Tunn häst - mask? Svampinfektion??

L

lenaloo

Hej!
Jag har en tvååring som haft en del otur denna vinter. Först en munböld som tog över en månad innan hon blev sig själv igen med viktförlusten, samtidigt löss som behandlades och direkt efter en svampinfektion i huden vilket gjorde att hon tappade allt hår vid vissa ställen. Hon får just nu 8 kg hö (hon äter inte upp mer än så tyvärr), 1½kg havre, 0,4 linfrökaka och 0,4 betfor och så mineraler. Hon är tunn, men jag funderar på om det är att hon fått utstå en del? Hon är tvättad med imaverol i en vecka nu och ska tvättas nästa med. Här är några bilder, kan ni ge lite tips?? Kanske mask?? Fodra på mer kraft??
20100410195.jpg
[/IMG]
20100410192.jpg
[/IMG]
20100409184.jpg
[/IMG]

Sv: Tunn häst - mask? Svampinfektion??

Jag tycker Hippo Grow Alfa funkar bra för att få upp hästar i vikt, så jag skulle nog kompletterat med det, ev bytt ut all/delar av havren, lite beroende på vad det är för värden på höet. Det brukar ofta ta lång tid att få upp hästar i hull, så jag skulle bara försökt få i henne mer mat och se om hon går upp mer efter några veckor.

Och om hon inte är mask-kollad så skulle jag skicka in ett träckprov pronto. En häst som har haft problem har ju nedsatt motståndskraft, och kan ju även av den anledningen få mer mask.

Lycka till!

Det finns ju bra förklaringar till hennes status. Har ni kontrollerat parasiter - det skulle ju kunna finnas ytterligare en anledning till hullet. Ta en kollamasken så får du besked. När avmaskades hon senast? Gjordes träckprov då? Är höet analyserat? Om det inte är det tycker jag nog att du ska fodra med mer protein, lusern kanske. Äter hon normalt? Själva tuggmönstret, alltså, spiller hon mycket?

Tror säkert det fixar sig till sommaren, men jag förstår att du är orolig.

Jag skulle byta bort havren mot Lucern för att få i hästen mer protein.

Va bra med flera svart så fort!
Ja, höet är analyserat!
mj/kg: 8,5
srp: 45
(redovisar inte mineraler, det är ju redan fixat)
Jag har funderat på lusern också, hon är såååå kräsen, jag får hacka sönder linfrökakan med matberedare, annars äter hon det inte. Måste ta ett maskprov... det värsta är att folk ringer till stallägaren och frågar vad det är för djurplågare som har hästen :( Ingen som kan ha en tanke om att hästen varit sjuk/nedsatt... Jag köpte henne i december 09, så jag har inte hunnit ha henne så länge. Hon är nog inte maskad sen i höstas, dags igen kan jag tro. Men jag blir trött på folk som inte kan ta reda på orsaken bakom.

Jag har alltid haft tjockishästar förut, min arab blir smällfet av ingenting och den här kan man trycka i hur mycket som helst, inte va helt enkelt. Hur lång tid kan det ta att få upp hullet tror ni??

Glömde säga att hon smaskar en hel del när hon äter, men hon får ju i sig allt. I börjar drällde hon överallt, men det visade sig ju vara munbölden som ställde till det. Jösses, hon gick ner sig ganska mycket i vikt kan jag säga... Och det gick snabbt!

Det tar tyvärr längre tid att få upp dem, än det tar att tappa... Kanske tre veckor innan man ser resultat? Jag gissar att du kanske behöver komma upp i en tre kilo Hippo, men man får nog räkna lite på det. Hippo Grow Alfa innehåller mycket protein, en hel del lusern, och brukar vara jättegott tycker hästarna, så det rekommenderar jag.

Men kolla masken nu, det tar bara någon dag tills man får svar,och då vet du om du har ett mask problem eller inte.

kan det användas på vuxen häst? alltså fodret. :)

Helt klart mer mat!

Fri tillgång på hö
ta bort havren
och på med lucern eller ett kraftfoder med mycket lucern (foder för unghästar)
ev kan det även behövas ett protein foder tex soja.

Javisst, jag ger Hippo Grow Alfa till min vuxna häst, och vet många andra som också gör det med bra resultat.

Jag ger ju linfrökaka, det är massor med protein i det. Som sagt äter hon inte upp höet om hon får mer, och jag har inte riktigt råd att få kilovis med hö nedtrampad i boxen. Jag ska dock köpa till ett annat foder har jag tänkt.

0.4 kg linfrökaka är inga jättemängder direkt och proteinet som är i är inte det allra bästa.

Jag tycker du ska vräka på med lucern, strå eller pellets vilket hästen tycker bäst om.

Du kan även sätta in ett hönät så hon inte kan trampa runt det.

Snabbt svar utan utveckling, är på jobbet...

Om du inte är "rädd" för att byta kraftfoder och nu när du inte "kan" öka
hömängden skulle jag tipsa om att behålla ditt 1.5 kg havre och lägga till
1.5-2 kg hestekraft, för att senare dra ned till 1 kg havre och 1 kg
hestekraft när hon är i normalhull igen.

Förutsatt att du senare även har samma hö. Hestekraft borde inte alls vara
svårt att få tag i runt dig, och är MYCKET smakligt för 90 % av hästbeståndet.

Hoppas det ordnar sig.

Ja, ska kolla på andra foder. Kan ge mer hö kan man väl, men hon äter ju inte upp det.
Hon har börjat öka i vikt nu, det syns på henne faktiskt. Ökat linfrökakan till 0,6.

Har hestekraft en hemsida?

Nu hittade jag den!
Ja, hittade återförsäljare också, ska ta en titt.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka