Tungproblem

Fengur

Trådstartare
Hej!
Min systers valack har börjat göra något konstigt med tungan. Han sträcker ut den så långt det går och sedan stänger han munnen och drar in tungan så att den skrapas mot tänderna. Detta gör han utan bettet i munnen.

När han har bett i munnen lägger han huvudet lite på sne och sträcker ut tungan och slickar sig om munnen.

Vad är det för problem som har uppstått? Är det probelm med tänderna?

Under ridning går han som vanligt, tar lätt stöd och tuggar normalt på bettet. Han är van att gå i ganska stor flock men efter att matte flyttat så har han gått i en egen hage men bredvid andra hästar. Kan det vara därför?

Veterinären ska titta på honom om en vecka i samband med vaccinering, men vi tänkte om någon här har varit med om något liknande.
MVH Sanna

Sv: Tungproblem

låter ju som att det skulle kunna vara någon sorts luftsnappningsgrej han gör.. stressad kanske över att gå själv...
klokt att låta vet. kolla igon honom, men jag skulle nog även kontakta en riktig hästtandläkare.. alla veterinärer är inte superhaj på tänder...

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 577
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 540
Senast: caballus
·
Övr. Hund Ja jag har ju skrivit en del om min omplacering som är utåtagerande och rädd för människor. I onsdags åkte vi hem till mina föräldrar...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Viva
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka