Tungan över bettet, problem!!!

S

sol24

Jag håller så smått på att rida in min treåring. Vi har tränat med träns i ett par månader. Problemet är att han lägger tungan över bettet. Först står han och tuggar lite sen får han tungan över och då står han där nöjd och stilla. Jag har prövat med tredelat, tredelat med tungfrihet samt rakt bett. Någon som haft samma problem, några tips att ge???
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Menar du allvarligt att du rider in en treårig islandshäst??
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Hon skrev ju iofs "så smått", kan ju betyda att man börjat vänja dem vid utrustning, lära dem arbeta lite från marken mm.

TS:
Jag undrar om det inte bara är så att hästen tycker att det är en märklig pryl den fått i munnen, och som den gärna vill pilla med?
Har du testat att höja eller sänka bettet lite? Kanske ligger det oskönt till?
Jag skulle låta den fippla med bettet som den vill ett tag, det kan hända att det är lite obehagligt i början och då är det skönt att vänja sig långsamt.
Kanske kunde du börja med att ha det på så korta stunder att han inte hinner lägga tungan över?
Typ bara på och direkt av med det?
Kan också hjälpa om hästen upplever obehag.

Lycka till!
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Använd dig av bettlösa alternativ som sidepull eller ridkapson i början av hästens utbildning istället. En treåring ska ju tappa tänder så småningom så det är dumt att sätta in bett i munnen på den innan det är färdigt, särskilt om man märker att det blir problem.
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Menar du allvarligt att du rider in en treårig islandshäst??

JO det menar jag!:)!! Med inridning menar jag då hela proceduren, ut och gå i grimma, löslongering, markträning. Sadeln har legat på, jag har suttit upp och hoppat av, skrittat några steg. Jag har satt i bettet en stund och sedan tagit ur det ur munnen...det tror jag absolut inte min unghäst tar någon skada av!!! Han verkar tycka det är jätterolig att få tänka till lite...givetvis utan några större krav...tror själv det blir mycket lättare nästa år då ridningen börjar mer på allvar om vissa saker redan är befästa...men det är MIN personliga åsikt...

Han är inte orolig med bettet i munnen utan står där nöjd med bettet under tungan...kanske det blir bättre när han bytt de tänder han ska....

Men vad använder ni för bett till era unghästar, vad fungerar bra och mindre bra, vill bara ha några idéer, inte bli påhoppad för att jag "lite smått rider in" min treåring. :)
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Det är många som rider in sina 3 åringar nuörtiden.

Tror du verkligen att alla de 4 åriga hästarna som visas på bedömningar har ridits in som 4 åringar?då skulle man inte få så mkt resultat på visningarna.
Många kända islandsryttare rider in 3 åringar men ingen klankar på dem, för att de är kända kanske:angel:
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Så gör min unghäst också men hon är rätt nöjd när hon får ha det lite för långt ner och då får hon ha det där ett tag. Testade först att ta upp det ett hål men hon fick panik nästan! Har ett vanligt tredelat med parerstänger. Ska dock åka till tandläkaren med henne bara för att kolla så att allt är bra innan man börjar på allvar.

OT: min var också 3år när inridningen påbörjades men sen fick hon gå ett par månader och tänka igenom allt och det tror jag är en nyttig bit både mognadsmässigt och växtmässigt för dom. Hon kommer ihåg allt som hon lärde sig innan men hon är mer posetiv nu och tar till sig allt bättre. Upplever med alla mina hästar att lär vi in något nytt, rider extra hårt eller det går väldigt bra en period så får dom stå några dagar, 2-3 veckor och sen så blir dom mer glada, det sitter bättre och det blir roligare för dom.
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

OT
Tyvärr är det som någon sa väldig vanlig numera att även islandshästar rids in redan vid tre år ålder för att kunna visas när dom är fyra.
Men sedan anser juh jag att man måste tänka lite vad man kalla inridning och inridning också jag anser defentivt INTE att hästen tar ska av att bli bettvan, ordenligt hanterad och bära sadel mm vid tre års ålder. Däremot skulle jag kanske inte börja "rida" fören vid 4½, 5 års ålder (beroände på hur hästen är i psyket och kroppsligt utvecklad). Och då menar jag värkligen Rida, sitta på hästen tror jag man kan börja göra tidigare.
Det där är juh hur långsiktigt man tänker vill man visa sin häst och få den tex hingstpremierad för att dom ska dra in pengar så är det väl inte så konstigt att man börjar rida hårt tidigt men då har man juh också betydlig större risk för att hästen inte gå att använda lika länge som om den fått utväklatsklart helt klart innan inridningen.

.... Jag rider själv inte in hästar utan det här är bara min personliga uppfattning av att studerad vid sidan om. Jag har inga vetenskapliga bevis på att det är så.....
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Testa lite olika bettalternativ. Alla hästar trivs inte med samma bett. Vissa vill ha tredelat, vissa obrutet, vissa gummibett, vissa trivs med äppelbett vissa vill inte ha nåt o får ridas in på bettlöst. Unghästar har ofta mycket bekymmer i munnen innan alla tänderna är bytta osv så man får ha lite överseende med dem. Testa ett vänligt obrutet bett som är lite gott som tex ett äppelbett:idea:
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

KL

Förlåt! :o Jag kan ha överreagerat men jag blir upprörd när folk rider in islandshästar vi tre års ålder. :(

Handlar det bara om markarbete, sadel och bettvänjning och insittning (om hästen är såpass färdig i i kroppen att den kan bära en ryttare) så protesterar jag inte men att rida en treåring tycker jag personligen är helt idiotisk, oavsett om det är "kändisar" eller vanliga dödliga som gör det.

Jag tycker inte en islandshäst ska börja ridas förän vid TIDIGAST 4 års ålder om den verkar mogen för det, hästar utvecklas olika så man får se till individen.

Vad det gäller bettfrågan, vilka bett har du provat på honom? Använder du nosgrimma?
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

*kl*

vill bara förtydliga då att min häst hade inte träns på sig vid 3-års ålder utan bara blev insutten och fick gå några steg när någon ledde med grimma. Sen hade vi testat svänga och stopp, men då med hjälpa av repgrimman :)
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Har en häst som gör ungefär som din... förutom att hon lattjar med bettet och sen har halva tungan ute...:p

Först kollade jag mun och tänder på henne, drog två vargtänder och lät henne sedan vila över sommaren (som fyraåring). Sedan har vi ridit för en duktig isländsk tränare som inte tycker att det är nåt problem. Efter att HAN har ridit henne en stund går hon så fint, så fint, med bettet där det ska... Väl hemma igen så är vi snart tillbaka där vi var förut...:crazy:

Så jag tänker att en stor del av problemet ligger hos mig... Hon ser mig fortfarande inte riktigt som en hundraprocentig ledare och kan koppla av riktigt, utan hinner greja med lite annat istället för att ha full uppmärksamhet på mig.

Tycker ibland att jag kan jämföra henne med en odräglig tonåring med ett STOOOORT tuggummi i munnen, som hon tuggar med, drar långa trådar med, och blåser enorma bubblor rakt i ansiktet på mig...:mad:

Men våran tid kommer nog... Jag skyndar långsamt... (Hon är sex nu);)

Lycka till!!!!
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Drar man bettet för högt i munnen reagerar många med att pressa bettet framåt med tungan för att det är oskönt--> tungan slinker ovanför
för lågt---> leker med bettet och tungan hamnar lite vartsomhelst det känns bra för tillfället.


Lite balansgång där tror jag... ;) Remontosgrimma med tredelat bett måste inte vara helt fel i kombination med mjuka händer.... Jag brukar rida utan nosgrimma, men om hästen väl kommer på att sätta tungan ovanför kanske man ska jobba på ett annat sätt så den glömmer det hela igen. :)
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

Så sant , så sant...!:)
Fast det är lite pinsamt, hela hästen ser ju lite störd ut med en bit av tungan pekande ut...

Hörde om nån häst på WM som hade tungan fladdrande utanför hela tiden...

Så vi satsar tydligen på WM... :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Tungan över bettet, problem!!!

He he... jag vet flera riktigt fina hästar som går med tunga ute. Kanske beror det på en hård hand när de var unga, kanske på att de helt enkelt är såna... Vet inte riktigt..

Min femåring, korsning, går riktigt trevligt trots att hon fipplar som fan med munnen. Hon har jättelätt för eftergift till handen, så hon ser ju snygg ut medan hon håller på (:love:) men hon har svårt för att bara acceptera min hand och gå kvar i en lång och låg form.

Hon är liten, bara 140, (och jag är 22 år, så jag skulle ju vilja ha en större häst men fick henne via lillesyrran som inte klarade henne, FAN fast med en ponny igen:devil:), trots det har jag sakta men säker blivit kär i den lilla grejjen:love:. Men ja har två hästar till som jag delar med mina två systrar. Det är lite irriterande att jag som är störst (165 cm, 59 kg) ska ta den minsta rackarns hästen. Men fan va tuff den är när den ligger på och riktigt jobbar, som en liten akademisk-dressyr häst. Jag ska nog börja showaq lite med den gula lilla token så småningom...:D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp