Tung i handen

S

suddis

Har ni några bra förslag på hur man kan få en häst mer känslig i munnen för tygeltag osv.?

Tack på förhand!:)

Sv: Tung i handen

hade ett halvblod som var just tung i handen.
vi tränade mycket halvhalter, halter och sen fortsätta i skritt ibland, trav ibland, och när du övat ett tag även galopp.

gör oväntade saker, överraska hästen och va påhittig så den aldrig hinner få tråkigt och bli tung. :bump:

då blir hästen även mer känslig för skänklar och sits, vilket ju är en förutsättning för ett bra samspel mellan häst och ryttare.:smirk:

samlar du hästen, dvs genom halvhalter och halter och även att ställa hästen både hit och dit, så blir den automatiskt mer lyhörd, och hittar du på saker den inte riktigt förväntar sig, så blir den ju mer uppmärksam.

så mitt tips är att jobba med samlingen, och att vara påhittig, för då tror jag känsligheten kommer av sig självt!;)

Mitt tips är att vara fjäderlätt i handen, det är lätt att fastna utan att tänka på det bara för att man vill ha en "stadig kontakt", givetvis ska du inte glappa men hoppa över den stadiga biten utan tänk lätt, lätt, lätt, hela tiden vad du än gör. Du kan testa en gång att bygga upp hela ridpasset utifrån att vara lätt i handen och använda dig utav den så lite som möjligt, göra olika ridvägar, halvhalter, halter, övergångar å andra övningar med målet att vara fjäderlätt i handen och rida med skänkel och säte. Du kanske redan har testat detta men jag upplever att om man får det här att fungera så söker sig även tunga hästar själva mot slutet till bettet!:)

Det viktigaste är använda sig av eftergift. Gör man inte det är det lätt att hästen blir kvar i handen. Eftergiften är hästens belöning när den gör rätt...det är belöningen som "lär" hästen.
Får den ingen belöning så går den kvar i samma då den inte vet något annat.

Jobbar hästen i form när du rider den?
Om hästen jobbar bakifrån och fram, lyfter upp bogen så blir den inte tung i handen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 315
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat