Tunn omusklad häst med mage.

Hetla

Trådstartare
Jag har haft min 14åriga häst i en vecka nu och jag har funderat på vad jag ska ge honom förnågot i krubban. Förra ägaren har inte ridit honom på ett år så han har inga muskler alls! Han är väldigt tunn över ryggen, rumpan och runt bogen. Revbenen syns men har däremot en stor hängmage!! Han får en näve havre morgon/kväll bara för att de andra hästarna får men jag känner att jag måste ha något foder med protein så jag kan bygga upp hans muskler och så han får igen hullet. Jag ska rida igång honom långsamt nu så jag behöver inte precis så mycket energi än.
Jag har funderat på Krafft Müsli blå, men jag vet inte, är så kluven då jag aldrig har haft en häst med dåligt hull förut.

Jag har även ett annat problem, han äter så HIMLA fort!! Han äter upp kvällshöet på 4-5kg på två timmar max, så han står utan mat hela natten och samma sak under dan ute, maten försvinner på en gång, kan det vara en bidragande faktor till att han är så tunn? Ush nu känner jag mig som en dålig hästägare :(

Sv: Tunn omusklad häst med mage.

Först så får du kolla om grovfodret är analyserat. Utefter det så kan du gå vidare med vilken krafft han behöver. Om han äter upp höet så fort så är svaret enkelt. Lägg in mer. Hästen ska kunna äta hela natten utan att höet tar slut så behöver han kanske 8-9 kg på kvällen så ge honom det.. Samma i hagen, tar det slut för fort så får han helt enkelt för lite.
Lyssna inte på folk som säger att han ska ha ca 10 kg hö om dagen, utan det är ju vad som är minimum kan man säga. Hästar bör få fri tillgång till hö och om det inte ges på ditt stall så får du ge honom större givor när han väl får så täcker det hans tuggbehov.
Vem vet, kanske höet är så bra att han bara behöver mer hö och ingen krafft alls?
Lycka till!!

Du kan förutom de råd du har fått även kolla tänder samt ta ett träckprov för att kolla parasitstatus hos honom.

Analys på grovfodret är viktigt såa tt du kan räkna ut en bra foderstat till honom, men jag hade börjat att fodra på med ex: lucernpellets+olja och kanske vetekli och betfor för att få upp hullet samt hålla igång magen på ett bra sätt.

ge inte lucern och kli förrän du vet analysen. Blir det för mkt protein så få du bara en ännu mer bukig häst som är tunn. Det krävs energi för att bryta ner proteinet, Men olja och betfor kan du alltid ge!! men så länge, bara ös på med höet!!!

Jag tänker avmaskning och protein...

Mina tips är att träckprova och ev avmaska.

Analysera grovfodret och se till att han får en foderstat där alla behov täckt, speciellt protein just nu!

Han kanske behöver mer hö som sagt eller så kan du lägga till haml för att ge honom mer strå till natten. Till hästar som absolut inte kan få mer har jag hängt in kraftiga asp grenar till dom att gnaga på....

Jag hade inte haft några problem med att ge lucern innan analysen är gjort. Det krävs vad jag förstår ett väldigt stort proteinöverskott innan hästarna börjar bli bukiga av det. Det allra vanligaste är för lite protein/för mycket energi...

Han är väldigt tunn över ryggen, rumpan och runt bogen. Revbenen syns men har däremot en stor hängmage!!

Låter som att hästen har såväl brist på hull som muskler.
Låter dessutom på din beskrivning som om hästen är hungrig, trots de mängder hö du ger.

Först och främst - Ge mer Hö!!!
Att öka högivan är det absolut billigaste och bästa du kan göra för att fodra upp hästen.
Titta på höanalysen, om du har någon sådan, och komplettera med ett balanserat foder. Är det en normalfödd, vuxen häst och ett medelhö så kan det räcka med havre och kanske lusernpellets i adekvat mängd tills hästen kommit upp sig i hullet igen.

Kafft grön är mera protein. jag hade gett mera hö på kvällen så han har och äta hela tiden.

Jag tycker det låter som din häst lider av både protein- och energibrist. Proteinbrist brukar visa sig genom att hästen är muskelfattig och får en stor bukig mage (jämför med bilder på barn som svälter). Tyvärr tolkar många detta som att hästen är fet och drar ned på maten. Sen verkar han även behöva energi då revbenen syns. Jag håller med ovanstående talare om att du måste ha en grovfoderanalys för att veta med vad och hur mkt du behöver fodraupp honom. Tänk bara på att kvoten mellan SMRP och MJ måste ligga på över 6 för denna häst, dvs för varje MJ behövs det 6 g SMRP för att kroppen ska klara av sin metabolism. Understiger kvoten 6 så tar kroppen protein från sig själv, dvs musklerna, och hästen faller ur mer. Proteinrika foder är bla lucern, soja och jäst.

Lycka till!

Ett litet tillägg

Om ditt hö innehåller mkt energi och har låga proteinvärden (vilket är vanligt i år) så kommer hästen inte muskla sig och lägga på sig hull hur mkt hö du än ger pga den dåliga kvoten. Att ge den massor av hö då kan tyvärr förvärra tillståndet.

jess_loven;1295271 Tänk bara på att kvoten mellan SMRP och MJ måste ligga på över 6 för denna häst skrev:
Varför måste kvoten vara över 6 om du tror att hästen behöver mer av både proteiner och energi?

Hästen kommer att börja bryta ner musklerna den dag den inte får så mkt proteiner som den behöver. Det har egentligen inte ngt med kvoten att göra.

kvoten är av stor betydelse! En grovt överviktig människa kan trots sin storlek och matintag svälta för att kroppen inte får tillräckligt med näring och byggstenar. Detsamma gäller för hästar om kvoten är för låg. Fodrar man upp en häst som är tunn/omusklad med endast energi lägger den upp fettdepåer men kroppen svälter fortfarande om kvoten är för låg, dvs den får inte näringsämnen och byggstenar för att hålla kroppen igång på ett hälsosamt sätt.

Det har forskats en hel del på denna kvot där alla resultat visar att hästar behöver minst 6 SMRP/MJ. Det jag inte lyckats hitta ett svar på är varför... Lite jämförbart med talet pi, det bara är 3.14, ingen vet varför men det stämmer.

Vi frångår mer och mer kvoten i betydelse för foderstaten. Kvoten är ett riktvärde för hur väl grovfodret passar in den aktuella foderstaten, men huvudsaken är att hästen får sina behov mättade.

Vissa hästar behöver betydligt mer protein än "exempelhästen", men mindre energi. Då vet man vad för kvot man letar efter i sitt grovfoder när det är dax för inköp.

Dock ska man inte stirra sig blind på kvot, utan räkna på vad foderstaten faktiskt ger i förhållande till hästens behov.

Om kvoten är av stor betydelse så är det ganska konstigt att man lyckas utfodra hästar i andra länder! Jag vet bara ett land där man räknar med kvoter.

Att den behöver minst 6 g smbrp per MJ är säkert för att det är viktigt att se till att den får sitt proteinbehov uppfyllt. Jag har ingen erfarenhet av hästar med stort energibehov som tex högpresterande tävlingshästar så jag har ingen aning om det stämmer att alla hästar måste få en kvot på minst 6. Om jag räknar ut kvoten för min lättfödda ponny så är den mkt högre.

Det jag menade med mitt inlägg var bara att det är lätt att fokusera bara på kvoten. Den säger ingenting om mängden proteiner och energi som hästen får i sig. Det är ju det som är det viktiga.

Sedan tycker inte jag att man kan jämföra hästars näringsbehov med att talet pi är ungefär lika med 3,14. Det är ett betydligt enklare sammanhang bakom dessa siffror än vad som ligger bakom de beräkningar som ligger till grund för hästens näringsbehov. 3,14 kan man ganska enkelt mäta sig till i en cirkel. Men det är betydligt svårare att beräkna hur mkt protein och energi en viss häst behöver.

Grejen med de hästar som har ett MJ-behov långt över tabellerna är ju också att proteinbehovet inte behöver vara långt över tabellerna. Och det kostar MJ att ta hand om överskottsprotein. Så om man höjer upp proteinet i motsvarande grad som MJ, för att behålla kvoten, riskerar man ästen går ner ännu mer när det går åt MJ för att ta hand om proteinöverskottet.

Andra svårfödda har även ett ökat behov av protein och är finast på en högre kvot.

Men det går inte att säga att det SKA vara si eller så, mer än att de ska ha sitt verkliga behov av både MJ och energi tillgodosett. Vad kvoten sen blir är skitsamma, den är bara nödvändig för att man ska kunna veta nästa år hur man ska lägga hästen.

Jag förstår inte varför en häst ska vara utan muskler för den inte rids om den inte stått i spilta 6 månader.... Jag tror den är utan muskler för den har fått för litet mat. Är den tunn äver ryggen ska man inte rida en häst överhuvudtaget.

Fodra upp den först så den ser vettig ut. Låt den gå i kuperad hage med hästkompisar så den rör sig. Gå med den avsuttet och tömkör den eller longera den men sitt inte på hästen om den inte har ryggmuskler.

När du skriver att "Revbenen syns men har däremot en stor hängmage!!" menar du att de inte syns och det är därfär du inte vill fodra med mer hö? Annars tycker jag som de flesta andra skrivit- ge mer hö låt den ha fri tillgång i boxen över natten. Ge den mer havre också havre innehåller protein också. Sedan om du vill komplettera med ngt gör det men om havren ingår i stallhyran börja ge den det medans du funderar....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 836
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 943
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025