Tung i handen

tott

Trådstartare
Hej

Hmm...min häst är för tillfället ganska tung i handen. Försöker "trigga" honom med mycket övergångar och öppnor och slutor och det hjälper lite. Skulle ändå vilja ha honom mycket lättare. ...vilket han varit någon gång förut.
Tips? :bow:

Sv: Tung i handen

Hur är bjudningen?
Vill bara veta det först innan jag kanske kan tipsa?

Nirak

Hur är bjudningen?
Vill bara veta det först innan jag kanske kan tipsa?

Nirak

Bjudningen är det definitivt inget fel på. Pigg och glad och framåt - dock inte springig, bara tung och "trög" i handen.

Har själv tänkt att jag blivit för "lat" med skänkeln, men hmm...vet inte.

Okej.. jag hade tagit ner tempot ändå så att han inte hamnade så mkt på bogarna. Hur är takten?
Hade först bestämt mig för att aldrig låta honom använda handen som femte ben. La han sig på hade jag "chock-lättat" så att han var tvungen att inse att han fick bära sig själv. Risken då är att han faller fram väldigt mkt på bogarna, kanske snubblar framåt, alterativt stövlar iväg. Där har du problemet i ett nötskal. Han är i framvikt och stöttar sig på din hand.
Då hade jag efter att ha lämnat honom själv därframme tex. skrittat honom ett steg i taget, kanske efter en liten fyrkant med bakdelsvändning i varje hörn. Sedan ridit skolorna. Därefter introducerat skolorna i trav med mkt övergångar. Försök vara snabb i hjälpgivningen, sitt inte och kläm på honom, utan gå på en gång, förvänta dig reaktion direkt.

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Okej.. jag hade tagit ner tempot ändå så att han inte hamnade så mkt på bogarna. Hur är takten?
Hade först bestämt mig för att aldrig låta honom använda handen som femte ben. La han sig på hade jag "chock-lättat" så att han var tvungen att inse att han fick bära sig själv. Risken då är att han faller fram väldigt mkt på bogarna, kanske snubblar framåt, alterativt stövlar iväg. Där har du problemet i ett nötskal. Han är i framvikt och stöttar sig på din hand.
Då hade jag efter att ha lämnat honom själv därframme tex. skrittat honom ett steg i taget, kanske efter en liten fyrkant med bakdelsvändning i varje hörn. Sedan ridit skolorna. Därefter introducerat skolorna i trav med mkt övergångar. Försök vara snabb i hjälpgivningen, sitt inte och kläm på honom, utan gå på en gång, förvänta dig reaktion direkt.

Nirak

Tack för tipsen! Allt det där är egentligen sådant jag vet själv men det var bra med en liten påminnelse. Det var någon månad sedan jag tog lektion sist och hmm.. då blir man (jag) lätt fast i till synes små, men ibland ödesdigra, fel. Har förut hamnat lite i "dragkamp" - och ALLTID förlorat :crazy:;)
Jag är alltid noga med att få reaktion direkt! Det är a och o för att få en fungerande häst.

Tack igen!:bow:

Om jag var du skulle jag släppa tyglarna och låta dom glappa rejält, iallafall under ett par ridpass. Då måste hästen själv finna sin balans och bära upp sitt huvud.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama