tunn över revbenen

orion_x

Trådstartare
Tänkte jag skulle ta hjälp av alla er här inne som är bra på foder. Har börjar hjälpa en tjej i byn med hennes pålle. Som det är idag står han på ca 5kg hö, tre kg kornkross och 0,5kg betfor. det är en d-ponny och han väger runt 400kg. Oförädlad ponny. I nuläget rids han ungefär varannan dag, men han har tappat mycket över revbenen nu i vinter. Han har lite mage men är tunn över revbenen. det borde ju bero på för mycket energi och för lite protein, men med så mycket mat borde väl proteinbehovet vara tillgodosett??? jag har räknat ut en ny foderstat till honom som är 6,5kg hö, 1,5kg korn och mineraler. Om han får detta, kommer ju proteinnivåerna att minska, men så även energin, vilket ju är bra då han är lite bukig. Men i och med att han tränas och ska bygga muskler, ska man ge honom ytterligare proteinfoder? Eller hur ska jag göra. Räknar med att de har ungefär samma hövärden som vi.
7,6MJ
42,2g smbrp
3,1g Ca
1,4g P
0,5g Mg
:confused:
 
Om den är tunn över revbenen skulla jag inte dra ner på energin åt den. Den första foderstaten ger ju ca 80 MJ och den andra 73. Dessutom är kvoten mellan energi och protein lite låg (5,7).

En lösning kankse kunde vara att lägga på ca 0,5 kg hippo alfa (eller krafft nya groov eller 1 kg lucern etc) samt ytterligare 0,5 kg hö. Då kommer du upp i samma energinivå, och en bättre kvot. Mineraler behövs ju också, som du skriver.
 
Antar att hästen inte kan äta havre?

Mitt förslag är (givet att höt faktiskt har samma värden):

7 kg Hö
0,3 kg Korn
1 kg Lucern hackat strå
2,25 mått Fosforbalans
1,5 mått Biomag

Har räknat på 400 kg och 40 % träningstillägg.
 
jag tror hästen kan äta havre, men den andra ponnyn hon har kan inte det. Hur kan det komma sig att jag ska öka energin ännu mer, är det inte vid proteinbrist de blir sådana? Hästen är i övrigt ganska pigg. Räknar jag ut behoven efter Planks bok så ska han ju inte behöva mer än 65,5MJ och ca 390g smbrp. Ska jag verkligen då ge honom 80MJ??
 
På din beskrivning "tunn över revbenen" låter det inte som om hästen får för mycket energi. På beskrivningen "bukig" låter det som den får för lite protein. Därför skulle jag (som ju i och för sig inte har sett hästen, men utifrån beskrivningen alltså) ge samma mängd energi, men mer protein till en början. Sedan får man ju se hur den förändrar sig, kanske måste man så småningom också höja eller sänka energin.

Hoppas det var någorlunda bra förklarat.
 
De värdena jag räknade på var ca 65 MJ och minst 390 g protein. Tror att jag satte proteinet lite högre, kanske en kvot på 6,5.
 
Varför saätter du inte in hövärdena här och låter datan räkna

http://www.freefarm.se/djur/opt.html

Förövrigt tycker jag att alla som svarat verkligen satt högt MJ åt en ponny på endast 400 kg...40% träning skulle jag inte lägga på en varannadagsridning...20, kanske 25% räcker.
 
Eftersom hästens revben syns så behöver den mer energi än den får idag.

Det spelar absolut ingen roll vad tabellerna säger. Man ger hästen så mycket MJ som den behöver för att hålla hullet, då är det inte intressant om tillägget är 40 % eller rentav 100 %.

mvh Jessica
 
Visserligen, men varför dra på rejält på en gång ? Varför inte höja i lagom takt. Det är ju detsamma då man bantar en häst...man drar ju inte ned en rejäl bit utan sänker i lagom takt och kollar effekten. Risken finns ju att ponnyn hellre blir för tjock istället med den höga MJ.
 
Glömde

Hon skrev dessutom att hästen hade mage men revbena syntses...det torde nog mera vara proteinbrist än energibrist. energi får den så det blir över i foderstaten. energi är ganska lätt att få i hop, protein dessto värre. eller så är helt enkelt kvoten mellan MJ/smb.rp helt fel, och detta kan också inverka på dåligt hull...trots att allt är tillgodosett med råge.
 
Re: Glömde

Synliga revben = för lite energi, och troligtvis protein OCKSÅ. Men stor mage är inte alltid proteinbrist (ganska sällan faktiskt), utan snarare slappa magmuskler, stor stråmängd med hög osmältbara vedämnen (t.ex sent skördat).
 
Hon skrev ju i första inlägget att den idag åt 5 kg hö, 3 kg korn och 0,5 kg betfor. Jag får det till att det blir ca 80 MJ. Det är alltså inte så att jag har ökat på energin utan jag har låtit den ligga kvar på samma nivå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Min foderponny (arabkorsning) är lite tunn, och nu skulle jag vilja ha lite tips på foder som kan göra henne lite rundare. Hon är mkt...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp