malacogott

Trådstartare
Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i munnen så den kommer undan på så sätt. Hur gör jag då?

Personligen hade jag hittat en annan lösning isåfall. Hade aldrig sett ditt ett tungband. Tänker där finns något som gör dom lägger tungan över. Kanske behövs ett annat bett etc.
Min ponny var likadan, han la tungan över och det var definitivt kopplat till någon sorts obehag. Kollade munnen men hittade inget direkt och jag orkade inte leta vidare.
Vi gick över till bettlöst istället.

Min ponny var likadan, han la tungan över och det var definitivt kopplat till någon sorts obehag. Kollade munnen men hittade inget direkt och jag orkade inte leta vidare.
Vi gick över till bettlöst istället.
I trav är det väl inte tillåtet med bettlöst?

Tungband är ju vanligt inom trav. Vet inte ens att jag hört om någon inom rid som använder tungband? :confused: Blev mest intresserad för det är så tyst på travsidan på buke...

Tror knappast det kan jmf med ett stryphalsband men ingendera är något jag iaf skulle använda mig av.

Hästen är väldigt het och nervig, samt stark. Han fick panik och skenade en gång efter han lagt tungan över bettet.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 586
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
934
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 413
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18