tunna sulor

fantastisk

Trådstartare
Funderar på om det finns några sulor i tex gummi el liknande dom måste vara mjuka, som man kan testa på ett fullblod med tunna sulor!? Har flytsula nu men dom sitter inte så bra! Och varje gång han tappar eller dom går sönder får han ont! Han är super känslig så det hade varit intressant och se om någon annan har nåt tips!

Sv: tunna sulor

Hej!

Det finns både tunna och tjocka plastsulor och sen finns det tydligen lädersulor också (undrar om inte min pålla hade såna en vända för några år sen??).

Problemet med sulor är ju att det blir lättare att trampa av sig skorna, men har man en häst som inte brukar klä av sig skorna borde det funka.

/Lavinia

Vi har flytsulor på vårt fullblod vintertid, plattfotad och tunna sulor men flytsulorna funkar kanon, sitter som berg, armerar hovis med nät?
Kan du inte ha vanliga plastsulor med vanlig silicon under? Finns även i läder och alla möjliga olika varianter.

Lädersulor som man fyller ut mellan hov och sula fungerar fint för min. Jag vill helst inte ha plastsulor eftersom läder är ett mer levande material och plastsulorna är lite stummare. Dock så kan man ej ha lädersulor om hästen går mycket på blött underlag för då luckras sulorna upp.

Det finns även sulor som är uppbyggda med ett slags bikupetänk i strukturen. De har jag använt på en fånghäst som hade boxvila med framgång. Men jag har en god vän som testade dem på sin häst som gick fullt ut, och då höll de inte.

Fråga din hovis om lädersulor kan vara något för din häst utifrån de förutsättningar som hästen har. Många använder detta som standard för sina hästar, då slipper man vara orolig för att hästen skadar sig för att den får ett litet stentramp fram också. Utgår ifrån att vi pratar framhovar?

Ja framhovar bara! Kanon bak, vi armerar med nät och skålar ur skorna! Min hovsl som är ganska ny på hästen va helt chockad över hur sulöm han är, kan inte ens stå barfota när vi skor! Så jag tror inte hon har någon större vana på såna hovar, men han rids fullt och går i stor hage när väder och underlag fungerar! Då kanske läder inte fungerar!?

Jag har en häst som har väldigt tunna sulor och som lätt blir sulöm. Han fungerar inte med lädersulor då de mjuknar för mycket när de blir fuktiga och då lyckas de inte jämna ut trycket så sulan klarar sig. Jag kör på vanliga gröna plastsulor och silicon och det har funkat kanon!
Varför måste de vara mjuka?

Jag har provat plast sulor i olika modeller tidigare innan jag fick tipset om silicon och han blir blockhalt så dom måste ju trycka nånstans!

Om hästen är sådär ömsulad bör den ju ha en sula som INTE kan svikta alls, dvs varken plast eller filt duger. Plåtsulor sviktar inte.

Sillicon använder man ju inte under hela sulan, utan sillicon är ju endast till för att förhindra grus/smuts/småstenar ta sig in under sulan. Menar du kanske hovkudde ? Om det är det du menar så brukar inte sådana känsliga hästar klara av det.

Ja dom är ju väldigt olika dom här djuren så det är ju bara att prova sig fram. Men jag ahde inte satt på en lädersula det första jag gör om jag har en häst som är sulöm. :) Min erfarenhet säger att de behöver en hårdare sula än det för att kunna avlasta trycket om det är underlaget som orakar smärta i den tunna sulan. Men det kanske är något annat som gör att din häst ömmar i sulan?

Min häst var så öm i sulan att han ömmade när man tröck hårt med tummarna i sulan på han. En grön plastsula (vanliga travsulan) fungerade väldigt bra på honom då den är väldigt styv, men samtidigt inte stenhård då det inte alls går pga hans väldigt stora strålar. Så det är ju lite av en balansgång det där vad man kan slänga på dem för sulor. Stora strålar måste ha sulor som tillåter lite svikt så de får plats. Och sen måste såklart sulan vara tillräckligt hård för att klara av att tryckutjämna underlaget så inte hovens sula får ta för högt punkttryck. Det är ju jättesvårt. man måste prova sig fram på de här hästarna. Man märker på en gång om sulan är tillräckligt tryckutjämnande eller inte. :)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: skiesabove
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
944
Senast: Ajda
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 296
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka