Tunga raser

MaRomer

Trådstartare
Jag har en korsning mellan Fjording och Nordesvensk. En mycket smäcker kille får jag säga själv.
Nu e det så att jag inte känner för att ut oc tävla då domarna dömer FEL. En häst e vel en häst oavsett ras?? Eller har jag fel?? Det ska ju inte spela nån roll vad det är för ras så länge den går i form och genomför ritten felfritt!!

Så tycker jag iaf. Detsamma gäller travare. Många täcker ju över frysmärket för att domaren dmer ner dem. detta e helt ofattbart.Ska man inte få ha det hästaras man vill på Lokaltävlingar eller? Jag bara undrar??

//Malin och Sammy Boy :devil:

Sv: Tunga raser

Håller med dig, är själv ägare till en x travare och har planer på att köpa mig en Shire. Varför ska man bli särbehandlad för att man inte har ett Halvblods etc? Oki, travaren kan ha orena gångarter, men det finns dem som har rena och som ändå blir särbehandlade. Men det jag tycker är värst är ryttarna/hästägarna som ser ner på oss som äger en tyngre häst eller travare. Nu menar jag inte att alla gör det då, men många. Why? Är det för att dem inte kostar från 50 000.- och upp? Jaja, vill bara ha ett svar och skriver inte detta för att kritisera andra, tycker bara att alla som har häst som hobby och intresse borde acceptera varandra istället, och inte dömma en efter vilken häst man har.

Domarna älskar att se sprattlande framben. Att sedan bakbenen befinner sig i ett annat landskap har ingen betydelse. :D

Jag är obotlig optimist och tror att det kommer att ändras. Vi ser allt fler udda raser i Sverige numera och många av dessa hästar dressyrrids. PRE, lusitano, frieser är några exempel på raser som är mycket lämpade för dressyr men som inte riktigt passar in i "halvblodsmönstret".

Immer

Natali skrev:
Men det jag tycker är värst är ryttarna/hästägarna som ser ner på oss som äger en tyngre häst eller travare. Nu menar jag inte att alla gör det då, men många. Why? Är det för att dem inte kostar från 50 000.- och upp?

Uppriktigt sagt tror jag det beror på ridningen.
Jag har själv en häst som både är tung och travare = kallblodstravare, och jag har aldrig någonsin upplevt att någon sett ner på mej och min häst. Snarare tvärtom.

Immer

Håller med om att det beror mer på ridningen. Under den tid jag tävlade fjording kände jag mig bara orättvist bedömd på grund av hästens ras en gång (och då för att domaren öppet fnissade om min häst i cafeterian efter att jag fått onormalt låga poäng). I övrigt tycker jag att jag har fått de poäng jag förtjänar.

I stället för att ge upp innan du ens har testat, tycker jag att du ska ge dig ut och tävla om det är så att du är sugen och att detta är den enda anledningen att du inte gör det. För hur har du tänkt dig att domarna ska bli vana vid att se och döma olika raser om de som har duktiga hästar av annan ras än halvblod är hemma och surar i stället för att visa upp sig?

Jag har visserligen ett halvblod, men jag kan hålla med dig.
Under en lokal tävling här då jag var sk. "springare" och fick springa med protokellen mellan dressyrbanan från domaren och sekreteraren till speakern så vart jag rätt häpen
utav vissa av domarens kommentarer. Det var en tinker med, av tyngre modell samt en nordsvensk. Dessa hamnade längst ner i resultatlistorna i klassen som just denna domaren dömde. Egentligen utan någon direkt anledning, för ryttarna red trevligt.
Visst ekipagen skulle kanske inte hamnat högst upp även om någon annan domare hade dömt klassen, men det var jätte tråkigt att de fick så dåliga poäng och kommentarer. Ekipagen på lokalnivå är ju ändå bara på hobbynivå, det är ju skillnad i högre klasser där de kanske inte kan hävda sig lika väl pga. hästarna inte har korrekta förutsättningarna. Men på lokal och även regionalnivå tycker jag det ska vara fritt fram
att rida den häst man nu vill, utan att behöva få tråkiga kommentarer och sämre poäng än någon annan, om man i själva verket gör lika bra i från sig.

Jag håller med!

Jag har en korsning Islandshäst/New Forest som jag rider dressyr på. Och det är aldrig någon som sett ner på mig och min häst. Snarare tvärtom. Alla tycker han är ursöt när han "dressyrar som de stora hästarna". De flesta tycker bara det är häftigt.

Något steg att tala om kommer han ju aldrig att få. Men det går att göra även de högre skolorna med andra raser än halvblod/fullblod. Självklart ser det annorlunda ut och ger inte lika höga poäng.

Så mitt tips till trådskaparen är väl bara att skaffa en suverän tränare, träna så ni blir duktiga och åk ut och visa upp er. Var stolta över vad ni lyckats med, med era förutsättningar. Ni kommer antagligen inte ta er till tävlingstoppen. Men man kan ha kul för det. Och lättare klasser där steget inte är så viktigt kan man säkert placera sig om man gör ett bra jobb.

Jag håller med om att det inte ska vara någon "rasdiskriminering". Men i lättare klasser tycker jag nästan att kallblod har det "lättare" än t ex varmblod, det ser så charmigt ut när hästen går bra :) att tävla varmblod är jag lite rädd för, man är orolig för fördomarna som finns ang. galoppen och allt. Men å andra sidan brukar de ändå dömas rättvist, det är snarare så att man helt enkelt är för dåligt tränade eller har en massa nackdelar som hör ihop med exteriören/travträningen. Tex. om hästen inte har lärt sej sätta under bakbenen ordentligt eller om den stressar och spänner sej.
Men jag HAR sett riktigt fina dressyrvarmblod! Förutom att galoppen brukar vara svår att få till riktigt lika fin som gångartsavlade halvblod tycker jag de borde kunna konkurrera ordentligt med traven och rörelserna :)

Om jag nån gång ska tävla dressyr med mitt vbl ska jag se till att vara överkvalificerad för att känna sej riktigt säker när man kommer ut på banan och kan avgöra om det har med rasdiskriminering att göra eller inte om man får dåliga poäng. Annars drar man så lätt förhastade slutsatser om det går dåligt.. :p

Bedrövligt med diskriminering! :mad: Jag tävlade själv min sköthäst i lördags och insåg att det där med att tävla med en föredetta travare var tydligen ingen hit.... ändå var det min egen klubb jag tävlade på. Kom sist..... inte bara beroende på hästen men ändå....
:D

AJg har bara tävlat min kille en gång på dressyr då jag inte har haft tid sedan. Däremot hänger jag på min kompis när hon är ute och tävlar div 1-3. Där får man se en massa olika hästar och jag kan tala om att det var häftigt att se en maffig tinker komma in. Den kom sist!!! Varför?? Jo domaren tyckte inte om den.Den gick hur bra som helst och man gick till domaren sedan. Jag vet inte vad som sades där men det hjälpte nog för tjejen som red såg lite gladare ut senare. Varför kan man inte starta ett lag med bara tunga raser?? Det vore nått enligt mig!!

//Malin

Jag är obotlig optimist och tror att det kommer att ändras. Vi ser allt fler udda raser i Sverige numera och många av dessa hästar dressyrrids. PRE, lusitano, frieser är några exempel på raser som är mycket lämpade för dressyr men som inte riktigt passar in i "halvblodsmönstret".

Dessa raser blir väl inte mindre uppskattade när t.ex. Tullstorp tar in en sådan häst, det är ett stort steg för Sverige (hoppas jag) och då kanske det kommer fler sådana hästar = roligt! :bump:

MaRomer skrev:
Jag har en korsning mellan Fjording och Nordesvensk. En mycket smäcker kille får jag säga själv.
Nu e det så att jag inte känner för att ut oc tävla då domarna dömer FEL. En häst e vel en häst oavsett ras?? Eller har jag fel?? Det ska ju inte spela nån roll vad det är för ras så länge den går i form och genomför ritten felfritt!!

Så tycker jag iaf. Detsamma gäller travare. Många täcker ju över frysmärket för att domaren dmer ner dem. detta e helt ofattbart.Ska man inte få ha det hästaras man vill på Lokaltävlingar eller? Jag bara undrar??

//Malin och Sammy Boy :devil:

Jag tycker att ni är lite orättvisa mot domarkåren nu, i alla fall om man tittar på lokaltävlingar. Kompisen tävlar framgångsrikt på en kallblodstravare och det finns en fjording med som alltid ligger i toppen.

Iof blir det kanske lite så som ni säger från regional och uppåt, men om hästen uppfyller de krav som TR sätter finns det många domare även där som skulle döma rättvist (utifrån vad ryttare och häst presterar).

Mvh//LG

jag va o kika på en ponnydressyrtävling (hög nivå) och då placerade sig en fjording i den högsta klassen. Kul att se!

Som en annan sa att det kan bero på ridningen - Jag har fått negativa blickar av folk när dem har fått reda på vilken sorts häst jag har, dvs dem har inte sätt mig rida eller någonting. Så det där med ridningen är fel för min del iallafall. (Jag kan rida och har gjort det sedan jag var 3). Ex: "Hejsan, jag har skaffat en ny häst" - "Jasså, vilken ras då?" - "Ett varmblods, x travare" - "EN X-TRAVARE??" .. Jaja, jag är stolt av hästarna som jag äger och är trött på vad andra tycker (har en xtravare och 2 Fjordingar) :banana: Och är jätte nöjd med dem :D

kom trea i kördressyren, slog lite halvblod med min travare. 7 på gångarter! En domare jag pratat med sa att jag aldrig kan få mer än 6 pga rasen. Tji på den domaren.
stolt o glad över min travare.

Jamen, om du nu kan rida eftersom du har ridit sedan du var tre, så måste du ju vara en utmärkt ambassadör för varmblodstravaren och fjordhästen!
Jag förmodar att alla ändrar uppfattning om dina hästar sedan de sett dig rida dem! Ut och visa upp er på tävlingsbanorna så kommer snart den allmänna opinionen att ändras!

Immer (som ridit i 40 år och fortfarande lär sig....)

Jag förstår mycket väl vad du menar, men dressyr är en bedömningssport där mna letar efter den optimala hästen. Den optimala hästen och den perfekta ryttaren som utför allt enligt regelboken ska ha 100% i sitt dressyrprogram. De som inte når upp till den standarden får den % som de förkänade. En bra dressyrhäst ska alltså se ut som denna optimala häst för att få så bra poäng som möjligt.
Nordsvenskar/fjordingar/travare ser långt ifrån ut som den hästen som jag strävar efter, därför ska de alltså få den poängen de förkänar.
Självklart är prestationen den viktigaste, men jag anser att hästen och ryttarens utseende är en stor del av helhetsintrycket och ska vägas in i denna hårda bedömningssport!

då skulle det väl finnas en modellhäst i utbildningen, och det finns det inte.
Vissa domare gillar stora nackar, andra sprättande framben (briar) Det ÄR en bedömningssport, och faktiskt tycker jag att det är charmen med det hela. Jag hade inte blivit ledsen om jag fick dåligt pga att jag har en travare. Jag får ju skylla mig själv. En konståkerska med fel hockeyrör kan nog inte få full pott hur fina spinns hon gör... :) Jag är nöjd så länge bedömningen inte uppenbart diskriminerar. Vägar kan du ju få 8-9 på likaså kuskens/ryttarens inverkan, så i slutändan kan du vinna i lätt klass trots att hästen inte burit sig i just galoppen eller hörnpasseringarna..

Tävling är kul, inte blodigt allvar. Och är det blodigt allvar finns det raser för det oxå. :)

Hihi jag skulle gärna ut och tävla men iom att man är barockintresserad perfektionist skulle jag aldrig ta mej ut :D

Skulle vilja påstå att man "får" (eller rättare sagt ska om man vill :) ) vara med på lite klubbtävlingar för att lära sej och för skojs skull även om man inte kommit så långt med sitt kallblod/varmblod. Men på högre nivå vore det roligare att se bra hästar som får visa sin potential. De flesta hästar kan ju, men behöver mer eller mindre träning för att få visa sina fina gångarter, son lydighet osv.
Jag skulle nog behöva träna MYCKET på traven för att vilja visa upp min häst. Han kan ju trava fint, men har man inte förberett honom ordentligt blir den markbunden och framtung. Då vore det inte kul att komma på en tävling och folk skrattar åt min fina häst som bara inte fått visa sej från sin bästa sida. För de skulle med stor säkerhet koppla det till rasen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka