Tunna stigläder

psychogrrl

Trådstartare
Jag är på jakt efter tunna och mjuka stigläder då de jag (CH, dubbelsydda med nylonförstärkning) har ger en stor "bulle" på sadeln.

Jag funderade på sådana helt i syntet, men de kanske skaver på lädret?

Helst skulle jag vilja ha ett par gamla använda stigläder som har blivit sådär mjuka och goa av användning. Men, det blir nog att jag får köpa nya.

Stübben har jag hört ska vara bra, men de är ju så fasligt dyra så finns det några billigare som håller någotsånär samma kvalitet blir jag glad.

Vad har ni för förslag?

Sv: Tunna stigläder

Wintec webbers. De är enkla med en ögla högst upp. Man ändrar längden vid foten. Tror att de heter Bates när de är i läder.
// Linda

Finns dom i läder? :confused: skulle väldigt gärna vilja ha det! :smirk:

Mina favoriter är amerigo eller prestige! Töjer sig inte, tunna, skaver inte på sadeln samt varar för evigt:)

Precis som sadlarna så heter de Bates när de finns i läder. Var man kan hitta den i Sverige har jag ingen aning om.
// Linda

Det enda är att jag har ST ESpaniola och de alltså bara har en metallring högst upp, svårt få på wintec webbers.

Det jag skulle kunna göra är att sprätta upp och sen sy fast. Stiglädrena lossnar ju ändå inte i ovankant, så jag måste ju använda säkerhetsstigbyglar vilekt som.

Finns Webbers i brunt?
Var får man tag på dom?

Det finns både i läder hos Börjes och PLprodukter, som även har sådana i syntet...

Har väldigt dåliga erfarenheter med stigläder av syntet, då de oftast är dubbelsydda, och efter ett tag "delar sig" stiglädret på längden. Detta leder då till att man inte får igenom spännet eftersom det två delarna drar sig åt olika håll. (typ den inre delen uppåt, den yttre nedåt), sen är det nästan omöjligt att ändra längden på stiglädret! Inte bra alls!

Kan tyvärr inte rekommendera Stübben heller (har de på en sadel) då de är väldigt tjocka (iallafall de jag har). Har ett par av läder som är hur gamla som helst (antar någon no-name-produkt). De är helt suveräna, jättemjuka, tunna, skaver inte på sadeln... Iofs skaver inte Stübben, men man får ha armar som Hulken om man skall ha i nya hål (de töjer sig).

Mina CH stigläder är tunnare än mina Wintec-syntet. Kaupre har ju några som endast är 4 mm tjocka (när de är vikta).

Mina favoriter är amerigo eller prestige! Töjer sig inte, tunna, skaver inte på sadeln samt varar för evigt:)
Håller med, Amerigo är oslagbara. :love: Dessutom många och täta hål, det gillar jag med olika långa ben. ;)

Men det är även mina Wintec webbers...

Tunna, mjuka och hållbara, eller vad säger ni om att dom fortfarande används efter 20+ år :D

Liknande trådar

Utrustning Nu är jag på jakt efter nya stigläder. De gamla är ett par Knights och trots att det är nylonkärna så töjde de sig! :eek: :mad: Så nu...
Svar
10
· Visningar
1 247
Senast: Nate
·
Utrustning Jag måste köpa nya stigläder - vill ha mjuka, "tunna", som inte "står ut" så mycket - tycker det oftast blir jättetjockt just där...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Marika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka