Tunnhårig/känslig hud

G

Gargamella

Min häst är så "tunnhårig". Hon har skav av täcke, skänklar, sadel, sadelgjord, tyglar. Inga stora skav och inga sår, men slitet och tunnhårigt liksom... Inte snyggt! Sadlarna är utprovade av "expertis" och åter kollade i höstas så de ligger bra.
Ngt bra man kan i maten för päls/hud...?
 
Huden är själens spegel"" finns ett ordspråk som säger...Hur mår hästen, är det en ledsen häst eller är hon pigg o glad f.ö??
Vad ger du henne för något nu i foderväg, kan ju ha en hel del brister om foderstaten inte är komplett...
 
Det är en glad, pigg, mysig :love: och VÄL fungerande häst. Foderstaten är noga uträknad av duktig person grundad på analys av grovfodret, så det torde inte vara ngn brist...
 
Asså, hon ser absolut inte ut som en rugg-uggla, hon är blank och så... =) Men hud och hår/päls måste ju kunna vara olika för individerna även om de äter korrekt?! Vissa tål ju insekter bra, vissa har tunn man, vissa får skav jättelätt, vissa har lång päls, andra mer tät....
 
min totta har också liknande päls. det finns massor att prova: linfrö, b-vitamin och groddolja har jag provar iallafall.

groddoljan är väl värd att prova, trots att det är ganska dyrt.
 
skimmlar behöver ofta lite hjälp på traven under vintern med pälsväxten men även hästar med andra färger kan behöva hjälp.. b-vitamin är bra att ge samt att du byter ut kornet om du fodrar med det..
 
Jag har en liknade madame hemma. Hon är i ypperligt skick. Skinande päls, kanonpigg och mår jättebra. Men hon får skav av allt. Till och med sidostyckena på tränset. Jag har provat en hel del i matväg utan se någon som helst skillnad. Veterinären säger att vissa hästar är så känsliga. Vad jag har märkt hjälpt lite grann är att alltid ha kliniskt rena grejer. Jag bytar vojlock varje dag, lädergjorden blir rengjord ordentligt varje dag, träns lika så. Täckena är det värre med för jag vill inte tvätta mitt vintertäcke så ofta. Istället har jag hittat ett jättebra tunt täcke som jag har under och tvättar det oftare istället. Fast täckena är svårt. Det känns som oavsett vad man gör så får hästen skav. Men det kan hjälpa lite med bra grejer som sitter mycket bra på hästen, ofta lite dyra grejer. Bandage istället för benskydd tex.
 

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: traceys
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Nominous
·
Hästvård Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :( Fick skavsår förra sommaren och då fick...
Svar
16
· Visningar
1 916
Senast: Lunketuss
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 643
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp