Tunn B-ponny

T

trasan

Hej!

Vi skulle vara väldigt tacksamma för lite hjälp. Min dotter har en B-ponny som nu under vintern tappat en del muskler över hals o rygg. Visserligen har ju vädret ställt till det lite med ridningen om man jämför med sommarens väder och ljusa kvällar;) men så mycket skiljer det sig inte.

Vi har ett lågt energi och proteininnehåll i hösilaget och hon får mycket av det. Vi har haft henne sedan i somras och enligt de förra har hon ett stort behov av hö. Hon får ca:7-8 kg hösilage. Dessutom har vi börjat ge henne ca. 1kg fibergi låg plus mineraler.

Hon är en welsh/arab - Sv.ridponny 1.30 cm och väger ca:320-340kg enligt vägbandet.

Alltså tänker jag att hon behöver mer protein för att hålla uppe hull och muskler men vad är då lämpligt för en ponny? Hon är lite känslig med magen men annars fullt frisk o kry. En pigg madam, frusen och väldigt hungrig;) Så vad har ni för fodertips att ge?

Sv: Tunn B-ponny

Lucern, räknas som grovfoder och har värden som ett riktigt bra hö.
Köper ni i stråform är det bra tuggtid också.

Ok. Ja lusern har jag haft till hästar innan.. Det funkar alltså bra för ponnyer då.. vill ju hålla henne frisk juh;)
Tack för tipset!

HUR lågt är proteinet i hösilaget?
Lusern är bra, men frågan är om det räcker, utan att det blir ett stort energiöverskott?
Man kan också ge proteinkoncentrat, typ soja, krafft muskel, Vitafor proteinmineral eller något liknande. Då får man i dem proteinerna utan att de får i sig en massa onödig energi. Och jadå, det funkar utmärkt till ponnysar också.

Hej! Tack för era svar!

Vi har 40 energi och 7 protein.
Ponnyn är alltså pigg så mer energi känns väl inte så relevant?. Vi är lite kluvna över allt vad foder heter just nu känns det som;)
Hon är heller inte bukig utan mest lite tunn och att hon tappat de muskler som hon hade byggt upp så fint i somras.. mest över rygg och nacke..

Fibergi Låg innehåller väldigt dåligt med protein, 63 g smrp, men har 10 MJ energi. Jag hade bytt till ett annat fullfoder med mer protein och lika mycket energi.

Jämför med t.ex Krafft Grov 90 som har 9 MJ och 90 g smrp.

Tack..

Krafft muskel då.. är det fler som har erfarenhet av det..

Har så svårt att avläsa siffrorna:-)

Fick nu rådet av en annan hästmänniska som använder mustangfoder att lägga till 1 kg (succesivt) mustang seniormusli till det 1kg fibergi vi ger nu..

Ponnyn lär bli nöjd över att få mycket mat i vilket fall;)

Liknande trådar

Foder & Strö Allmän fråga (har en del kunskap själv, men tips och ideer är aldrig fel). Min väninna har en maxad D/liten storhäst på gång som enligt...
Svar
10
· Visningar
2 115
Senast: Sirap
·
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 405
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?