Tungan över bettet?

C

ciaroboy

Hej! Jag har ett litet problem (tror jag?)
Min cponny som är helt underbar i dressyren, en riktig läromästare lägger gärna tungan över bettet!!

när vi tränar rider jag på vanligt tredelat tränsbett, vilket jag tycker funkar bra! han är medvillig och bråkar inte alls.
Nåt jag la märke till redan när jag provred honom var att han gärna hänger ut tungan vid träning, som att han "koncentrerar" sig, men detta visade sig senare vara att han lägger tungan över bettet. Det spelar ingen roll hur hårt jag spänner käkremmen..

När vi rider ut är det lite värre, då blir han fruktansvärt starkt (även om jag rider på pelham ut)

har ni några tips på vad jag ska göra? Jag ÄLSKAR att kunna rida på ett vanligt tränsbett vid träningar...
har även hört att man ej använder tungfelsbett på "ridhästar".. "lägger ridhästen tungan över bettet finns inte mycket att göra", vad säger ni?

Sv: Tungan över bettet?

Man får prova sig fram för att hitta ett bättre läge. Det är en ful ovana som kan vara svår att bli av med och ju längre den pågår, desto svårare. Försök bryta den. Prova olika sorters bett. Det kan finnas någon sort hästen trivs bättre med. Prova också att höja eller sänka bettet för att se om det är höjden på bettet som påverkar. När du hittar något som funkar bättre, rid så ett tag tills du känner att ovanan är borta. Om du ska tävla finns ju TR som reglerar betslingen, men ska du inte tävla finns mängder av olika bett du kan prova. Om det är ett icke tävlingsgodkänt bett som funkar bäst så skulle jag rida på det tills ovanan är bruten ordentligt innan jag provade med godkänt tävlingsbett igen.

Jag tror (och kan ha fel) att hårdare spänd nosgrimma kan trigga igång problem med munnen. Sedan ska man inte gå till överdrift vad gäller lösare spänd nosgrimma heller, den ska sitta stabilt men inte hårt.

Har du provat att höja upp bettet ett hål? Kanske sitter det lite för långt ned och irriterar. Är bettet lagom långt? Har du provat någon annan typ av bett?

Jag skulle testa olika nosgirmmor,höja/sänka bettet,byta bett tills hästen slutar.Den gör det troligtvis för att den inte är helt nöjd med något.

Ni kan annars ta och kolla munnen/tänderna på den hos en hästtandläkare och se så den är okej i munnen.:)

Oftast är det en rätt svår vana att bli av med, jag skulle prova rida på tungfelsbett en period så att du kan bryta möstert lite

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Efwa
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 506
Senast: Boj
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 803
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar