Tung och stel efter en kvart

Iddefixen

Trådstartare
Har fått ett problem i ridningen. Tidigare var lilla damen mjuk, bar sig väl och var kanontrevlig ett helt markarbetespass. Men nu har det ändrats. Hon kan vara jättefin första 15, för att sedan stelna till - känns som inledningen på en korsförlamning - blir framtung, hänger i tyglarna och är stel som attan i högersidan.
Märkte igår att detta delvis går att jobba bort, det är alltså ingen KF. Men hon bli inte lika fin som innan detta sker - men man kan iaf få till ett hyffsat avslut.

Det jag undrar är: vad sjutton är det som händer? och hur ska man förhindra att det kommer?

Sv: Tung och stel efter en kvart

Har fått ett problem i ridningen. Tidigare var lilla damen mjuk, bar sig väl och var kanontrevlig ett helt markarbetespass. Men nu har det ändrats. Hon kan vara jättefin första 15, för att sedan stelna till - känns som inledningen på en korsförlamning - blir framtung, hänger i tyglarna och är stel som attan i högersidan.
Märkte igår att detta delvis går att jobba bort, det är alltså ingen KF. Men hon bli inte lika fin som innan detta sker - men man kan iaf få till ett hyffsat avslut.

Det jag undrar är: vad sjutton är det som händer? och hur ska man förhindra att det kommer?

Låter nog som ett problem för en veterinär? Om hästen helt plötsligt börjar med en massa konstigheter söker jag vet. innan jag tränar vidare...

Jag tycker att det är lite svårt att ta på. Det syns inget och ingen annan känner något konstigt.
Så därför blir det lite flummigt och svårt att ta på

Det brukar oftast vara någon slags inflammation när det känns bara lite konstigt...kan ju vara dubbelsidigt och då känner man det knappt alls. Som sagt, ring vet och gör hältutredning, det är mitt råd.

Men borde hon inte vara ovillig att hoppa isf?

Detta är ingen ovilja att åka till veterinären - bara lite spånande :)
Jag kommer försöka ringa kliniken under dagen!

Fast är det en muskel inflammation eller låsning så är dom flesta vet. inte så kunniga på det området.... Då måste du isf ta hästen till stor klinik där dom samarbetar med ET eller kiropraktor.

Jag skulle nog tagit ut en ET först och höra vad hon säger, kan ju vara låsningar.. om hon inte hittar något så utredning på klinik.

Jag testa att ringa min ET, för du har helt rätt om det där med muskelinflammationer och klinik.
Jag har ute henne nästan varannan vecka känns det som :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka