Tumörer på halvblod

grimman

Trådstartare
Hur vanligt är det med tumörer på vanliga halvblod som inte är skimlar eller har någon större andel vitt på sig?

Var i väg med min 8-åring till vet.kliniken i onsdags för att hon har en bihåleinflamation som inte vill ge med sig trots drygt 4 veckor på två olika sorters antibiotika. Röntgenplåtarna såg lite knepiga ut på den sida där bihålan var inflammerad. Lite disigt liksom men inte alls oskarp. När de öppnade för att spola visade det sig att det inte fanns något rinnande där alls utan det var en mjuk massa som inte gick att pilla sönder. Misstänkt tumör :cry::cry:

Det andra stället de öppnade upp på var alldeles fullt med svamp vilket i sig är en usel diagnos på så nu går jag bara och väntar på att hon ska dömas ut istället för att ta ett föl till på henne.

Sv: Tumörer på halvblod

Eftersom hon av födsel och ohejdad vana har sett ut som en Belgian blue har jag också reagerat över att hon tappat alla muskler över rumpan. Hon är rund över ryggen och lagom över revbenen men ser ut som ett gammalt ök från ländryggen och bakåt.

Har jobbat henne i skog och mark samt på bana och löshoppat, tränaren tycker att hon har svårt att sätta under sig bak vilket hon inte heller haft tidigare så nu börjar man ju fundera på om det kan vara tumörer i hela hästen :cry:

Om det skulle vara så får man väl vara tacksam för att hon har fått ta det lugnt och bara har gått i hagen sedan i februari. Då började jag fundera på om hon hade blivit dräktig trots att det sista UL visade negativt men så var det inte utan hon såg hemsk ut även i livmoderslemhinnan och stod med vätska i livmodern.

Suck! Nej, inte är det mycket som går att göra något åt.:(

Är det en tumör så är det kört och är det inte det så är det ändå hemskt svårt att komma till rätta med en svampinfektion.

Å det är så hemskt när det blir så :(
Om hon inte blir frisk så får hon det bra på de evigt gröna ängarna.
Jag tänker på dig. Jag vet hur hemskt det är att ta bort sin häst.

Jo, jag vet också hur jobbigt det är att ta bort en såpass ung häst.:cry: Fick ta bort hennes mamma pga kronisk bihåleinfl. för 4 år sedan. Då var mamman exakt lika gammal som denna är nu. Men det verkar inte vara samma bakterier som spökar i näshålan iaf.

Vi har verkligen gått igenom allt.
Men hästarna är ute minst 12 h/dag på vinterhalvåret och går ute dygnet runt på sommaren. Stallet är jätteluftigt med 8 m i takhöjd och bara 2 hästar på en yta som är 12 x 7 m med stalldörren öppen utom när det är minusgrader. De står på halmbädd och får ensilage. Ev möglig halm slängs med råge så jag fattar inte varför just mina hästar ska drabbas :crazy:

Ja det förekommer nybildningar i näshåla/bihålor hos häst. De kallades förr "silbenstumörer" (men det namnet är felaktigt). Vissa studier på råtta pekar på att toxiner som bildas av en svamp som heter Aspergillus kan vara utlösande för tumörutveckling. Så jag är ledsen att säga att det inte alls är omöjligt att din häst har en tumör.

Fick ta bortmin häst pga av en tumör. Inte en vit fläck på hela hästen (halvblod). Den satt visserligen inte i näshålan eller däromkring utan i skapet. Hade tydligen spridit sig till magen då han magrade av på slutet. Hoppas inte din häst har någon tumör utan att det är något annat.

Tack, vad intressant att få veta detta (det kanske låter hemskt att säga så men...).
Ska söka vidare på det och hoppas även få provsvaren på tisdag, oavsett vad det blir så är det ju bättre att veta än att stå där och se hästen vara sjuk.

Hälsade på henne på kliniken idag. Skruttan :( hon var så ensam, inne i box när de andra får gå på bete. Skrek efter mig när hon hörde mig prata (och ungarna skrika). Vill bara veta så att jag antingen får ta hem henne eller skicka henne vidare till de gröna ängarna :cry:

Jo, jag vet också hur jobbigt det är att ta bort en såpass ung häst.:cry: Fick ta bort hennes mamma pga kronisk bihåleinfl. för 4 år sedan. Då var mamman exakt lika gammal som denna är nu. Men det verkar inte vara samma bakterier som spökar i näshålan iaf.

Vi har verkligen gått igenom allt.
Men hästarna är ute minst 12 h/dag på vinterhalvåret och går ute dygnet runt på sommaren. Stallet är jätteluftigt med 8 m i takhöjd och bara 2 hästar på en yta som är 12 x 7 m med stalldörren öppen utom när det är minusgrader. De står på halmbädd och får ensilage. Ev möglig halm slängs med råge så jag fattar inte varför just mina hästar ska drabbas :crazy:

oj men då är det kanske bäst endå att denna hästen inte får fler avkommor eftersom det verkar ärftligt men tråkigt att behöva ta bort en så ung häst.

Ja det förekommer nybildningar i näshåla/bihålor hos häst. De kallades förr "silbenstumörer" (men det namnet är felaktigt). Vissa studier på råtta pekar på att toxiner som bildas av en svamp som heter Aspergillus kan vara utlösande för tumörutveckling. Så jag är ledsen att säga att det inte alls är omöjligt att din häst har en tumör.

vartifrån kommer de toxinerna/svampen ifrån då?

Fick ta bortmin häst pga av en tumör. Inte en vit fläck på hela hästen (halvblod). Den satt visserligen inte i näshålan eller däromkring utan i skapet. Hade tydligen spridit sig till magen då han magrade av på slutet. Hoppas inte din häst har någon tumör utan att det är något annat.

av vilken anledning skulle det vara vanligare med tumörer på vita hästar?
vita som skimmlar eller ljusa över huvud taget?

vartifrån kommer de toxinerna/svampen ifrån då?

Det är en mögelsvamp som kan finnas i spannmål, hö, mögligt bröd etc. För att man skall bli angripen krävs dock oftast en viss immunförsvarsnedsättning. Svampen producerar så kallat "aflatoxin" under vissa förutsättningar som jag inte har nån koll på.

Nej, OM det skulle vara något ärftligt så är det definitivt inget som jag vill föra vidare.

Skickade iof mamman vidare till slakt för köttproduktion och fick inga anmärkningar på henne vilket borde kommit om de hade hittat tumörer (ett alternativt sätt att göra obdukion på :angel: insåg jag precis).

Är mer orolig för att det är något i stall/utemiljön som de glupska djuren sätter i sig under vintern och som ger upphov till detta. Men hur ska jag lista ut de när de går på 3 ha med mycket skog/växter att gnaga av :crazy:

jag tror inte det är något i naturen som gör dem sjuka förutsatt att du tittat igenom hagen efter giftiga växter.
men tror snarare på det som krims skrev att det i så fall beror på höet och ev spannmål? det kan ju ha blivit mögligt om det inte förvaras rätt och ibland kan de nog va rätt svårt att upptäcka.
och det behova nog bara att man gett dem en gång för att det skall bryta ut.

Jo,det är ju det som är kruxet, att det bara behövs lite. Med en sådan blöt vinter som vi haft på västkusten så blir ju nästan allt mögligt känns det som.
Valde bort höet -99 när jag flyttade hit från småland just för att höet möglade nästan omedelbart som man fick det i stallet. Ensilage är det som de har fått att äta alltså, tyvärr relativt torrt sådant så jag har slängt massor (halva rundbalar) innan jag i februari bytte till våtare småbalsensilage.
Halmen har däremot varit riktigt bra, bara någon enstaka bal som varit dammig. Men som du säger, det kan ju räcka med det lilla :(

Första svaren från SLU var i alla fall negativa när det gäller tumörceller. I eftermiddag hoppas vi på svaren från England.

Fick även negativt svar från England i dag så tack o lov var det inte tumörer. Bara jättemkt svamp :crazy: aspergillus hette den tydligen och fanns överallt. Så om hon blir frisk, nu skulle de öppna ett 3:e hål, så kommer bihålorna på den sidan av skallen att vara skadade och mer infektionskänsliga i framtiden.

Kan man ha häst i renrum :rofl: Det blir ju tragikomiskt eftersom stallar och ridhus alltid har mögelsporer farande omkring och att leva under det hotet hela tiden känns sådär mäste jag erkänna :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka