Tungfrihet eller mullen mouth!?

M

Minime

Jaha så nu ska jag köpa ett jaktkandar... men så till nästa problem: mullen mouth eller vanligt tungfrihet!? :confused:
Har låg tungfrihet på mitt stånbett nu...men när jag var på en clinic o skulle köpa det, det användes inom A.R.,så frågade jag om det inte skulle gå lika bra med en vanlig kandarstång, dom är ju billligare än spanska bett om inte annt, men då sa instruktören att hon sällan sett ett 'vanligtä' stångbett som legat bra i munnen på nån häst =/
Vad är mullen mouth så bra för då? Har inte haft de förr...knappt hört talas om de faktisikt :(

Lite råd o tips tack :bump:

Sv: Tungfrihet eller mullen mouth!?

Mullen mouth har jag inte bra koll på.

Det stämmer med att de spanska stångbetten, som är lite dyrare, ligger bättre i munnen på hästen. De är ofta väldigt väl balanserade. Billigare "vanliga" stänger ligger oftast ganska illa.

Min häst föredrar att gå med stångbett (vill inte ha ledade saker i munnen), men sätter jag ett vanligt (med låg vikt, och obalanserad) så vägrar hon ha det i munnen.

Dock finns det "vanliga" stänger som också är tyngre och mer välbalanserade, men de kostar ju också.

Du kan gå in på:

http://www.levad.nu/markus så kan du kolla på lite bett och se om du hittar någon i din prisklass.

jo precis...också tycker jag att alla 'vanliga' stångbett är så grova... min stång, ett vaquero- bett, är ju ganska tunt =/ men jag gillar det inte till vardagsridningen.

Jo, jag vet om den sidan redan. Köpte min stång av markus =)

Nästan 30 visningar men bara ett svar..!? :confused: Behöver verkligen hjälp me detta...snarast...snälla...någon... :confused:

Liknande trådar

Islandshäst Jag har förstått att det debatterats inom islandshästvärlden huruvida stångbett med tungfrihet skall vara tillåtna eller ej, eftersom...
Svar
14
· Visningar
2 809
Senast: skuggi
·
Y
Utrustning Har en häst som precis har börjat ridas på kandar. När man sättet på henne ett nytt bett brukar hon alltid köra ut tungan i början, men...
Svar
13
· Visningar
2 197
Senast: Smallgot
·
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: Baddy96
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama