tuja som häck

kol

Trådstartare
har en förskräckligt stor tuja häck som inte ser mycket ut för värden, nån som vet om man kan kapa den ca halvmeter över marken och om den tar sig?
Går inte det är nästa plan är att byta ut häcken, då tänkte jag på pyramidtuja eftersom den inte behöver klippas mer än toppning och (det finns en anledning till att den gamla ser ut som den gör:o) skall vara lättskött, finns det någon här som har lite info om detta tro

Sv: tuja som häck

Tuja är väl inte direkt min favorit men vill minnas att man klipper på den höjd man vill att den slutliga häcken skall ha. Man kan inte klippa lägre och tro att den växer upp igen. Lite som med avenbok (som ÄR min favorit).

Du kan inte klippa ner en tuja, de slår inte nya skott på gammal ved.

När du säger pyramidtuja förstår jag inte riktigt vilken sort du menar, Smaragd? Holmstrup? Eller pelartujan Fastigiata? Det är lite olika isf, men Holmstrup sätter mycket frukt och blir då ganska brun. Smaragden har en fin grön färg, men måste klippas. Fastigiatan växer ju upprätt, men den kommer bedda ändå även om den i sig har en upprätt form.

ok då ryker den gamla, jag vet inte vilken pyramidtuja jag menar, har förstått det som att det finns en sort som inte behöver klippas, planterar man då tätt funkar det som häck, jag har också förstått att det blir lite som" tennsoldater på rad" utseende, men om jag ändå inte kommer sköta häcken som den skall, så borde detta vara den snyggaste lösningen.
Du kanske kan rekommendera något? anledningen till tuja är att jag vill ha insynsskyddat även på vintern, finns det något annat mottages tips tacksamt.
Har flera meter i bredd att röra mig med, så bredd på häcken är ett mindre problem

Senast ändrad:

Kör på Fastigiatan isf, Thuja occidentalis 'Fastigiata'. Men det kommer ta ett tag till det blir häck, och du får toppa den, men den växer väldigt upprätt så du behöver ju inte forma jättemycket.

Så toppa när du har den på den höjd du vill ha och gör det sen en gång om året, så får du en häck som är vintergrön och är ett bra insynsskydd. Men som sagt, räkna med att den breddar, så ta till lite extra plats:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 835
Senast: Shaggy
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka