Tungan över bettet

Sv: Tungan över bettet

Min gör så när jag rider dressyr . Det gör han för att "komma undan" , men jag rider på som vanligt i fem minuter och tar sedan en paus . När jag fortsätter sen har han lagt tungan rätt - bettets inverkan blir mycket kraftigare när tungan inte är "mellan" bettet och lanerna ! :crazy:

Ja, det är så min häst också gör :) så fort jag kräver nåt av han, dock funkar det med äppelbettet, men det har inte så stor inverkan tycker jag.

Okej , men om han gör det med en del bett bara , kanske du borde testa hackamore eller ett annat bett som han inte gör så på ?

Okej , men om han gör det med en del bett bara , kanske du borde testa hackamore eller ett annat bett som han inte gör så på ?

Jo, rider på äppelbettet som funkar nu. Har ridit på det väldigt länge nu. Ska prova ett bettlöst alternativ som en i stallet har. Se vad som händer då, alltid kul att prova något nytt :)

Du tror säkert det är massa problem med min ridning, men det är vissa dagar det inte funkar och vissa dagar funkar det perfekt! så tror jag det är för dom flesta.
Ber om ursäkt om du uppfattar min kommentar negativt, det är ju bara ETT intryck från flera trådar jag sett - vare sig mera eller mindre.

Och visst är Buke bra för koll av andras åsikter :) Men, just många trådar och saker som går i varandra så resulterar det ändå i en slutfråga för mig; vad är symptomen, och exakt vad är orsaken?
Det är ofta lite klurigt att "nysta" själv, och man kan behöva hjälp irl.

Ber om ursäkt om du uppfattar min kommentar negativt, det är ju bara ETT intryck från flera trådar jag sett - vare sig mera eller mindre.

Och visst är Buke bra för koll av andras åsikter :) Men, just många trådar och saker som går i varandra så resulterar det ändå i en slutfråga för mig; vad är symptomen, och exakt vad är orsaken?
Det är ofta lite klurigt att "nysta" själv, och man kan behöva hjälp irl.

Ja, det är säkert samma sak som ligger bakom mycket av problemen. Men för att inte ta allt på en gång, så har jag gjort olika trådar, annars blir det allt huller om bullet :crazy:
Jag ska ta ut en Equiterapeut för att se om något är fel i kroppen på honom. Har ingen kiropraktor i närheten, så antar att ET får gå bra.

Om jag får, kan jag gärna skicka ett PM till dig och beskriva just det jag har problem med?

Finns inga bra tränare här att ta hjälp utav. Verkar som om det är många människor här på Bukefalos som rider regelbundet för tränare och självklart är det lättare då att fråga allt IRL, och slippa fråga i en massa trådar här på Buke :angel: Men jag har inte turen att ha någon sån bra tränare :( Och heller inte hästkunniga människor runtomkring mig.

Visst kan du pm:a, men jag är inte alls säker att jag kan hjälpa ... :)

Är det ett rakt/odelat äppelbett du har?

Nej, jag har ett tre delat äppelbett ifrån emmishopen :) Det är inte tjockt, utan väldigt tunt om man säger :) Inget sånt där tjockt som annars brukar finnas överallt, dom gillar jag inte.

Är dom raka bra?

till våren brukar min ponny lägga tungan över bettet, och då vet jag en sak. dags att ringa tandläkaren.. ska raspas idag btw. :)

till våren brukar min ponny lägga tungan över bettet, och då vet jag en sak. dags att ringa tandläkaren.. ska raspas idag btw. :)

Hehe ja, det är dags för mig också faktiskt. Gauti har dåliga tänder så måste kolla dom varje halvår :smirk: I juni är det dags!

Nej, jag har ett tre delat äppelbett ifrån emmishopen :) Det är inte tjockt, utan väldigt tunt om man säger :) Inget sånt där tjockt som annars brukar finnas överallt, dom gillar jag inte.

Är dom raka bra?

Det jag tänkte var att jag och några med mig märkt någon tiondels fördröjning i styrningen med raka äppelbett.

Det jag tänkte var att jag och några med mig märkt någon tiondels fördröjning i styrningen med raka äppelbett.

Ja, det håller jag med om med raka bett överhuvudtaget. Har ett rakt bett, dock vanligt bett utan gummi, det är likadant :smirk:

Hur gör ni då era hästar lägger tungan över bettet??

Gauti är omöjlig att rida på vanligt 3 delat bett med fasta ringar, han lägger tungan över på en gång. Han har rätt storlek på bettet, samt att tänderna är kollade...

Det enda som funkar är ett äppelbett, men skulle vilja kunna rida på vanliga bett också.

du verkar inte få ett vettitgt tips ju.. snacka om att älta äppelbett, har kommer mitt förslag som jag VET hjälper mot ditt bekymmer med tungan ;)

gå till din ridsportbutik och fråga efter en tungsticka! :) , den har du separat tillsammans med bettet, har haft samma problem och detta är lösningen.
det finns även ett tredelat bett med integrerad tungsticka dvs. det sitter en "båge" i mitten partiet..
har testat det med, men jag tyckte inte detta var någon bra lösning.
byter man bett ibland (vilket jag gör) är det en fördel att kunna flytta med den separata tungstickan och använda den till alla typer av bett! :)
lycka till

Senast ändrad av en moderator:

hur menar du då? jag rider en häst på rakt äppelbett, men jag har inte märkt någon fördröjning i styrningen" ... kanske för att jag styr hästen med skänklarna :angel: ?!

hur menar du då? jag rider en häst på rakt äppelbett, men jag har inte märkt någon fördröjning i styrningen" ... kanske för att jag styr hästen med skänklarna :angel: ?!

Jag kör så jag har lite problem att styra med skänklarna... :smirk:

du verkar inte få ett vettitgt tips ju.. snacka om att älta äppelbett, har kommer mitt förslag som jag VET hjälper mot ditt bekymmer med tungan ;)

gå till din ridsportbutik och fråga efter en tungsticka! :) , den har du separat tillsammans med bettet, har haft samma problem och detta är lösningen.
det finns även ett tredelat bett med integrerad tungsticka dvs. det sitter en "båge" i mitten partiet..
har testat det med, men jag tyckte inte detta var någon bra lösning.
byter man bett ibland (vilket jag gör) är det en fördel att kunna flytta med den separata tungstickan och använda den till alla typer av bett! :)
lycka till

Jag vet att det finns sådana, men anser att dom inte löser problemet utan bara skjuter upp det. Jag har till och med ett tungfelsbett, men använder det inte då det ligger dåligt i hästens mun, samt att han bara biter fast i det istället :smirk: Men dom tungstickorna är ju mjukare, dock tycker jag dom ser så stora och klumpiga ut. I alla fall det jag såg på Hööks

Vad tror du att det beror på?
Signalen i tömmarna borde väl registreras oavsett bettsort?

LIA

Vad tror du att det beror på?
Signalen i tömmarna borde väl registreras oavsett bettsort?

LIA

Jag har inte funderat så mycket över det, bara konstaterat att det är så. lite som att jämföra att köra cykel och bil för att göra en extrem jämförelse.

Ratten har ju flera mekaniska delar vilket även ett bett med flera delar har, rena spekulationer med ledade bett rör sig ju på fler ställen än i mungipan.

Jag har även diskuterat detta med andra som har samma uppfattning.

Jag betvivlar inte att du har rätt betr betten, men undrar över orsaken.

För mig är tömtaget (i mitt fall) lika med signalen till hästen. Det ska inte hinna påverka bettet i munnen innan hästen känt av signalen i mungipa/kind och reagerar på den.
Jag drar alltså inte hästmunnen i sidled för att "styra" den, om du förstår hur jag menar.
(Mina val av bett utgår uteslutande från hur hästen vill ha det i sin mun och inte hur jag hanterar tömmarna.)

Kanske håller hästarna hårdare i godisbett? :)

LIA

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30