Tuggar, tuggar, tuggar...?!

S

Scott

Hej!
Har en varmblodspojke som tuggar konstant när man rider! Han börjar tugga från det att man tränsar honom, och slutar när man har ridit färdigt. Rider på tredelat bett. Hans tänder är kollade för ett halvår sedan. Kan han ha vargtänder? Har hört att det är vanligt hos travare. Behöver man ta ut en veterinär som kollar, eller kan det vara något han bara gör? Han har alltid tuggat, även när han hade nyfixade tänder. Nån som har liknande problem?

Hoppas på bra svar!:bow:

Kram

Sv: Tuggar, tuggar, tuggar...?!

Att han tuggar konstant på bettet Behöver inte betyda att han har vargtänder, men det kan vara så, för som sagt är dett mer vanligt hos varmblod.
Har du alltid ridit på tredelat, eller har du provat att byta bett någon gång? Av erfarenhet har jag lärt mig att då hästen tuggar frenetiskt på bettet kan det bero på att den inte tycker om det.
En häst jag hade kunde bara gå på tjockt gummibett, men då vi provade det på min nya häst tyckte hon inte alls om det, och tuggade på det från att vi satte på tränset, tills det att vi tränsade av.
Mitt råd skulle vara att prova på att byta bett en gång. Det kan ju inte göra någon skada, och tuggar han fortfarande vet du i alla fall att det inte hänger på bettet. Då kanske det är dags att undersöka för vargtänder.

Min nya pålle tuggade som en galning på bettet. Vet var ut och hittade inga fel på tänderna, däremot en "böld" i lanen på ena sidan. Om du förstår? Så det behöver inte vara tänderna, kan vara ngt annat. Kolla hela munnen.

Jag har också en travare som gärna tuggar på bettet. Eller snarare tuggar med öppen mun typ. (Om nån förstår mig..?) Jag har ridit en del bettlöst, och även då kan tuggningarna komma fram, men då bara när hästen är nervös, stressad och uppjagad för nåt. Kan det vara så att bettet i sig gör att hästen inte känner sig lika avslappnad som med bettlöst, och att tuggningarna därför lättare uppstår när man rider med bett? Jag har ingen aning, bara lösa funderingar. Fast jag vet att min häst är hel och fin i munnen i alla fall, kollas regelbundet.

Tuggandet kan bero på stress.

Är tänderna kollade av en fackman så borde vargtänderna ha nämnts tycker jag.

Har provat ridit på Hackamore, då tuggade han inte, har bara haft han ungefär 2 månader. Ägaren (har han på foder) trodde det kanske kunde vara något från travet...? Typ som vissa galoppörer krubbiter...? Han har ju liksom kollade tänder... konsigt...:confused:

Tack i allafall för svaren!!

Min häst är också tuggig men det beror inte på fel i munnen. Han tuggar mest med det tredelade bettet. Vi har försökt lösa det så vi rider mest på rakt bett med D-ringar och varvar med hackamore. Han har väldigt känslig mun så en stadig lugn hand är nödvändig. Det raka bettet funkar bäst för det verkar inte som att han störs av det.

Nosgrimman spänner vi bara "symboliskt". Dvs så han inte kan gapa men inte så den sitter åt alls. Tänkte försöka testa Aurigans ergonomiska bett med D-ringar för att se hur det funkar.

Detta tuggande kommer ofta från inre stress på travarna. Har upplevt det många gånger.

En åtgärd kan vara att rida bettlöst då du upplevde skillnad tills hästen blir lite mer erfaren ridmässigt å stressen lugnar sig.

Om hästen är kontrollerad av "hästtandläkare" bör ägaren veta om den har vargtänder eller ej. Det är vanligt att vargtänder tas ut på travare, ofta redan i unga år. Vargtänderna kommer (om de kommer) under hästens första levnadsår, de växer mao inte ut på gamla hästar.

En häst som tuggar och verkar vara besvärad av bettet bör kontrolleras i munnen av tandvårdskunnig veterinär. Orsaken kan vara skada i munhålan, persisterande vargtandsrot med inflammation (ev böld), foderinpackning, tandfraktur, kraftiga hakar el annat felaktigt bett mm mm.

Hästens beteende kan förstås vara en ful ovana, men sjukdom/skada i munhålan bör naturligtvis uteslutas innan man drar en sådan slutsats. Annars finns risk att hästen får lida alldeles i onödan.

Rid bettlöst tills kontrollen är gjord. Skicka hem ev veterinär som sticker in raspen och drar lite - så görs INTE en munhåleundersökning. Förhör dig redan per telefon om att veterinären använder sig av ordentligt munspekulum och bra ljuskälla!

Jag tycker du ska kolla tänderna av en utbildad tandläkare på häst. Men om din häst är lätt att rida bettlöst på och han inte har detta beteende då så är det väl bättre att rida utan bett så mycket som möjligt?!

Sen har jag också märkt en stor förbättring många gånger om man rider på rakt bett och flera hästtandläkare har rekommenderat just det. Så det kanske är värt att prova efter att du kollat munnen på honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Lavinia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
876
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka