Tumör, muskelknuta eller vad kan det vara?

feel

Trådstartare
Hittade en knöl på min häst idag, sitter inte så man ser den utifrån men med lätt tryck känner man den. Stenhård, känns som ben och går inte att rucka på, ömmar inte för rejält tryck, ca 5x5cm stor... Sitter här (rödmarkerade, fel häst men hade ingen bild på den här datorn);
Chippen2.jpg

Är livrädd att det ska vara en tumör, hästen är bara 9 år. Kan det vara någon muskelknuta? Eller något annat? Ska man kontakta veterinär eller avvakta? Han är kärnfrisk annars, i full kondition och har inte ont av den.

Hjäääälp, känner mig hysterisk :cry:

Sv: Tumör, muskelknuta eller vad kan det vara?

Det kan ju vara en foderstadsknuta, brukar kunna hamna på halsen, bogen och länderna som vanligast, sök på google finns jättebra artiklar där om det nu skulle vara av det slaget :) om det är knutor kan det även komma fler inom kort, så blev det på min kille, flera stenhårda knutor som inte ömmar typ, men dryga rackare ibland, men inget farligt

Kanske en dum fråga.. Det är inte en av halskotorna du känner?

vid den här årstiden tycker jag det lätt kan ploppa upp det ena eller det andra på hästarna, speciellt om dom gått mkt täckade. Det kan vara en ink? tömör fick min förra häst som 3 åring redan, fick opereras bort. Dom var små, hårda, svarta.

Isåfall måste den vara kraftigt förskjuten, finns ingen sådan knöl på andra sidan.

Tror inte att det är någon foderknuta eller ink, det sitter som inte i huden utan "inne" i honom, mer som en muskelknuta. Därför jag funderade på tumör, en av våra ridskolehästar har en tumör i halsen fast lite längre ned, fast den är mjukare, den här är stenhård.

Cancer på häst är mycket ovanligt. Jag kollade dock ett par knölar i juvret på min häst i augusti. De kollades med ultraljud, kostade 1500 och svaret blev att det var fett inbäddat i bindväv. Alla omkring mig sa att det var nog ofarligt, men det var väl investerade 1500. Grät som en unge dagen efteråt när det verkligen gick in att allt var bra.
Undersökningen tog ca 10 minuter allt som allt, skulle jag tro.

Kan man verkligen fastlså att en tumör/knöl inte är cancer utan att göra en biopsi???

Om hästar halkar med frambenen är det mycket vanligt att de får påverkan i muskler uppe på halsen och det kan vara en sådan 'skada' din häst har.

Vi har varken snö eller is ännu, hästen är broddad för ev isfläckar så tror inte att han halkat runt med frambenen.

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 367
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 999
Senast: Luff
·
Hästvård Upptäckte idag att min häst har en knöl på huvudet presic under/intill örat. den är som en en krona och ganska hård, känns som en...
Svar
2
· Visningar
2 800
Senast: Summerwind
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka