Tuggpinne till katten

sthu

Trådstartare
Finns det någon slags tuggpinne för katter? Lillkissen (typ 7-8 månader) har börjat tugga på allt. Virknålar, telefoner, datorn, fjärrkontroller, tår, allt möjligt!
Funderar på om det finns någon slags tuggben för katt, liknande som till hund fast i kattstorlek?
Eller någon som har tips på något annat man kan göra?

Funderar även på vad jag kan göra åt dålig andedräkt. Båda katterna luktar pecka i munnen (dock inga fel på tänderna, veterinär har kollat). De äter mest torrfoder, får lite blötmat varje dag.
 
Sv: Tuggpinne till katten

Ge dem råa, köttiga ben i lämplig storlek. Tex kycklingvingar eller kycklinghalsar. Löser både tuggandet och tandproblemen. (Ofta beror tuggande på tandproblem, men en del katter blir tuggare för att de är understimulerade eller stressade också.)

101024_003.jpg
 
Sv: Tuggpinne till katten

Ja, min stora äter inte kyckling (det kräsna aset :p) men ska prova på lillan! Tack för tips.
Misstänker att jag kommer ha kycklingdelar och -splatter i halva lägenheten sen :D
 
Sv: Tuggpinne till katten

Mina är inlåsta i badrummet när de får splattermat :D
Broskben från gris kan vara uppskattat om de inte äter kyckling. Annars brukar leken i att äta ben överbrygga motståndet, av mina är det bara några som äter kycklingputs tex.

Har man tillgång till mindre ben från tex kanin är det nog poppis också. Mina älskar kanin, fullständigt tokiga.
 
Sv: Tuggpinne till katten

Håller med föregående talare om råa köttiga ben men även grytbitar kan vara värt att gnaga på. Att han luktar illa i munnen skulle kunna bero på tandbyte.
 
Sv: Tuggpinne till katten

Men gammelkatten luktar med, hon är 7 år. Henne borstar jag tänderna på några gånger i veckan, hjälper inte. Tänderna kollade och de är som de ska.

Vårt badrum är alldeles för litet för båda, och lillan äter inte om storan inte är med.. Äh, lite slafs får man väl överleva! Så länge de inte är i sängen är jag nöjd :D
Har kommenderat ut sambo att köpa små köttbitar, gärna med ben. Får se vad han kommer hem med.

Stora kisse äter i princip ingenting rått. Hon är sjukt kräsen! Men hon verkar inte ha något uppdömt tuggbehov heller, så det är nog lugnt.
 
Sv: Tuggpinne till katten

Ge dem råa, köttiga ben i lämplig storlek. Tex kycklingvingar eller kycklinghalsar. Löser både tuggandet och tandproblemen. (Ofta beror tuggande på tandproblem, men en del katter blir tuggare för att de är understimulerade eller stressade också.)

101024_003.jpg

Vilken underbar bild!! Önskar mina töser kunde vara lika sugna på vingar..
 
Sv: Tuggpinne till katten

Mina får tuggummi i form av torkad anka från djuraffären, egentligen för hundar men går kanonbra till katt också.

Min har fått rådjurssadel att tugga på när jag lagat det och det är smaskigt

134885668648140300_resized.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tuggpinne till katten

Vilka mumsiga bilder!
Ska leta i mataffären vad jag hittar, annars gör vi en inventering i djuraffärerna och ser om de har något tuggbart :d
 
Sv: Tuggpinne till katten

Hittade torkad kyckling från Dogman på hundavdelningen på Coop.
Det var uppskattat vill jag lova! Ojojoj, lillkisse blev helt till sig och tuggade som tokig. Gott var det med, och roligt :D
Stora katten fattade inte riktigt grejen, hon slickade lite på den och gick sin väg. Lika bra det, hon behöver inte äta lika mycket :angel:

Nästa inköp blir torkad anka och/eller torkad fisk. Men hur mycket vågar man ge av dessa torkade varor?
De dricker ordentligt båda två, äter blötmat dagligen (om än små dagliga givor), så just vätska är jag inte så orolig för. Funderar mer på om det kan bli för mycket för mage, njurar...?
 
Sv: Tuggpinne till katten

KL
Detta var intressant och kapar lite för att fråga, jag har tidigare haft hund och då brukade man ge torkad fisk som var väldigt gott/populärt, såg att det finns idag men till katt, ser ut som små mört, är det nyttigt eller något man ska undvika?
Har på gamla dagar blivit med katt och det är det bästa jag gjort, tack till min vet. som tyckte jag behövde en hittekatt:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min lilla katt och jag har olika synpunkter på vad som är lämpliga kattleksaker. Hon fullständigt älskar sladdar - laddsladden till...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
1 114
Övr. Katt En okänd katt har börjat spendera mer och mer tid på min veranda (ungefär 7 dagar) och jag börjar fundera på om den är vilsen eller om...
Svar
15
· Visningar
1 679
Senast: Kimson
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp