Tunnt täcke under regnäcken??

DarkInNight

Trådstartare
Behöver tips på tunnt, behagligt och välsittande täcke som jag kan använda under regn - och - vintertäcken.

Tycker det så omständigt att tvätta regn och vintertäcken, och kom underfund med att det skulle vara enklare att ha ett tunnare täcke mellan häst och regntäcke, för då behöver jag bara tvätta det istället för hela regntäcket, ovh slippa leta efter stor tvättmaskin och även impregnera. Då kan jag tvätta i en vanlig tvättmaskin.

Sv: Tunnt täcke under regnäcken??

Det är ju rätt beroende på vad som passar just din häst.
Finns väl inget täcke som sitter optimalt på alla hästar. Det har inte jag hittat än iaf...

Ett tunnt termotäcke (100g?) med mycket bra passform är nästan det enda som gäller.

Tunna, enkla täcken typ bomull, fleece och ull har sällan tillräckligt bra passform och "styrslighet" i materialet för att ligga bra en hel dag under ett annat täcke.

Möjligen de riktigt dyra, tjocka ulltäckena kanske, men frågan är om man vill ha de tusenlapparna ute i lera och rusk...

ett sådant här täcke kanske vore något då ? som ett gigantiskt bogskydd :p
10489.gif

Jag har ett dyrt bra ulltäcke, men det blir alldeles för tjockt och varmt att ha under regntäcket under sommaren.
Använder just nu ett BoT nättäcke, men tycker det blir att skava på ena hästen. Annars hade det varit optimalt :)

jodå det finns tunna täcken som ligger bra.

horsewares bomullstäcken tex, och shires fleecetäcken (dom med bogveck). dom varken skaver eller glider.:)

ser ut att kunna bli "instängt" (att det inte andas tillräckligt)?

ser ut att kunna bli "instängt" (att det inte andas tillräckligt)?

Om det är samma material som i bogskydd borde det väl inte vara några problem :confused: . Det brukar inte vara några problem med att använda bogskydd

Jag får kolla upp det :)

Att ha två täcken sommartid tycker jag låter som ett väldigt lustigt förslag. Resten av året kan jag förstå lite mer.
Men jag skulle ändå inte tänka så, väldigt krångligt och knöligt med två täcken bara för att man ska slippa tvätta så ofta.
Det yttersta täcket kommer ju ändå bli skitigt och täcket blir ju alltid skitigast på utsidan. På insidan blir det inte lika skitigt, inte lika stort behov av tvätt där. För mig är lösningen enkel: ett täcke och så tvättar man det vid behov. Man kan lämna in det för tvätt eller tvätta med skurborste i spolspilta om man inte har egen maskin.

jodå det finns tunna täcken som ligger bra.

horsewares bomullstäcken tex, och shires fleecetäcken (dom med bogveck). dom varken skaver eller glider.:)

Fleecetäckerna, det blir inte för varmt? Eller, iofs, om det regnar tillräckligt mkt för att jag ska sätta på regntäcke, så kanske det kan behövas lite värme. Annars låter ju inte fleecetäcke med bogveck alltför dumt.

Bomullstäcken brukar vara ngt svalare än fleece, eller tänker jag fel?

Att ha två täcken sommartid tycker jag låter som ett väldigt lustigt förslag. Resten av året kan jag förstå lite mer.
Men jag skulle ändå inte tänka så, väldigt krångligt och knöligt med två täcken bara för att man ska slippa tvätta så ofta.
Det yttersta täcket kommer ju ändå bli skitigt och täcket blir ju alltid skitigast på utsidan. På insidan blir det inte lika skitigt, inte lika stort behov av tvätt där. För mig är lösningen enkel: ett täcke och så tvättar man det vid behov. Man kan lämna in det för tvätt eller tvätta med skurborste i spolspilta om man inte har egen maskin.

Jag tänkte använda två täcken när det regnar alltså. Inte annars.
Yttersidan på regntäckerna brukar jag bara borsta av med en borste, det är på insidan som mina brukar bli lortiga av stöv och damm från hästarna.
Eftersom det är ett jäkla shåhej för mig att tvätta regntäcken så tycker jag att det skulle vara enklare för mig att ha ett tunnt täcke under regntäcket. Regntäcket är ofodrat.

Ok. Men ändå, det är sommar likväl.
Tvätta utetäckerna kommer du ändå behöva göra nångång. Du kan väl ha några i lager, två-tre ofodrade täcken som du lämnar in/tvättar samtidigt en gång per säsong.
Eller låta hästen gå utan täcke. :eek: *förlåt, kunde inte låta bli* :p menar inte att vara otrevlig. :)

Ok. Men ändå, det är sommar likväl.
Tvätta utetäckerna kommer du ändå behöva göra nångång. Du kan väl ha några i lager, två-tre ofodrade täcken som du lämnar in/tvättar samtidigt en gång per säsong.
Eller låta hästen gå utan täcke. :eek: *förlåt, kunde inte låta bli* :p menar inte att vara otrevlig. :)

ja utan täcke hade varit det absolut bästa :). I grunden tycker jag att hästar är hästar och de har päls och ska klara sig utan täcke. Men sen kommer vi till mitt ena sto som är lite av en känslig häst pga taskig uppväxt. Tunn hud, tunn kort päls. Jag har verkligen försökt låta henne gå utan täcke, och det går jättebra -så länge det inte är nederbörd eller blåser ordentligt, då blir hon kall, spänner sig, och ryggvärk kommer som ett brev på posten. Kyla har hon inga som helst problem med, är fortfarande lika glad och oöm i ryggen även vid -30grader. Därför måste jag vara lite av en hönsmamma med henne, täcke på vid nederbörd, punkt slut, annars blir det ettt jäkla pysslande för att få henne varm och mjuk i ryggen igen.
Valacken däremot, brukar alltid vara utan täcke. Tills nu, han har fått fång, och jag är av den tron att om hela kroppen mår bra, och kan koncentrera sig på endast ett problemområde, så läker skador bättre. Därför har även han täcke på sig vid nederbörd.

Jag tycker det verkar smidigt att ha ett täcke under regntäcket, så behöver jag bara tvätta det (och kan göra det hemma t.om, är inte lyxutrustad med industrimaskin) lite då och då.

jag har periodvis innetäcke och sen regntäcke över. Så att man kan tvätta innetäcket ofta utan att regnskyddet försvinner från regntäcket. Och det funkar riktigt bra, iaf om man har ett bra innetäcke.
I vintras hade jag Amigo innetäcke 100 gram. Det funkade bra när det var kallt men jag hade behövt ett ännu tunnare framåt "början av våren".
Amigotäcket satt stilla, låg bra och skavde inte. Men var inte superhög kvalité på utan började gå lite sönder brevid något spänne eller hur det nu var..

Jag kör på den varianten.
som undertäcke använder jag Event stalltäcke 100 eller 150 g (kommer inte ihåg vilket). Täcket gå rutmärkt att tvätta i sin vanliga tvättmaskin och det torkar över natten. Jag tycker att det är viktigt att täcket är blankt på både in- och utsida för att ligga så bra som möjligt.

Det enda negativa med detta är att kantbanden på undertäcket skaver lite på regntäcket så att det blir slitet fortare (runt ben-veck och bogspännen). Nästa gång jag köper undertäcke så blir det ett som inte går så långt ner på sidorna, jag hoppas att slitaget ska bli mindre då.

ja ett tunnt täcke behövs nu under sommaren, vill inte att hästen ska svettas under täcket.

Jag kör på den varianten.
som undertäcke använder jag Event stalltäcke 100 eller 150 g (kommer inte ihåg vilket). Täcket gå rutmärkt att tvätta i sin vanliga tvättmaskin och det torkar över natten. Jag tycker att det är viktigt att täcket är blankt på både in- och utsida för att ligga så bra som möjligt.

Det enda negativa med detta är att kantbanden på undertäcket skaver lite på regntäcket så att det blir slitet fortare (runt ben-veck och bogspännen). Nästa gång jag köper undertäcke så blir det ett som inte går så långt ner på sidorna, jag hoppas att slitaget ska bli mindre då.

Använder du 100grams täcket under nu även under sommaren? Det blir inte för varmt?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 898
Utrustning Jag har några väl använda regntäcken jag köpte på hööks för ett antal år sedan. Minns inte om det kan vara sex år sedan kanske... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 301
Senast: Kirre
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 735
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka