Tungband - himmel eller helvete?

Milene

Trådstartare
Läste i tidningen häromdagen om hästen som dog under uttagningen till Elitloppet pga kvävning (?). I samband med detta tittade jag lite mer på travhästars utrustning, och har läst om tungband.

Jag har aldrig hållit på med trav, och jag försöker vara fördomsfri, men detta tycker jag verkar gräsligt...:crazy:

Jag ska försöka ha ett öppet sinne; berätta för mig om det, hur det verkar, biverkar, påverkar osv...

(rubriken är formulerad så för att få läsare...)

Sv: Tungband - himmel eller helvete?

Hästen har full rörelsefrihet med ett tungband, förutsatt att det är rätt anspänt. Det enda ett tungband faktiskt hindrar från är att lägga bak tungan så den hamnar över bettet och därför riskerar hästen inte att sluta ta styrning (vilket händer när de lägger över bettet) eller kväva sig själv... Med andra ord - ett rätt anspänt tungband är något som inte alls stör hästen. Följdfrågor?

Jag tycker att det viktigaste man bor veta angaende tungband (likval som annan utrustning inom alla grenar) inte skadar eller gor illa hasten nar den ar ratt anvand. Felaktigt anvand utrustning kan definitivt gora hasten illa oavsett om det ar sporrar, bett, inspanningstyglar eller tungband.

Dessutom bor man komma ihag att de allra flesta hastar bar tungband under nagra minuter varje/varannan vecka I samband med start eller snabbjobb. Det ar inget som sitter pa jamnt och standigt.

Tungband är ju just en säkerhetsanordning som ju ska förhindra att hästen ska kväva sig t.ex. Det finns ju andra typer av utrustning, t.ex tungfelsgummin och tungfelsbett och liknande som syftar på samma/liknande problematik. Ett korrekt satt tungband är definitivt inte värre än den typen av utrustning.

Det enda ett tungband faktiskt hindrar från är att lägga bak tungan så den hamnar över bettet och därför riskerar hästen inte att sluta ta styrning (vilket händer när de lägger över bettet) QUOTE]

Men DET problemet har väl alla i sådana fall?

Tungband är ju just en säkerhetsanordning som ju ska förhindra att hästen ska kväva sig t.ex.

Jag uppfattar det som att tungband INTE kan hindra kvävning, utan det behövs annan utrustning för att förhindra det? Vissa verkar mena att en häst omöjligt kan svälja tungan annat än vid ett direkt trauma..?

Är dom heta så kan dom dra tillbaka tungan och täppa igen andningsvägarna. Inte att dom direkt "sväljer" tungan.

Hur menar du nu? Alla hästar är inte i behov av tungband liksom att alla ridhästar inte är i behov av tungfelsbett... Men jo, det är en billig livförsäkring som säkert skulle kunna hindra fler hästar att lägga tungan över bettet. Dödsfall är ju tack och lov väldigt ovanliga.

Jag har aldrig hållit på med trav, och jag försöker vara fördomsfri, men detta tycker jag verkar gräsligt...:crazy:
Det står dig fritt att tycka att det är gräsligt.
Inom andra hästsporter väljer man istället för ett tungband att dra åt nosremmen några extra hål för att råda bot på problemet........
gulan

Jag minns hur jag som nyfrälst travsportentusiast berättade framför klassen till andra fjärde klassare om hästar och utrustning som används. Även där hade rätt många svårt med tungband, inte minst tjejer som prukade tillbringa sina eftermiddagar på den lokala ridskolan. Skönt att höra att vissa saker har inte ändrat sig sen mitten av 70-talet. ;)

Det står dig fritt att tycka att det är gräsligt.
Inom andra hästsporter väljer man istället för ett tungband att dra åt nosremmen några extra hål för att råda bot på problemet........
gulan

Jo, det var ju min direkta reaktion, men jag frågar ju här för att få en mer nyanserad bild av tungband av folk som håller på med det och kan saken. Jag skrev att jag skulle ha ett öppet sinne.

Så jag undrar hur HÄSTEN reagerar på tungband. Kan den svälja med det? Sätter man i det precis innan löpet? Hur fungerar ett tungfelsbett, har det samma funktion som tungband?

När jag gjorde praktik hos Stig-H och fick lära mig hur man spänner ett tungband stack hästen snällt ut tungan frivilligt. Det kan alltså omöjligt vara fruktansvärt för hästen att ha ett korrekt spänt tungband för då hade de gjort motstånd. Det är mitt sätt att se på saken.

Jag har aldrig varit med om att en häst reagerat negativt av tungband eller att det ens har varit problem med att få dit dem, alltså protester från hästens sida, och då har det blivit ett par. :D Man får ju se till att inte dra för åt dem hårt, gasbinda tycker jag man kan lämna ännu lösare än den godkända tävlingsvarianten i läder som jag inte är ett överdrivet stort fan av. För att jag inte tycker de sitter lika bra, inte för att jag märkt av något obehag från hästens sida med dem heller.

Jag slängde på dem precis innan de skulle ut, och det var också en av de första utrustningsdetaljerna jag drog av när hästarna kom tillbaka in.

Ok. Men återigen, VARFÖR har man dom då? är det för att de inte ska kvävas (svälja tungan?) eller för att dom inte ska ta bettet och vara ostyrbara?

Eller både och..?

Men du har ju redan fått svar att det är både för att de inte ska lägga tungan över bettet och bli ostyrbara = farligt OCH för att inte kunna dra bak tungan för långt och täppa till andningsvägarna.
Sedan kan en häst kväva sig ändå om den drar in mulen till bringan och då kan man komplettera med en sk halsbygel eller pullburk som ökar vinkeln mellan halsen och ganschen.
Som svar på din fråga skulle jag svara "himmel" då ett tungband faktiskt kan göra skillnad på liv och död och dessutom inte stör hästen rätt ditsatt.
Och ja, de kan svälja och har kvar en viss rörlighet i tungan.

Håller med de andra här på forumet. Själv så har jag hållt på mest med galopp och äen där sätter man tungband för att hästen inte skall svälja tungan och kväva sig eller sätta tungan över bettet.

Tungbandet används främst under löpen. Jag kan inte minnas att jag varit med om att använda det under snabbjobben. Tungbandet sätts på i samband med tränsning och sadling inför löpet. Jag kan inte svara för hur de andra träckarna brukar göra men tungbandet brukar vara det första jag tar bort när jockey'n kommer ridande med hästen efter målgången. Sen åker blinkers/huva av ganska fort därefter. Speciellt om det varit ett dirttrack löp.

Min erfarenhet är att det är rätt oproblematiskt att sätta tungbandet och att en del hästar hästar närmast gillar att ha det. Och tungbandet sitter ju inte på spciellt länge. Jämfört med dressyrens hårt åtsnörda nosar så utgör inte tungbandet något obehagligt eller något som skadar hästen över tiden. Det är ett skydd för ökad säkerhet precis som en irländsk martingal.

Tack för ett bra svar! :)

Det som förvånar mig nu är att bandet sitter kvar..? Tungan är ju en ganska stark muskel, att hästarna inte kan få loss den..?

Tack för ett bra svar! :)

Det som förvånar mig nu är att bandet sitter kvar..? Tungan är ju en ganska stark muskel, att hästarna inte kan få loss den..?
Men inte så stark att den kan få upp en rosett som sitter under hakan, eller lirka upp ett spänne som också sitter under hakan.
De flesta hästar krånglar i början när man ska sätta på ett tungband men det är snabbt övergående.
De flesta hästar brukar krångla när något ska göras de första gångerna. Gå i grimma som föl, lyfta fötterna, när man sätter på sadel första gången, stoppar tussar i öronen eller sätter på ett tungband. Den säkra och vana hästmänniskan klarar galant av att losta hästen genom detta utan större krussiduller.
gulan

943741_10152845655345204_344782965_n.jpg

Som Gulan säger är det ju svårt då själva rosetten/spännet sitter precis under hakan. Att hästen skulle lyckas komma ur tungband såsom det ser ut på bilden innebär ju att hon måste få tungan så långt bak att hon lirkar sig ur det, och tungbandet är ju till för att minska risken att de ska få bak tungan så långt i munhålan.

Ser dessutom att hon lirkar med tungan utanför munnen, sötnosen. :love:

Lånar tråden med en fråga på samma ämne. Jag försöker göra det hela kortfattat.

Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför bettet. Jag fick tipset av en vän att prova just tungband, men jag har ingen som helst erfarenhet av detta. Vet att det används i trav- och galoppsporten, men kan man även använda det på en ridhäst? Oj, jag hör ju själv att det låter knäppt, men funkar det på samma sätt? Kan jag fortfarande jobba honom i en ändamålsenlig form ("på tygeln") utan att det blir obekvämt för honom?

Jag har bara sett det här hända en gång, idag, men jag misstänker att samma sak hänt minst en gång tidigare utan att jag då upptäckte det. Idag när jag såg det fick jag bända upp munnen på honom och dra fram tungan - otäckt! Han går alltså emot bettet när det tar emot, kör upp huvudet och backar ifrån det och sen går han och gapar så långt som nosgrimman tillåter (har en remontnosgrimma anpassad efter regelboken). I lördags gick det så långt att han gjorde två rejäla bakåtkullerbyttor när han inte slutade backa. Då trodde jag problemet var att han slängt upp ena tömmen över lokan som fastnat och alltså konstant drog honom i munnan, men nu undrar jag om det inte var samma sak som idag... Då var jag ju snabbt framme och spände upp allt så då blev han ju lugn igen, reflekterade aldrig över vart tungan var. Idag när det hände longerade jag honom och när inspänningstyglarna sattes fast började han gå emot och backa. Ledde honom då runt för att visa honom att han visst kunde gå framåt fast bettet tog emot (vilket jag trodde var problemet), men han fortsatte bara gapa varpå jag upptäckte felet. Efter att jag spänt loss allt och fått fram tungan satte jag istället tyglarna mellan frambenen vilket han blev helt tillfreds med och jobbade jättebra efter det utan att visa nåt som helst obehag. Kan det vara så att han får bak tungan när han kör upp huvudet, vilket han alltså inte kunde när tyglarna satt in under magen?

Han är kollad i munnen helt u.a. senast i måndags (eftersom jag misstänkte tandproblem efter lördagens incident), inga som helst problem med tänderna eller dylikt. I höstas/vintras gick han jättebra med bettet, han lade tungan över nån gång i början när han precis började med bett (hösten 2011) men det har löst sig bra efter att jag spände sidostyckena lite hårdare en period, och jag har inte sett det nån mer gång så nu går han med tränset normalt inställt.

Kan det vara en idé att testa tungband? Eller ska jag fortsätta prova med hjälptygel som visar honom vägen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka