Tunna och mjuka sulor

Liten

Trådstartare
Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter senaste verkningen/skoningen tyckte jag att han verkade lite öm då vi gick på gruset ut till hagen, men inte halt och det var helt borta dagen efter då hästen motionerades.
Hästen tränas varierat, på varierande underlag (har dock inget ridhus så är det blött i marken blir det ju blött/fuktigt underlag). Något i överhull (halsen..) vilket jobbas på. Frisk och nyligen kollad på klinik. Inga övriga problem med hovarna i stort, men har lite röta (samma förra vintern - behandlas med kopparsulfat enligt hovis rekommendation) - inga hålväggar eller liknande. Skodd på alla fyra, vilket han varit i många år. Född -98, fyller 16år till sommaren. Jag gör inget annat med hovarna än kratsar ur och borstar av blöt lera, samt låter hovis verka och sko (ca var 8e vecka).

Hovis har inget förslag på åtgärd förutom att hålla hagarna så torra som möjligt. Hästen bantas och äter bara grovfoder, med undantag för lite mineralpellets och salt - vilket redan är lite knepigt att få i honom (saltet lämnar han sisådär hälften av dagarna :meh:), så femtioelva tillskott känns inte som något gångbart alternativ. Finns det något som fungerar är jag förstås villig att testa att ge det ihop med det övriga och lite morötter eller liknande för att hästen ska äta upp det. Jag hittar en del dyra produkter för utvärtes bruk, bl.a. Keratex "Hoof hardener" med keratin och Keratex "Hoof gel" som ska skapa en barriär mot överflödig fukt. Jag har dock ingen erfarenhet av dessa, och inte heller någon som jag talat med i min omgivning.

Så, vad säger Buke? Är det något att göra åt, eller är det bara att gilla läget?
 
Sv: Tunna och mjuka sulor

Hovtjära är guld värt;)
Mina har gått ute på lösdrift hela vintern i detta väder, ingen röta, inga sprickor och hårda hovar:D
 
Sv: Tunna och mjuka sulor

Hovtjära har jag redan, men min erfarenhet är att det inte är någon höjdare då hoven redan är blöt. Hovis delade min uppfattning då hästen fick sin lilla röta förra säsongen.
 
Sv: Tunna och mjuka sulor

Jag använder Keratex hoof hardener i perioder och får mycket bra reslutat på min häst som har fullblodshovar.
 
Min hovslagare hade sett goda resultat på flera kunders hästar efter att de börjat fodra med jäst. Nu får min häst redan jäst för magens skull, så jag vet inte om det hjälper, har ju inte jämfört.

Min har också platta och tunna sulor, fick so henne med skyddssulor förra sommaren när hon reds mycket på grusvägar.
 
Jag har nu sulor runt om och det är det enda som hjälper mot de tunna mjuka sulorna. Hon har gått alldeles för långe utan sulor, för att hovis inte trodde det skulle gå långsiktigt, de tappar ju ibalnd skorna lättare med sulor och det är katastrof med dåliga väggar. Men pest eller kolera så nu har hon haft sulor ett bra tag och det har fungerat utmärkt. Det är otroligt stor skillnad på alla underlag som inte är riktigt mjuka, lite grus och sånt berör inte henne längre, förr var hon väldigt tassig när man jämför. Dyra tillskott (det mesta som brukar rekommenderas) och hoof hardener och jag vet inte allt jag provat har inte hjälpt ett dugg. Hovarna har växt dåligt dessutom, men med sulor växer de bättre, vilket är ett mycket positivt och oväntat resultat som gjorde även hovis förvånad.
 
Jag testade sulor på min för ca ett år sedan eftersom hon var trippig och vilken skillnad det blev. Hovis drog slutsatsen att hon förmodligen hade tunnor sulor men att det inte riktigt märktes vid skoningar. Det har fubkat jättebra och min har aldrig fått en tappsko med sulorna.
 
@Elina8 Min häst fick jäst förra vintern (2012/2013) utan att hovarna påverkades. Han fick det pga magen och åt 1 kub/dag.
@pulkaskurk Hur långa perioder (ungefär - mellan tummen och armbågen) har du använt det innan resultat synts och har effekten avtagit märkbart i de perioder du inte använt det?

Min häst är inte ömfotad och ömmar inte vid ridning. Den enda gången han ömmat det minsta var när han drog av en sko på ena framhoven i januari - då ömmade han lite på hemvägen (vi hade väl 25-50m hem till stallet, längs en grusväg, när skon åkte av). Och så vid sista skoningen, då han ömmade precis direkt efteråt. Jag har ridit mycket på grusvägar i perioder utan att märka av något negativt. Hade hästen ömmat hade han fått sulor utan tvekan, men det är i dagsläget inte ett problem. Hästen är född -98 och har inte ömmat under den andra halvan av sitt liv (så långt jag känner till hans historia, ungefär).
Det jag undrar över är om jag kan göra något åt det faktum att sulorna är lite tunna och lite mjuka.
 
Vad säger hovis? Om problemet inte funnits tidigare så kanske det går att påverka genom verkning.

På min syntes det väldigt tydligt när hon var öm, då fick hon som blåmärken i sulorna efter stenarna på grusvägen. Inte kul.
 
Som sagt; hovis har muttrat över hästens sulor i ca 1½år, dvs sedan första skoningen av hästen, och jag har upprepade gånger frågat vad jag kan göra åt saken men får till svar att jag inte kan göra något som jag inte redan gör (dvs ha så fräscha/torra hagar som möjligt och rida på varierat underlag. Vilket jag alltid gjort). Förra hovisen, som skodde hästen innan flytten till nuvarande orten, tyckte också att sulorna var lite tunna men inget att hetsa upp sig över.
 
@Elina8 Min häst fick jäst förra vintern (2012/2013) utan att hovarna påverkades. Han fick det pga magen och åt 1 kub/dag.
@pulkaskurk Hur långa perioder (ungefär - mellan tummen och armbågen) har du använt det innan resultat synts och har effekten avtagit märkbart i de perioder du inte använt det?

Min häst är inte ömfotad och ömmar inte vid ridning. Den enda gången han ömmat det minsta var när han drog av en sko på ena framhoven i januari - då ömmade han lite på hemvägen (vi hade väl 25-50m hem till stallet, längs en grusväg, när skon åkte av). Och så vid sista skoningen, då han ömmade precis direkt efteråt. Jag har ridit mycket på grusvägar i perioder utan att märka av något negativt. Hade hästen ömmat hade han fått sulor utan tvekan, men det är i dagsläget inte ett problem. Hästen är född -98 och har inte ömmat under den andra halvan av sitt liv (så långt jag känner till hans historia, ungefär).
Det jag undrar över är om jag kan göra något åt det faktum att sulorna är lite tunna och lite mjuka.


Tyvärr så tror jag att man kan vänja sej och tro att hästen inte är öm när den ändå är det. Fast den har alltid rört sej så..har den tunna mjuka sulor är den med all sannolikhet ömfotad också.
 
Keratex hoof hardener är det enda yttre medel som verkligen funkar på mjuka, sköra hovar när man behöver ge dem lite extra styrka.
Rekommenderar det varmt
 
@traceys Varken jag eller någon av de två hovslagare jag har/haft tror att hästen är ömfotad. Han rör sig likadant på grusväg som på sandvägarna. När han drog av sig skon i januari och ömmade på grusvägen, var han tydlig med det så jag har svårt att tro att han villigt skulle gå turer på ett par mil längs grusvägar i alla tempon om han ömmar på underlaget.
Jag ska överväga att prova att sko med sulor vid nästa skoning, eftersom det är i princip det enda jag inte provat i min felsökning på jakt efter källan till den inflammation i länden som han hade för ett par månader sedan. Just nu har han som sagt lite (lite) röta i stråle och bärrand, och den vill jag ha bort innan jag "stänger in" strålen isf.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 951
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 946
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp