Tunn gamling med känslig mage.

P

pannkakssmet

Jag tänkte höra vad ni kan ha för fodertips till min gamle man.

Han har fri tillgång på ett silage med bra värden som hade varit nog om han var ung och kunde ta det till sig ordentligt, men nu behöver han mer.

I nuläget får han utöver det 1,5 lit lucernepellets och 1 lit Hippo Grow Alfa.
Jag hade gärna ökat på Alfan om det inte vore för hans känsliga mage. Fram till nu har han fått loppfrön, men nu har jag gett det i 30 dagar och ska enligt förpackningen göra ett uppehåll. Ska jag vara ärlig så verkar det heller inte ha bitit den sista veckan. Det är efter en utrensiningskur som magen är bäst.

Jag funderar på vad som kan fungera likvärdigt och som jag kan ge istället.
Jäst har jag provat tidigare år, utan resultat, så jag gissar att problemet inte sitter i jäsningen.
Skulle linfrökaka eller kli kunna hjälpa?

Eller om någon har tips på bra kraftfoder för känsliga magar.

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Tunn gamling med känslig mage.

Jag har en gammal dam med mycket känslig mage. Men med långsam till vänjning klarar jon idag en foderstat på förutom fritillgång på grovfoder: 3 kilo Hippo Alfa Grow, 2 kilo havre kross (dåliga tänder också) 2 kilo lusernpellets och 4 dl olja. Detta verkar hon börja ta upp sig på.

Tack för svaren! Jag håller på att försiktigt öka på fodergivan. Tyvärr äter han så oerhört långsamt så morgongivan kan inte bli så mycket större. ;)

Det jag mest vill ha förslag på är tillskott eller liknande som hjälper mot en lös mage, för det är det största problemet.

Tack för svaren! Jag håller på att försiktigt öka på fodergivan. Tyvärr äter han så oerhört långsamt så morgongivan kan inte bli så mycket större. ;)

Det jag mest vill ha förslag på är tillskott eller liknande som hjälper mot en lös mage, för det är det största problemet.
det låter som om hästen får för lite växtfiber. Tänk på att gamla hästar även äter grovfodret långsammare och att hästen därför kanske inte får i sig tillräckligt med växtfiber av den anledningen. Hö (eftersom det har högre ts) kan hjälpa till med det. När jag räknade foderstat till min gamling räknade jag honom somom han var i hård träning och räknade också med att han bara tillgodogjorde sig en tredjedel av den grovfodergiva han fick. Han höll sig fin på det de sista åren (mellan 29-32 års ålder). Men som sagt, när det gäller magen skulle jag prova att ge hö för ökad mängd växtfiber och förhoppningsvis bättre mage.

Tänkte precis det samma, att det är växtfibrer som det är för lite av. Eftersom gamla hästar ofta får dåliga tänder och svårt att tugga så är det inte säkert att han äter så mycket som han behöver även om han får fri tillgång. Så man måste kolla upp hur mycket de verkligen äter. Om de inte äter så mycket av det som de skulle behöva kan man prova med andra typer av grovfoder. Som lusernhack eller bricketter som också är hackat grovfoder. Visserligen dyra foder men det är dyrt att ha både gamla och unga växande hästar för bägge kattegorierna ställer större krav på sitt foder än vanliga vuxna hästar gör.

Tack!

Fri tillgång på lucernehack nattetid skulle inte vara en omöjlighet.
Kanske hö också, men då måste jag hitta en bra försäljare, vilket inte är det lättaste här.

Tack!

Fri tillgång på lucernehack nattetid skulle inte vara en omöjlighet.
Kanske hö också, men då måste jag hitta en bra försäljare, vilket inte är det lättaste här.
Prova det, men ta det vackert med invänjningen. Det är inte alla hästar som gillar lusernhack, så du får se om hästen tycker det är okej. Om inte får du jaga hö istället. Det är mitt tips i alla fall.

Jag gav min gamling lucernhack förra vintern, då han tunnar ur på vintern.
Ingen bra ide då han fick svåra foderinpackningar av hacket som satt som tandpetare mellan tänderna.
Så i år har jag gett fri tillgång på ensilage samt 1/2 kg kraft 4-5 ggr veckan.
Ingen bra ide det heller då han fick fång på nyårsdagen.

Har du en häst med känslig mage så kändes det ganska vådligt med en massa pellets och annat kraftfoder. Förstår att du vill ha normalt hull på din häst men åtgärda istället orsaken till magproblemet, så ordnar sig resten.
Alltför många hästar har virus i magen och det är ganska vanligt numera med mögel ofta pga storbalar. Båda slår ut tarmfloran och skapar med tiden andra problem också. :rofl:

Förutom de andra bra råden du har fått så skulle jag ge några dl linfrökakapellets. Vänj in långsamt. Jag ger våra på 400-475 kg 2 dl/dag samt att jag ger dem 1 jäst var och den kombinationen verkar ge en bra förutsättning för magen.

Har du en häst med känslig mage så kändes det ganska vådligt med en massa pellets och annat kraftfoder. Förstår att du vill ha normalt hull på din häst men åtgärda istället orsaken till magproblemet, så ordnar sig resten.
Alltför många hästar har virus i magen och det är ganska vanligt numera med mögel ofta pga storbalar. Båda slår ut tarmfloran och skapar med tiden andra problem också. :rofl:

Jag skulle inte vilja kalla 1lit pellets/dag för mycket.
Lucernet räknar jag som grovfoder.

Virus i magen har jag hört folk prata om, framförallt på folk, och dom som har pratat har framförallt varit sådana vars kunskap inte skulle ge mycket för. ;)
Har du pålitliga källor där jag kan läsa mer om fenomenet tar jag gärna emot dem!

Vårt silage håller toppkvalité hygieniskt sätt.

Rent krasst så är det oerhört svårt att få en äldre häst som inte kan tillgodogöra sig maten på samma sätt att hålla hullet på endast grovfoder. Många behöver tillsätta kraftfoder.
Han har alltid haft en känslig mage, så visst kan den dåliga magen till viss del skyllas på att han får ett "starkare" foder nu. Men han kommer inte hålla vikten bara för att jag kommer tillrätta med magproblemet, han behöver kraftfoder.

Jag skulle inte vilja kalla 1lit pellets/dag för mycket.
Lucernet räknar jag som grovfoder.

Virus i magen har jag hört folk prata om, framförallt på folk, och dom som har pratat har framförallt varit sådana vars kunskap inte skulle ge mycket för. ;)
Har du pålitliga källor där jag kan läsa mer om fenomenet tar jag gärna emot dem!

Vårt silage håller toppkvalité hygieniskt sätt.

Rent krasst så är det oerhört svårt att få en äldre häst som inte kan tillgodogöra sig maten på samma sätt att hålla hullet på endast grovfoder. Många behöver tillsätta kraftfoder.
Han har alltid haft en känslig mage, så visst kan den dåliga magen till viss del skyllas på att han får ett "starkare" foder nu. Men han kommer inte hålla vikten bara för att jag kommer tillrätta med magproblemet, han behöver kraftfoder.
Du har fullständigt rätt. En gammal häst har oftast inte en chans att klara sig enbart på grovfoder. Enligt boken "The older horse" är soja, vetekli och betfor lämpliga fodermedel som hästen lätt kan ta upp. Vet dock inte om det är jättebra att ge i nuläget när din häst har magproblem. Annars är det både billigt och bra för en gammal häst :) Min gamla häst kunde inte äta lusern (blev jättesjuk) så för honom var det ovanstående foder som gällde. Mums tyckte han och höll sig jättefin länge. Men han hade ingen lös mage eller så från början då...

Kul att du nämner vetekli!
Igår skulle jag (eller rättare sigt min mor :o) köpa lucernhack, men det var slut, och personalen rekommenderade oss att prova vetekli med långsam tillvänjning. Så nu har jag en säck hemma och ska prova ikväll.
Det är ju ganska bra med fibrer i det med sas. ;)
Eller vad tror ni? (Fröken osäker 2011...)

Om det nu ska till något mer fodermedel så tänker jag tillvänja det ett i taget. Så jag vet vad som funkar!

Kul att du nämner vetekli!
Igår skulle jag (eller rättare sigt min mor :o) köpa lucernhack, men det var slut, och personalen rekommenderade oss att prova vetekli med långsam tillvänjning. Så nu har jag en säck hemma och ska prova ikväll.
Det är ju ganska bra med fibrer i det med sas. ;)
Eller vad tror ni? (Fröken osäker 2011...)

Om det nu ska till något mer fodermedel så tänker jag tillvänja det ett i taget. Så jag vet vad som funkar!
Tänk på att fosforhalten är hög i vetekli. Det är en av anledningarna till att man brukar blanda den med betfor (som är ganska kalkrik). Max 100 g per 100 kilo häst och utfodringstillfälle är rekommendationen. Att blöta upp veteklin är ett hett tips. En fnysning från pållen ger annars ett veteklimoln över hela stallet:D

Både lucernet och mineralerna jag ger kan nog väga upp fosforn. Har inte räknat på det än, men vill tro att jag har utrymme för det.

Dammet fick jag uppleva själv idag när jag hällde över det i foderlåren! Det slår dock inte lucernpellets-damm, som förmodligen är det jävligaste damm jag andats in. Och då har jag ändå andats in diverse giftiga substanser... :crazy:

I vårt stall används Irish Mash, för oroliga magar. Nu vet inte jag om det är något i den blandningen som gamla hästar bör akta sig för??? Någon som vet? Irish Mash har haft mycket god effekt på magarna i hos oss.

Liknande trådar

Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka