Tumme ur led

em-pirre

Trådstartare
Tikens "tumme" hoppade ut led efter en häftig inbromsning för en vecka sedan. Jag såg att tummen/klon pekade rakt ut åt sidan, rusade in med hunden och spolade med kallt vatten medan jag drog tillbaka tummen iled.

Efter det var tummen inte öm trots ganska hårdhänt behandling. Jag lindade med vetwrap och åkte in och kollade hos vet. Vi röntgade och klämde och kände och hunden var helt oöm (är oftast väldigt dramatisk).

En veckas kur med antiinflammatoriskt och två veckor koppelvila.

Nu till frågan: hur länge får/kan/bör/brukar det vara svullet? Tån spretar inte eller så, men om jag känner på leden är den tjockare än den andra. Veterinären menade att det såg ut som om den fått en rejäl smäll.

Som tur är är det ju tummen, så den får ju vara ifred och hon går ju inte på den. Jag har lindat tassen så att tummen inte fastnar typ i soffan eller då hunden hoppar.

Menar du sporren?

Torde vara en del mjukdelsskador och säkerligen någon blödning där inne så det kan ju ta hyfsad tid innan svullnaden lägger sig, så jag hade kallt räknat med några veckors svullnad.

Menar du sporren?

Torde vara en del mjukdelsskador och säkerligen någon blödning där inne så det kan ju ta hyfsad tid innan svullnaden lägger sig, så jag hade kallt räknat med några veckors svullnad.
Ja precis (jag tycker bara tumme låter så gulligt:laugh:). Jag kommer aldrig mer jobba med hundarna utan att linda tassarna:cautious:
20180704_193940.webp
:(. På tre veckor har tre hundar skadat sig just där. En slet loss hela jäkla klon med pulpa och allt, den andra slet loss klon så pulpan låg kvar, och nu denhär...

Här är bild på taasen samma dag det hände.

Liknande trådar

V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Shudde
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 339
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar