Tunn frieser - foder

surprice1985

Trådstartare
Har gått o köpt mig en 1-årig frieser hingst som ska komma hem nu i slutet av veckan. Sitter o funderar på vad jag bör ge honom för foder.
Han är tidigare misskött så är tunn :mad: och dessutom precis fråntagen från sin mamma, har diat fram till nu...
Har aldrig haft en frieser tidigare så är lite nybörjare av rasen men har läst mig till att de kan vara ganska känsliga när det kommer till foder o får lätt problem med magen? Rätta mig om jag ha fel :)
Ett bra grovfoder är självklart men när det kommer till tillskotts fodret vet jag inte vart jag ska börja..
Har gett tidigare unghästar groov, men har dock aldrig haft någon så pass ung.
Så lite tips mottages tacksamt!

Sv: Tunn frieser - foder

Jag upplever själv att friesrar kan ha lite lättare för att få kolik än andra hästar. Det är dock helt ovetenskapligt och endast baserat på min egen erfarenhet. Det brukar även sägas att friesrar är lättfödda men det är inte en fullständig sanning. Jag har ett sto som är otroligt svår att hålla hull på och om jag jämför med en bruksnordis så är inte friesern särskilt lättfödd om man med det menar att man måste vara rädd för att de snabbt och lätt lägger på sig och blir feta.

Det bästa är om du kan hitta ett grovfoder med höga värden och en hög proteinkvot. Har du tur så får han i sig rejält med energi och protein den vägen. Utan detta skulle jag inte klara mitt svårfödda sto när hon är dräktig och digivande. Sen ger jag gärna olja för att det belastar en annan del av matsmältningssystemet. Men vänj in lååångsamt och ge inte för mycket. Jag ger nog 3 dl som mest och då är det till ett fullvuxet sto. Man kan nog ge mer men jag har varit lite försiktig för att inte riskera något.

Har du inte ett perfekt grovfoder eller om pojken inte petar i sig tillräckligt med strå (är ju inte helt självklart med en ettårig hingst...) så rekomenderar jag gärna Groov eller Hippos Grow Alfa. Där får du ju balansera utifrån grovfodret och hur mycket han äter. Lusernpellets ger jag gärna om proteinvärdet är för lågt och det tycker jag fungerar toppen. Jag använder dock helst lusernpellets utan melass för att själv få styra över melassdelen. Är den redan inblandad ökar den ju per automatik om du ökar givan av pellets. Även där är det räkna och balansera som gäller och sen förstås utgå från vad han får i sig. En perfekt uträknad foderstat är ju inte mycket värd om han ändå lämnar halva givan lusern och bara äter två tredjedelar av grovfodret.....

Tja, det var några tips från mig. Du får säkert massor av fler bra tips!

Lycka till med din pojke! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Min tränare säljer dodson & horrell och rekomenderade deras Mare youngstock foder... Väldigt dyrt såg jag på nån sida men funkar det så är det ju klart värt det :) Gav hunden nåt foder från dodson en gång när hon hade valpat, riktig klös i deras foder!

Jag har ingen erfarenhet av frieser, men av andra unghästraser... Du måste självklart se till att göra en grovfoderanalys om du inte gjort det, för att sedan balansera upp med tillräckligt av protein och eller energi. Även tillskott av mineraler är viktigt. Vad du använder för sorts foder är väl en smaksak, men ibland kan det vara svårt att få i ettåringar tillräckligt mkt kraftfoder,så välj hellre ett där du kommer upp på rätt mängd protein genom mindre giva. Är du osäker på hur du ska räkna så vänd dig till en foderrådgivare!

Givetvis är ett fullgott hö det bästa, men det är få förunnat att hitta ett sånt;)

Jag skulle också råda dig till att ta kontakt med en bra hovslagare som kollar upp kvalitén på din hingst hovar, har den inte fått tillräckligt bra foder kan de vara i klent skick, och hästen kan behöva tillskott utskrivet.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 909
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka