tuggar på plast

MinIan

Trådstartare
Vår tik blir 8 år. Vi har bytt foder från torrfoder till färskfoder och nu har hon börjat tugga på plast! Hon tuggar aldrig på sånt hon inte ska tugga på.
Sist hon gjorde det så köpte jag ett ben till henne men den intresserar henne inte längre utan då går hon och plockar på sig en plastbit som sonen lämnat efter sig.

Googlade som alltid och någon nämnde om näringsbrist. Men ska inte färskfoder vara bra?

Sv: tuggar på plast

Färskfoder kan ge både vitamin och kalkbrist ( vanligast ) samt sur mage. Och just det att magsyran blir starkare är ngt som kan ge sådana symptom som att bita på saker, slicka på saker, lukta illa ur munnen, hulka, bli stressade mm. Vilket foder ger du? Kolhydratsfritt tex passar långt ifrån alla.

Källa på det?

De allra flesta färskfoder är helfoder, dvs de innehåller det "normalhunden" behöver.

Det är information jag fått av Lena Mattsson som dagligen får 150 nya konsultationer av hundar med problem som idag främst är färskfoder och barfande hundar. Ibland är det proteinhalten som blir för hög, ibland andra problem.

Men även utan den kunskap jag har idag utifrån mina egna hundars problem så hade det sagt sig själv till mig att om en hund på 8 år plötsligt börjar bita sönder saker och det efter ett foderbyte till färskfoder, så är det ngt med det fodret som inte passar hunden.
Sedan kan det ju också helt enkelt vara så att hundens behov ändrats pga ålder, sjukdom, stress eller löp mm.

I vilket fall som helst hade JAG om det var min hund frågat en näringskunnig om de har ngt tips på vad det kan bero på.

Har kört färskfoder i två månader nu. Först köpte vi klass Medans vi letade återförsäljare för nordic, så nu kör vi på nordic bas.

Hon luktar faktiskt bättre i munnen nu än då hon fick torrfoder och det är den största skillnaden jag märker av att bytt till färsk. Sen att hon gillar det är ju ett + också ;) jag har inte läst eller hört om att de ska få brist av någonting när de går på färsk. Speciellt nordic som jag läst så gott om. Så ja. Jag är lite förvirrad på varför hon gör som hon gör faktiskt.

Vem tycker du vi kan kontakta? Veterinären? Återförsäljaren? Ska köpa mer foder på fredag. Kommer ta upp detta då och höra vad de säger

Senast ändrad:

Jag tror hon jobbar på standardt, ska vara ganska duktig.

Men oavsett så är det minst lika vanligt med brister och problem inom torrfoder.

Hon är homeopat. Ungefär där slutar all trovärdighet vad gäller någon typ av vetenskaplighet.

Jag tycker nordic bas är lite enformigt. Det är inget färskfoder jag skulle välja, men du bör åtminstone variera lite så du får i olika köttsorter.

Vad för färskfoder skulle du välja?
Variera som vadå? Att man ger henne kyckling, fisk och så menar du? Eller Varierar mellan olika färskfoder?

Njae, 150 per dag stämmer inte - långt ifrån vad hon själv sa nyligen ;) Men visst är det en del som har problem, men många är dom som blandar själva och gör fel alternativt hundar med specifika problem.

Färskfoder är bra, men tyvärr innehåller alla de på svenska marknaden mycket låga nivåer av vitaminer och mineraler. Typ ibland nästan lägst av vad som är okej. Tror ingen skulle köpa torrfoder med dom låga vitaminhalterna.

Jag ger själv färskfoder och har gjort i många år, men jag tillsätter extra vitaminer och mineraler.

Senast ändrad:

Ok. Då förstår jag vad du menade :)
Ska prata med återförsäljaren på fredag.

Delvis KL

nej inte bara homeopat kopierat från Göteborgs hund och katts sida:

"Hennes fokus är att arbeta förebyggande och hälsofrämjande genom att till vara ta och stärka hundens och kattens egna resurser. Idag hjälper hon och ger råd till hund och kattägare runt om i Sverige och i det arbetet har hon god hjälp av sin mångåriga hund och katt erfarenhet. Hon är en av grundarna till Standardt Produkter som bygger på hunden och kattens ursprungskost och leverne. Arbetar idag enbart som rådgivare och utvecklare på konsultbasis hos Standardt Produkter.

Göteborgs GG Hund & Katt startades av Lena Mattsson. Lena har en bred hund- och kattkunskap både som aktiv ägare och uppfödare. Under 15 år födde hon upp engelsk bulldog och perserkatt. Hon har idag fransk bulldog, toypudel och finsk lapphund och hennes intresse är inriktat mot kost och kostrelaterade problem.

Lena är utbildad näringsfysiolog och rådgivare, hundfysioterapeut, biopat och homeopat på djur och har även läst veterinärmedicin, immunologi och delar ur agronomutbildningen."

Kanske mindes fel om exakt siffra men det var för mig en skrämmande hög siffra de hade där kring jul. Såpass att de fick stoppa för att komma ikapp. Och då var ine alla mail via FB inräknade eller kunderna som kommer in på ggs.

Jag har aldrig sagt att brister inte finns på torrfodermatade djur men som ngn skrev är det ofta skrämmande låga vitaminhalter i färskfoder.

Just nordic har jag hört ska vara bra men den som heter special + främst.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
584
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 052
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2