högre grad av hälta på 1-4 ben.)

En liknande gammal metod som sätts in på ett tidigt skadestadie:
När en ryttare känner av att det ev är en hälta analkande INNAN den direkt kan påvisas visuellt (man vet alltså inte vart problemet kommer uppenbara sig) så ger man hästen en dags chockbehandling av Fenylbutazon (dubbel dos - 5-6 doser) och de efterföljande 6 dagarna vanlig rek dos och total vila. Därefter kan man ofta rida hästen lugnt en vecka och sedan köra för fullt igen.

Min häst har blivit behandlad med tuppkam intravenöst en gång. För många år sen behandlades han för kotledsinflammation i fler än ett ben. Vid återbesöket såg det bra (!) ut men jag tror ändå att veterinären anade att det kunde finnas något kvar som inte var helt ok utan att det för den skull visade sig vid böjprov. Jag var ovan vid den tiden att åka till klinik för behandling av häst och ifrågasatte inte så mycket, därför får jag erkänna att jag inte riktigt uppfattade varför hästen sprutades intravenöst. Jag som ägare och ryttare hade det lättare efter behandlingen då hästen inte behövde lindas, stå i box etc efter sprutan. Hästen var helt ua vid ett senare återbesök.

Det är alltid känsligt att sticka i en led. Injektion i leden - läkemedlet går dit det ska men det finns en liten risk för infektion. Injektion intravenöst - lättare för vet, kan ges ute i fält.
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: slant98
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka