Tung och kommer lätt in i trav

SoNo

Trådstartare
Hästen jag har just nu töltade bra när hon kom till mig men hade lite svårare för traven.
Vi har därför jobbat på traven men nu har jag fått problem med tölten.

Hon är tung och har varit det hela tiden men nu går hon också jättelätt in i traven när vi töltar och jag tror även att hon blir travtaktig i tölten stundvis.

Jag vet inte riktigt hur vi ska komma vidare för jag försöker göra mycket halvhalter men så fort jag släpper efter eller hon hamnar för lågt med huvudet så kommer traven... :confused:

Jag vill släppa ner henne lite för då känner jag att hon höjer ryggen men då kommer traven snabbt igen...

Sv: Tung och kommer lätt in i trav

Dålig samling/ för lite bärighet är nyckeln, din häst arbetar alldeles för mycket på framdelen vilket dessvärre är det största felet man gör när traven ska läras in på en häst med svårt för traven. Resultatet blir tyvärr ofta att hästen blir för lång, den går osamlat utan egen bärighet vilket faktiskt även i trav är ett krav om balans ska kunna uppnås.

Nu får du börja från andra ändan och jobba med samling, att flytta hästens tyngd från fram till bakben.

Många, många, många framdelsvändningar, flytta i sidled, serpentiner osv... mer samling! Min herre slår gärna över i trav, blir tung fram och även i handen. Håll i mjukt men stadigt och släpp inte efter i handen, kom ihåg drivningen. Detta funkar iallafall för mig, det funkar inte att fuska med samlingen för att få taktren tölt...

.....släpp inte efter i handen, kom ihåg drivningen. Detta funkar iallafall för mig, det funkar inte att fuska med samlingen för att få taktren tölt...

Denna biten om att inte släppa efter i handen tycker jag betyder att man får falsk samling ;)
Samling och eftergift skulle jag vilja uppnå i alla fall. Annars är öppna en bra övning i olika gångarter för att framdelen ska bli lättare. (som jag jobbar med mycket själv på min ena häst som lätt blir framtung. Det och lätt "levande" hand)

Jag tror du missförstår vad jag menar, jag menar inte att man ska sitta och blåhålla i handen. Till ts, glöm vad jag sa - jag kan tydligen inte förklara vad jag menar på ett vettigt sätt.

Nej nej, jag håller med dig. Som sagt, man ska inte blåhålla eller rycka och slita, men man har ju en ram som hästen ska hålla sig inom och det trycket behåller man!
Där är det bekvämt att gå, om hästen fånar sig och spänner upp sig och drar så håller man bara kvar och driver mot handen. Dvs, inte DRA emot, utan bara hålla samma tryck som innan, Inte släppa efter.
Sedan ska man ju hela tiden ge eftergifter, men mina eftergifter kommer samma sekund som hästen ger efter.
Så länge man inte glömmer drivningen och energin bakifrån- men den måste ju fångas upp, annars rinner bara hästen iväg framåt :)
Sidvärtsrörelser av olika typer och bakdelsvändningar är KANON. Framdelsvädning använder jagm est för att få koll på bogarna och bromsen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar