Tung i munnen!!!!!

C

Cilver

Hejhopp!;) Jag skulle behöva lite hjälp, för det är så här att jag rider en Isis som heter Kjarni och han är lite tung i munnen eller hur jag ska förklara det!!!! Jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig????:confused:
Tacksamm för svar :bump:

Sv: Tung i munnen!!!!!

Hejhopp!;) Jag skulle behöva lite hjälp, för det är så här att jag rider en Isis som heter Kjarni och han är lite tung i munnen eller hur jag ska förklara det!!!! Jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig????:confused:
Tacksamm för svar :bump:

Är den det hela tiden när du rider? I alla gångarter? Går hästen i form? har du korta eller långa tyglar?

Ingen bild på när du rider?

Det är inte alltid, och ibland går han i form. Han är tyngst i traven, men ibland är han även tung i tölten men det är sällan!!!!:)
Jag är ganska ny här så jag vet inte hur man gör med bilder och så!:confused:

korta upp tyglarna kanske och driv på. Varje gång du tappar honom, så driv på. Jobba med halvhalter och övergångar :)

håller med wippos. Mycket drivning bakifrån och andra övningar som får hästen att lägga mer vikt och jobba med bakdelen(öppna, sluta mm.):)

Om hästen har en tung kontakt i tygeln, betyder det ju att även du har en hand som håller emot och som liksom tillåter "hänget".

Om hästen har en tung kontakt i tygeln, betyder det ju att även du har en hand som håller emot och som liksom tillåter "hänget".

Vad gör man åt det då isåfall? Små korta förhållningar trots att hästen hänger? Eller plocka i tyglarna var sida för taget?

Det är inte alltid, och ibland går han i form. Han är tyngst i traven, men ibland är han även tung i tölten men det är sällan!!!!:)
Jag är ganska ny här så jag vet inte hur man gör med bilder och så!:confused:

okej, som min Gauti då. Han är också tung / hård i munnen. Det jag försöker göra är att driva på honom så att han ska jobba mer bakifrån. Gör dom det släpper det oftast fram automatiskt.

Så arbeta med mycket övningar som stärker bakdelen och få hästen att verkligen jobba med sin bakdel / sina bakben så att den bär vikten där.

Om du vill lägga ut bilder så lägger du först ut dom på tex www.photobucket.com sen tar du bara länken du får där under bilden och klistrar in den här :)

Du måste dels komma till rätta med din del i det hela. Jag tycker i allmänhet att "stilla händer" där hästen får sitt utrymme och vet att den kan komma fram till bettet utan att bli störd funkar bäst. Om man som ryttare pillar, petar och drar så gäller det att ha en grym tajming för att inte störa hästen eller erbjuda stödet som man försöker jobba bort.

Sen gäller det att jobba med hästens bakdel och de framåtdrivande hjälperna. De måste funka. Och drivningar är inte bara fart - det är samling också.

Du måste dels komma till rätta med din del i det hela. Jag tycker i allmänhet att "stilla händer" där hästen får sitt utrymme och vet att den kan komma fram till bettet utan att bli störd funkar bäst. Om man som ryttare pillar, petar och drar så gäller det att ha en grym tajming för att inte störa hästen eller erbjuda stödet som man försöker jobba bort.

Sen gäller det att jobba med hästens bakdel och de framåtdrivande hjälperna. De måste funka. Och drivningar är inte bara fart - det är samling också.

Ja, men såklart. Ska börja på ridskola nu (islänningar) bara för att få rida andra hästar. Fastnar så med Gauti ibland. Men märker att han trivs bäst när man har händerna stilla och när han får plats -dvs när man inte kortar tyglarna jätte, jätte mycket.
Gauti är otroligt svår att samla, beror mest på hans utseende.

Men i traven drar han liksom ner huvudet mot marken!!! :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar