malacogott
Trådstartare
Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i munnen så den kommer undan på så sätt. Hur gör jag då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i munnen så den kommer undan på så sätt. Hur gör jag då?
Är det ofta man behöver göra så, för att hästar brukar dra undan tungan vid påsättning av tungbband?Stoppar in handen och tar tungan.
Är det ofta man behöver göra så, för att hästar brukar dra undan tungan vid påsättning av tungbband?
Är det ofta man behöver göra så, för att hästar brukar dra undan tungan vid påsättning av
Hästen lägger tungan över bettet vid körning.varför skall du ha på tungband?
Personligen hade jag hittat en annan lösning isåfall. Hade aldrig sett ditt ett tungband. Tänker där finns något som gör dom lägger tungan över. Kanske behövs ett annat bett etc.Hästen lägger tungan över bettet vid körning.
Min ponny var likadan, han la tungan över och det var definitivt kopplat till någon sorts obehag. Kollade munnen men hittade inget direkt och jag orkade inte leta vidare.Personligen hade jag hittat en annan lösning isåfall. Hade aldrig sett ditt ett tungband. Tänker där finns något som gör dom lägger tungan över. Kanske behövs ett annat bett etc.
I trav är det väl inte tillåtet med bettlöst?Min ponny var likadan, han la tungan över och det var definitivt kopplat till någon sorts obehag. Kollade munnen men hittade inget direkt och jag orkade inte leta vidare.
Vi gick över till bettlöst istället.
Det vet jag inte, är det en travhäst? Lägga tungan över bettet är väl kopplat till obehag oavsett.I trav är det väl inte tillåtet med bettlöst?
Ja, inte f*n är det skönt att få på sig ett tungband, så det är väl inte orimligt att hästen gör allt den kan för att slippa?Är det ofta man behöver göra så, för att hästar brukar dra undan tungan vid påsättning av tungbband?
Det står trav så jag antar att det gäller en travhäst.Det vet jag inte, är det en travhäst? Lägga tungan över bettet är väl kopplat till obehag oavsett.
Aha jag missade att den låg under grenen "trav"Det står trav så jag antar att det gäller en travhäst.
missade det med. För mig att lägga tungband på häst samma som att ha stryphalsband på sin hund. Skulle aldrig ens fundera på det.Aha jag missade att den låg under grenen "trav"
Det är lika jämförbart som äpplen och päron. Ett strypkoppel är inte obehagligt för hunden om man inte tar i det med våld. En tungrem är nog obehagligt mest hela tiden?missade det med. För mig att lägga tungband på häst samma som att ha stryphalsband på sin hund. Skulle aldrig ens fundera på det.
Såklart.Det står trav så jag antar att det gäller en travhäst.
Har man sett över maten, smärtor, obehag, etc?Hästen är väldigt het och nervig, samt stark. Han fick panik och skenade en gång efter han lagt tungan över bettet.