Tumör i överkäken

Linus

Trådstartare
Har en islänning på 29 år som jag upptäckte en jätteböld i överkäken på ena sidan, den var i storlek med två ägg. Veterinär kom ut o gissade på ormbett o gav pc. Efter några dgr fick hästen feber, ringde veterinär igen som sa avvakta då hästen är pigg o äter bra. Efter tre dagar var febern borta men bölden i stort sett likadan. Bölden är hård men inte öm. Idag (en vecka senare) tog vi ut annan veterinär som tror det är en tumör. Kan en häst få en jättetumör på bara tre dagar? Tre dagar innan reds hästen o var då okej i munnen. Får den feber av en tumör? Veterinär nummer två tycker vi ska ta bort hästen.

Sv: Tumör i överkäken

Åk in till klinik och ta reda på vad det är istället för att lyssna på veterinärers gissningar :/
Det hade jag gjort, det hade inte känts bra för mig att ta bort en häst som jag inte visste vad det var för fel på, eller om det gick att åtgärda.

Sitter bölden utanpå käken eller inne i munhålan? Hur ser tänderna/munhålan ut? Det gjordes ingen punktion för koll av innehåll?

Bölden sitter inne i munhålan, men är så stor att han inte kan stänga munnen ordentligt. Hästen är gammal o svårlastad. Det jag tycker är konstigt är att det gått så fort.

Oj.. Har du ngn bild?
Låter som att en ordentlig munhåleundersökning samt evt. röntgen skulle kunna vara aktuellt för att försöka se böldens utbredning och involverade strukturer.

Jag tycker inte det är relevant att hästen är äldre och svårlastad. Den behöver uppenbarligen vård. Låt den komma till klinik (och jag tycker det är akut!) eller låt den somna in men låt den inte plågas medan ni bestämmer er för vad ni ska göra!

Hästen äter utan problem är pigg o glad, är inte öm så plågas gör den inte, avlivning är bokad. Ville bara veta om någon varit med om en tumör som uppkommit så fort?

Hästen HAR fått vård, vi har precis avslutat penicillinkuren då första veterinären trodde på ormbett. Måste väl ge hästen en chans att svara på behandlingen?!

Du menar alltså att hästen fått en tumör/böld/svullnad i munnen som gick från att inte finnas där alls till att vara så stor att hästen inte ens kan stänga munnen över en natt?

Väldigt osannolikt att det är en tumör om den dök upp så snabbt. Det ni får göra är ju att första göra ett ultraljud för att försöka ta reda på vad det är i den och sedan antigen försöka tömma den/öppna den eller ta en biopsi om det ser ut att vara tumörvävnad.

Allt kan göras hemma.

Ja det gick på ett dygn, jag visiterar hästarna dagligen. Det är väl därför första veterinären trodde på ormbett.

Du menar alltså att hästen fått en tumör/böld/svullnad i munnen som gick från att inte finnas där alls till att vara så stor att hästen inte ens kan stänga munnen över en natt?

Väldigt osannolikt att det är en tumör om den dök upp så snabbt. Det ni får göra är ju att första göra ett ultraljud för att försöka ta reda på vad det är i den och sedan antigen försöka tömma den/öppna den eller ta en biopsi om det ser ut att vara tumörvävnad.

Allt kan göras hemma.

Fast det är väl inte alls osannolikt att det kan vara en tumör?
Ovanligt men inte osannolikt.

Min väns hund fick i våras flera tumörer från att inte synas/kännas någonting till att på några timmar vara stora som apelsiner.
Han hade fått någon ovanlig cancer, men om en hund kan få det borde det ju inte vara omöjligt att en häst kan få det?
Satt för övrigt vid munnen och ned mot halsen.

Jag har en stallkompis vars häst en dag fipplade på bettet.
Vi kikade in i munnen av ren reflex och där satt en stor knuta som fick opereras bort.
Var inte elakartad. Den kan ha växt på sig under en tid men märkligt varbdet att den upptäcktes så plötsligt.

Det är såpass ovanligt att det är osannolikt. Då rör det sig om mkt aggressiv, snabbäxande och elakartad cancer och TS häst verkar må lite för bra för det.

Jag tänker dock som Pontevecchio att knölen kanske har funnits ett tag men inte upptäckts innan den blev stor. Man kollar ju oftast inte hästen noggrant i munnen varje dag om allt verkar okej.

Men som sagt, den måste ultraljudas och utifrån resultatet antigen tömma den eller ta biopsi. Med en så gammal häst så är cancer en större risk.

Cancer kan gå så fort :(

Jag har haft en gammal häst som jag satt och red dressyr på och 3 dagar senare var hon full med synliga tumörer över hela kroppen och klarade inte längre av att stå upp utan hjälp.

Det var fruktansvärt :cry: :mad:

Och det märktes inte ett dugg sista gången jag red henne, hon var mjukare än någonsin i kroppen och svarade snabbare än tidigare på hjälperna.
I efterhand känns det som om hon ville ge mej något underbart att minnas

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
999
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 063
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka