Tunn cushinghäst

Glimris

Trådstartare
Har en stor shettis med cushing. Han får en tablett crascend om dagen. Ca. 5-6 kg hö plus att han står på halm. Han har en fruktansvärd lång päls och ser ju inte mager ut tack vare den.....men man känner tydligt revbenen under. Höet är väldigt bra 70 g smbrp 9,5 MJ. Mera protein?? Annars väldigt pigg, är ju rädd för fång. Sockerhalten i höet 9.5.

Min tappade sin årsgamla långa päls när ACTHvärdet var ok. Prov varje månad men jag såg på honom när värdet blev för lågt så då ökade jag.

Han tappar pälsen på våren precis som man ska och är blank och fin, men har lite fettdepåer och är lite bukig. veterinären tog ett prov som låg på 6.9. gränsvärdet är sju sa han. Men jag vet inte om det är ACHT?? Måste ringa och fråga.....

veterinären tog ett prov som låg på 6.9. gränsvärdet är sju sa han. Men jag vet inte om det är ACHT?? Måste ringa och fråga.....

Det är säkert ACTH som har mätts. ACTH brukar anges antingen i pg/ml eller i pmol/L. Normalvärden för pmol/L brukar anges till 2-8. Med 6.9 ligger du i den övre delen av intervallet. ACTH-värden varierar dock över året så man måste egentligen veta när provet är taget för att göra en bedömning om ACTH-värdet är onormalt högt eller inte. Värdet 6,9 är dock normalt och tyder inte på okontrollerad PPID. Då skulle värdet vara mycket högre.

Han har lite fettdepåer och är lite bukig.

Han är förmodligen även IR. Kombinationen PPID och IR gör att han är i riskzonen för att få laminitis/fång.

Sockerhalten i höet 9.5.

Vilket analysföretag har gjort analysen? Är det Agrilab så är det verkliga sockervärdet mer än dubbelt så högt och då har du problem. Är det Eurofins är det verkliga sockervärdet lägre än det angivna och det finns då ingen anledning att ge halm. Ge i så fall mer hö så ökar du proteingivan vilket kan behövas eftersom hästar med PPID kataboliserar protein.

Vilket analysföretag har gjort analysen? Är det Agrilab så är det verkliga sockervärdet mer än dubbelt så högt och då har du problem. Är det Eurofins är det verkliga sockervärdet lägre än det angivna och det finns då ingen anledning att ge halm. Ge i så fall mer hö så ökar du proteingivan vilket kan behövas eftersom hästar med PPID kataboliserar protein.

Nyfiken där ang sockervärde hos olika analysföretag. Varför är det som du säger? (Alltså att Agrilabs visa på tok för lågt och Analycens för högt)

Eurofins har gjort analysen. Han står på halm men äter inte av det när han ändå kan få mera hö. Vad är kataboliserar protein. Att han inte tillgodogör proteinet? Provet togs i somras (juni).

Vad är kataboliserar protein.

Kataboliserar = bryter ner

Att han inte tillgodogör proteinet?

PPID-hästar har en tendens att bryta ner muskelprotein och använder detta för att producera energi istället. De tappar därför ofta överlinjen och blir bukiga. Man åtgärdar detta med medicinen.

Provet togs i somras (juni).

Om du tittar på grafen längs ner på första sidan i länken nedan kan du se att ACTH-värden är lägst på våren och högst på hösten.

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/2012/03/PituitaryParsIntermediaDysfunction.pdf

I grafen anger man ACTH-värden i pg/ml. Du får multiplicera ditt värde med 4,541 för att få det i pg/ml, dvs. 6,9 x 4,541 = 31,3 pg/ml. Som du ser ligger detta i den övre gränsen i deras (Liphooke Equine Hospital) referensintervall för normala hästar (heldragen linje).

ACTH-värdena börjar att stiga i juni och är högst i september-oktober. För PPID-hästar kan ökningen vara dramatisk. Man brukar därför få öka dosen prascend under höstmånaderna för att hålla ACTH på en rimlig nivå.

Fast jag har fått socker analyserat enligt NIR via analycen/eurofins?

Ja, Eurofins gör NIR-analys av ”sockerhalten”.

NIR är en approximativ metod som försöker efterlikna resultatet från en kemisk metod. Eurofins NIR-analys av ”sockerhalten” i grovfoder kalibreras mot Ekelunds metod som verkar mäta både socker + en del fruktan. NIR-analysen kan dock säkerligen vara upp till 30% fel åt båda hållen. Den verkliga sockerhalten bör dock inte vara högre än det värde som Eurofins anger men kan vara mycket lägre beroende på fruktanhalten i fodret samt hur stort mätfelet i NIR-analysen är.

Ja, Eurofins gör NIR-analys av ”sockerhalten”.

NIR är en approximativ metod som försöker efterlikna resultatet från en kemisk metod. Eurofins NIR-analys av ”sockerhalten” i grovfoder kalibreras mot Ekelunds metod som verkar mäta både socker + en del fruktan. NIR-analysen kan dock säkerligen vara upp till 30% fel åt båda hållen. Den verkliga sockerhalten bör dock inte vara högre än det värde som Eurofins anger men kan vara mycket lägre beroende på fruktanhalten i fodret samt hur stort mätfelet i NIR-analysen är.

Aha, fattade av länken som att NIR gav för högt värde, därför jag blev förvirrad. De anger själv en felmarginal på +/- 10% btw.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 156
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 782
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka