tung rockard vid inkörning?

Mli

Trådstartare
Min treåring ska sättas i vagn "på riktigt" nu, alla förberedelser är gjorda. Jag har en stabil och nyrenoverad rockard på bilaxel som både hon och mitt andra kallblod ska få dra sen, men nu upptäckte jag att den är ganska tung i skaklarna. Vikten i skaklarna hamnar på ca 12 kilo utan kusk i, vilket är ju så man börjar.. Ungponnyn är en kallblodskorsning på ca 135cm. Det är ju inte optimalt med den vikten, men det borde väl inte vara några bekymmer ändå? Hon har också börjats sittas in/skrittas promenader med min son på 30 kg, och det reagerar hon inte på.
Rockarden är rätt så tung att få i rullning också, men inte värre än att jag utan större bekymmer kan flytta runt den med en hand.

Jag har ju alltid föredragit min maratonvagn före tvåhjulat. När brukar ni anse att inkörningen med tvåhjulat är klar, så man kan byta?

Sv: tung rockard vid inkörning?

Vikten i skaklarna utan kusk är ganska oväsentlig. Det är vikten med kusk och ev. passagerare i vagnen som är det viktiga. Vagnen kommer antagligen bli lättare i skaklarna med folk i, men 12 kg tycker jag är ok ändå. Vikten påverkas mycket av hur man sitter när det är en enaxlad vagn. Prova att hålla i skaklarna och låt en person sitta i vagnen och luta sig framåt med överkropp och fötter, respektive luta sig bakåt och hålla in fötterna under sätet så känner du skillnaden. Man måste ha en viss vikt i skaklarna för att vagnen inte ska slå, om den är för lätt blir det obekvämt för både häst och kusk, då kommer vagnen att lätta ur skakelhållarna i traven och "slå". Har du mindre än ca 6 kg vikt i skaklarna så lättar de i trav.
När hästen känns trygg och helt bekväm med rockarden så kan du gå över till fyrhjulig vagn, kör du regelbundet några ggr i veckan så tror jag du kan göra det efter någon månad eller ett par.

Nä, precis, med kusk i är den ju helt annorlunda balanserad. Det är bara nu i början utan kusk i som det blir tyngre. Och jag hade tänkt att använda vagnen en hel del här på gården och vänja in rejält, typ använda för att lasta staketpinnar när vi ska stängsla etc. Lite bruks alltså, fast med en rockard... :crazy: mest för träningens skull.

Sen är det ju viktigt att det inte är för tungt i början så hästen tappar självförtroende/motivation. När jag hjälpte till med inkörningar började vi med den typen av vagn till ungefär den storleken på häst (men de hästarna var lite äldre och redan ridna/tränade) och det funkade ju. När jag har kört in själv har jag faktiskt börjat med sulky mest för att vänja hästen vid vagn utan att han nästan någon vikt. Sen har jag gått över till en lättdragen rockard efter bara några gånger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka