Tunga hösilagebalar

Glimfeather

Trådstartare
Vi beställde hösilage i våras och har nu fått det levererat ... när jag ringde och pratade med leverantören före beställning var jag extra noga med att poängtera att vi bara har tre hästar/ponnyer och att vi ville ha minsta storleken. Inga problem! Vi beställde 200-kilosbalar, vilket ändå är på gränsen ... När allt var klart hördes vi av och han sa att de blir något tyngre (runt 250kg), men vi skulle få det lite billigare som kompensation.

Nu är de levererade och de väger 330 kg! Ts ~68%)Följer vi foderstaten så kommer det räcka 14 dagar! Det finns det väl ingen möjlighet till? Han säger att vi kan ta ut en del och torka det. Men det tror jag ärligt talat inte fungerar! han säger också att balen inte blir dålig lika fort eftersom det är fyrkantsbalar och vi öppnar dem i ena änden.

Vi hade beställt tidigt av en välkänd leverantör med bra rykte för att slippa strul ...

Hur hade ni löst det? Skulle ni låtit honom hämta det eller chansa på att fungerar?

Sv: Tunga hösilagebalar

Du har inte gjort tankemissen = blötare mat blir mer antal kg per mål? (skulle ju va det enklaste :-P)

Nej, tyvärr :-( har rddan räknat foderstat till alla hästarna så jag vet ungefär hur mycket som kommer gå åt per dag ...

Men betalar ni för 250 kg eller 330 kg? För om ni betalar för 250 så hade jag tagit de kg som blir över och slängt dem.

Allt hänger på hur vintern blir. Jag brukar ha en hösilagebal en vecka ungefär men i vintras när det var så milt var det i absolut längsta laget. Jag skulle nog inte köpt de balarna.

Nej precis. Så känner jag också. tycker en vecka är på håret och två har jag aldrig hört att man kan ha dem öppna ... och nu vill vi ju snart börja stödfodra på betet och då går det ju verkligen inte att öppna de här.

Men nu har vi pratat med leverantören igen och han hade visst småbal på typ 40 kg också. Det var inte han som körde ut till oss så det måste ha blivit nåt fel med transportören. Vi ska få analysen på småbalen så får vi se hur vi gör. Priset per kilo skulle bli samma så det är ju bra! Konstigt bara att han inte sa nåt om småbal i våras när jag ringde.

Hoppas verkligen detta löser sig, så jäkla meckigt med bra hö i de här trakterna.

Senast ändrad:

Ja, verkligen! Vet inte om det är så "billigt" (3 kr/kg) för att det blev så här tokigt eller om det är ett skitfoder. Men det får vi ju se imorrn ...

Låter som du fått för stora balar för 3 hästar. Om du fått fel mot vad du beställt får de byta eller kompensera i priset så du kan slänga om det behövs.

Har inte lust att slänga heller för då blir det ändå meck med var vi ska göra av det. Han får ju ändå komma med mer om vi slänger och då kan han lika bra komma och hämta allt igen och vi kan köpa av någon annan. Men nu hoppas vi som sagt på hans småbalar :)

Där jag bodde innan hade vi fyrkantsbalar och de håller bättre än runda. Våra balar räckte ungefär 2 veckor som mest till mina hästar och de blev inte dåliga på den tiden.

Fast när man köper ensilage så ska man inte betala per kg foder, utan per kg ts. Vatten finns ingen anledning att betala för.

Jag skulle nog chansa på att det funkar.
Jag var med om samma sak nu, har två hästar som går på lösdrift fri tillgång. Ville ha 250kg balar Max 300, men när vi fick hem dom vägde dom 350-400 kg. Och jag orkade inte krångla så vi chansade helt enkelt. Var tänkt att vi skulle öppna dom i vinter när det är kallt då håller dom ju längre.
Men för ett par v sen så märkte vi att en bal hade gått sönder och då vårat nuvarande foder var lite dammigt så tänkte vi äsch vi öppnar den balen och se hur länge den håller. Det var snart 2 v sen och den är fortfarande fräsch! Ganska torrt var det så det bidrar väl lite. Men det håller längre än vad man tror, man får ju hålla koll på det så det inte blir varmt osv :)

Fast när man köper ensilage så ska man inte betala per kg foder, utan per kg ts. Vatten finns ingen anledning att betala för.

Men vad blir skillnaden i praktiken? Jag betalar alltid per kg foder när jag köper hösilage men priset är ju givetvis anpassat och varierar med ts-halt och näringsinnehåll.

Ska och ska ... det finns väl inga regler för det. Dock hade vi beställt ett torrt hösilage, i princip torrt hö, och fick ett pris. Nu blir det blötare och då får vi det billigare som kompensation, som sagt.

Senast ändrad:

Nu har leverantören kollat upp vad som blev fel ... chauffören tog balar ur fel parti så vi fick helt enkelt fel hösilage! Så nu väntar vi på att han ska maila analys på småbalarna på 45 kg så köper vi dem istället, om värdena inte är helt uppåt väggarna såklart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka