Tung ryttare - svankrygg?

Energi

Trådstartare
Idag när jag ryktade pållen började jag tänka lite på en sak en kompis sa, att hennes stallkamrats häst fick svankrygg för att ryttaren var för tung. Är det verkligen möjligt?

Kan en för tung ryttare orsaka svankrygg?

Sv: Tung ryttare - svankrygg?

Det beror väl lite på hur musklad hästen är osv . Ärligt talat har jag ingen aning dock men det låter troligt att det skulle kunna vara så om hästen är klent musklad och inte rids/tränas på ett sätt som bygger upp de musklerna.

Sv: Tung ryttare - svankrygg?

Om t.ex. en korsningsponny på 140cm med mycket fullblod i sig, alltså klen kropp, har en ryttare som är mycket stor och tung (inte lång utan stor) låter det mest logiska att hästen med tiden blir svankryggig då den inte orkar bära ryttaren rätt, dessutom får den ganska säkert belastningsskador, men en fjording, nordsvensk, finnhäst osv. i samma storlek har inga problem då den har så grov benbyggnad. Har själv varit med om liknande, en ganska stor tjej som var lika lång som jag red en gång ponnyn min på 140cm, han är en est med VÄLDIGT sportig och lätt kroppsbyggnad, och han höll på att sjunka ihop, medan en fjording i samma storlek reds av samma tjej men inte ens vickade på örat. I det här sammanhanget är kroppsbyggnaden är A och O.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: Emro
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 317
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka