Tunt varmblod som inte ökar i vikt.

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att (försöka) räkna foderstat (fast måste nog ta hjälp) till min häst då han är för tunn och inte gått upp den senaste månaden.
När jag fick hem honom i slutet av februari hade han fallit ur pga av ett sändning "dåligt" hö hos förra ägaren. Jag fortsatte dock att fodra på sätt som de gjort för att inte det skulle bli för stor omställning för honom men har successivt ökat höensilage givan lite.

Nu behöver jag lite tips på vad man kan ge honom för att han ska gå upp i vikt? Lusern har jag hört, korn likaså.

Det handlar om ett 7årigt varmblod (ca 155 hög) som tränas mkt lite pga senskada. Revbenen är tydligt synliga fortfarande och han har rätt ont om muskler (utom i bakkärran).
Idag får han 12kg höensilage och 8dl fibergi om dagen. Enligt fibergiförpackningen är normal giva 2,5kg per dag till en "vanlig" häst så jag undrar ju så klart hur rätt detta kan vara egentligen.

Tyvärr har jag inga siffror på höet, ska kolla med stallägaren, men är det nån som rent spontant har nåt tips eller nån kommentar?
 
12 kg ensilage kan vara ganska mycket eller ganska lite beroende på hur pass torrt det är.

Jag tycker dock att 12 kg ensilage och 8 dl Fibergi låter som lite mat till en tunn häst. Det kan inte röra sig om mer än 400-500 gram Fibergi? Utan analys är det svårt att ge några specifika råd, men vilka fodermedel har du tillgång till? Kan det äta mer ensilage?

Lycka till!
 
Fibergi innehåller en massa hackelse och annat och inte så mycket kraftfoder..
Vet inte hur din häst ser ut eller vilka värden du har på fodret.
Skulle nog gärna ge åtminstonde tre kilo kraftfoder och då gärna krafft protein eller breed eller ilknande.
 
Tänk på att 8 dl Fibergi bara väger 200-300gr. så det är väldigt lite foder den får. Det är minder än vad min shettis får, han har fri tillgång på hö + 0,5kg fibergi bas.
 
Hm, där ser man hur viktigt det är att verkligen fråga runt ordentligt innan man tar några beslut! Jag har faktiskt fått frågan om jag inte borde dra ner på kraften till och med... "Vadå 2,5kg om dagen enligt påsen??? Lyder du alltid alla rekommendationer?" :mad: :mad: :mad:

Ibland är det jä*ligt jobbigt som "nybörjare" att våga stå för och kämpa för sin egen åsikt och instinkt... :(

Jag ska ta reda på lite siffror till i morgon och se då om det finns någon som vill hjälpa mig räkna lite.

Vilken kraft jag har tillgång till är bara havre och korn som stallets andra två hästar får (privatstall)utöver betforn och fibergin då, men är det något hästen min behöver så ser jag till att köpa in det.

Tack allihopa! :)
 
Vi kan ju göra en jämförelse med mitt vbl...valack på år, ca 155cm, runt 420kg, tunn.
Han äter förutom hö:

2kg lusern hack
1 kg Krafft Groov
1kg Betfor
1/2kg Krafft Protein
225g Foderjäst

och han går mkt lite (kanske 1-2 dagar i veckan)

Det är inte konstigt att din häst är tunn med den snåla foderstaten..
Vilken Fibergi sort ger du?

Nu är det snart dags för betet så att göra så mycket nu vet ajg inte om jag skulle gjort...ja jo gått upp till en normal giva och bytt till ex Krafft Groov eller Hippo Alfa och gett ca 2 kg/dygn...
 
Vilken fibergi ger du?

Jag skulle ge mer hösilage, ev lucern och skulle jag öka kraftfodret skulle jag prova med korn.

Men mer mat!! Hästen är ju smal av en anledning..
 
Jag skulle köpt in lucern hackat strå för att få upp proteinet och för att det räknas som grovfoder. Äter hästen mer hö skulle jag öka det också.

Lycka till!
 
Om du inte har analys så tycker jag du ska satsa på annat är fibergi. Nåt mer mer protein tex!
Jag skulle köra på tex krafft GROOV, Hippo alfa och lusern!
Och nu pratar vi kilon kraftfoder!
Fri tillgång på hösilage
1-2 kg GROOV el Alfa
1-2 kg lusern
Kanske prova på att ge olja eller betfor som är hullhöjande
 
Mm, nån analys på hösilagen fanns inte. Jag har höjt både fibergin och hösilet, höjer ytterligare ett snäpp om några dagar.

Jag glömde nämna det i tidigare inlägg, men betfor får han. 1 liter (i uppblött tillstånd)om dagen.

Jag skulle vilja ge fri tillgång på hösilage men vet inte hur det skulle kunna fungera rent praktiskt pga de övriga hästarna i hagen. Ska prata igenom det med stallägaren och höra vad hon tycker.
 
Men du kan ju alltid ge fri tillgång i boxen???

Håll koll bara så att hästen inte blir bukig, vilket kan tyda på proteinbrist. Då hjälper det inte hur mycket Fibergi du än ger utan du måste byta kraftfoder till ett med högre Smrp/MJ-kvot.

mvh Jessica
 
Nej han är inte bukig.

Funkar det även med fri tillgång bara nattetid? Jag vet inte varför, men antog att det gällde dygnet runt. Ibland är man dum...
 
Nej inte är du dum inte :)
Det jag tror hon menar är att du kan ge fri tillgång på natten..Funkar ju det oxå..Så kan han äta så mycket han behöver nattetid :) Och då riskerar ni ju inte de andra hästarna...Ge honom så mycket det behövs för att det ska bli kvar på morgonen :)
 
jag ger mitt vbl.
10kg hö
1 liter kornkross
6dl havre
2dl betfor
4dl grov
han är fin i hullet nu.när jag fick han så gödde jag upp han med grov,kornkross,fri hö och lusern.gick jättebra!
 
Vad får du för kvot på det? Varför blanda så många olika fodersorter?
Detta är inget personligt påhopp nu utan jag bara undrar.
 
Ja, kör på fri tillgång nattetid och så får du se hur han tar sig på det.

Visar han tendens till bukighet efter ett tag så kan det vara läge att lägga till mer proteiner, men går han bara upp i hull och ser fin ut i övrigt så är det bara att köra som vanligt. ;)

Förresten, har du analys på grovfodret?

mvh Jessica
 
Som jag skrev innan så har jag ingen analys på hösilaget, men siffrorna på fibergin kan jag plocka fram. (Till på måndag, är bortrest över helgen.)

Jag ska fortsätta öka givan och göra slut på fibergisäcken sedan byter jag och går över till nåt vettigare , men jag måste läsa på lite mer.

Fri tillgång nattetid blir det.



Jösses, vilken djungel det här är. :o Gissa om jag ska förkovra mig en "stund" på bibblan i helgen... :crazy:
 
Ja, gör så.

Öka silaget och byt sedan kraftfoder om det behövs. Hästen kanske funkar utmärkt på Fibergi och ditt silage och då behöver du inte byta kraftfoder tycker jag.

mvh Jessica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp