Tunnt sto med nyfött föl

G

Gisburne

Jag får inte ihop en bra foderstat till min nyblivna mamma! Nu när fölet är fött så känner man revbenen längst bak och hon ser nästan ut som om hon inte har varit dräktig alls. :eek: De senaste veckorna har hon inte ätit tillräckligt med grovfoder trots fri tillgång, men hon har haft en bra aptit för betfor, havre, korn och morötter. Lusernet (från pellets) har hon petat i sig för det mesta, men inte alls med samma aptit som för några månader sen.

Vad göra? Jag ska köpa nytt grovfoder snart, som har bättre värden (högre smrp och energi) än mitt nuvarande hösilage. Men det nya är torrt hö och det brukar hon inte tycka är lika gott så jag är lite nervös för att hon ska äta ännu mindre... :crazy:

Har räknat på en foderstat men får ingen bra balans på proteinet och fosforen. (Det blir alldeles för lite hur jag än vänder och vrider på det.) Jag undviker helst färdigfoder, men finns det nåt "universalfoder" som är bra till såna här problem? Stoet är en shettis, så jag kan ju inte ge flera kilo kraftfoder.

Sv: Tunnt sto med nyfött föl

Du kan ge i princip hur mycket lusern som helst, så länge du får i hästen det. För att få lite mer hull på revbenen kan kan röra ner lite olja i fodret så det inte blir så mkt mer att tugga på. Blir det alltså för lite protein och fosfor? Det tyder ju på att ditt hö inte är så proteinrikt, då skulle jag begränsa högivan lite så hästen inte blir för mätt för att äta lusern, det är ju också grovfoder fast med rejält med protein i. Fosforn borde väl fixa sig iom att du ger korn och havre? Annars finns fosforbalans, eller så kan du välja mineralfoder anpassat för calciumrikt foder för att få ner kvoten, tex krafft har sånt.

strila lite melass vatten över det nya torrhöet, på vår "finsmakare" hjälper det upp det.

är det inte mkt. fosfor i vetekli ? har för mig att vänninan använt det för att få ihop sin foderstat ang. fosfor.

Ge mer mat! Räkna inte så förbenat. Täcka behoven är det viktigaste.

Dock är det otroligt svårt att få hull på ett sto när det ger di om den redan tappat.

Läste nu att det är en shettis. Varför är du rädd att ge kraftfoder? Shettisar har väl rätt att få i sig det de behöver de också! Får hon inte i sig det hon behöver med grovfodret får man ta till kraftfoder, det är det det är till för.

Dela upp på så många fodringar du har möjlighet till, gärna 4-6 om dagen. Får du inte upp fosforen och proteinet är det ju ett bevis på att du behöver komplettera och ge mer mat.

Jag är inte det minsta rädd för kraftfoder, men jag vill helst inte ge färdigfoder! ;) Till någon, oavsett ras.

Och jag räknar inte så noggrant som det kanske låter, jag försöker bara få ihop kvoterna men har inte lyckats.

Tack för svaren, alla! Jag vet att det är krångligt att få upp ston i hull när de diar, så jag formligen trycker i henne mat just nu. Men siffrorna går inte ihop i alla fall - för lite fosfor och protein, för mycket magnesium... Men hon har i alla fall fått en bättre aptit de senaste dagarna sedan fölet kom ut, det är alltid en början! :)

Men det finns ju fosforbalans. Eller kanske lite kli kan hjälpa upp kvoten. Och en skvätt soja.

Men det finns ju fosforbalans. Eller kanske lite kli kan hjälpa upp kvoten. Och en skvätt soja.
Okej, ska prova med det! Men hur fungerar fosforbalans? Det låter lite "magiskt"... :smirk:

Har du provat byta ut lusernpelletsen mot lusernhack? Vissa hästar äter hellre hacket än pelletsen.

Okej, ska prova med det! Men hur fungerar fosforbalans? Det låter lite "magiskt"... :smirk:

Hur det fungerar? Det är fosfor blandat med något (kommer just nu inte på vad, smakar lite salt), ett vitt pulver som man ger rätt små mängder av. Vad är det som skulle var magiskt, du ifrågasätter inte ren kalk?

Jag ifrågasätter inte fosforbalansen heller, jag bara undrade vad den innehöll eftersom den rättar till problemet. Ren fosfor låter inte så smakligt, så jag tänkte att det måste vara nåt mer.

Jag ifrågasätter inte fosforbalansen heller, jag bara undrade vad den innehöll eftersom den rättar till problemet. Ren fosfor låter inte så smakligt, så jag tänkte att det måste vara nåt mer.

Mononatriumfosfat är det. Troligtvis därför det smakar salt :D

jag undrar bara - på vilket sätt saknas fosfor i foderstaten? Är det för att få ner Ca/P-kvoten du vill ha mer fosfor eller är stoets behov inte täckt med den foderstat du har?
OM det är så att Ca/P-kvoten är för hög, men fosforbehovet är täckt så behöver du faktiskt inte bry dig om det.

Jag har själv varit anti mot färdigfoder, men just till digivande ston är det faktiskt oftast det bästa sättet att få i dem nog med proteiner.

Sen håller jag helt med Madick - räkna inte så förbenat. ÖS i mat i stället! :idea:
Jag brukar ge stora mängder lusern och komplettera det med lämpligt högproteinfoder, t.ex soja, Krafft Protein eller Krafft plus grön. Kvarnbyfoders nya "Proteinmineral" skulle också kunna vara ett bra alternativ - det ska jag testa i sommar.

Våra får proteinmineralen och vi är nöjda, ingen här får mer än 100g men som extra tillskott för att försäkra proteinkvoten samt dra ner på vanlig mineral funkar den klockrent!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka