Tuggar på pålar!

Lottiz

Trådstartare
Har lite problem! Hästarna hemma har snart käkat upp var enda påle i hagen! :d
Funderar på om de saknar något änme eller om de helt enkelt bara är en olat!? någon som har några tips å ideér för att få dem å sluta?
De har ordentligt uträknade foderstater. men problemet är att alla 6 hästarna gör de... suck :confused:

/ Lotta

Sv: Tuggar på pålar!

Det kan inte vara så att grovfodret innehåller lägre proteinvärden än vad analysen visar, eftersom alla hästarna gör likadant? Den slutsatsen drog jag på ett hö jag hade, eftersom t o m min nordis, trots uträknad foderstat, tappade lite överlinje. Proteinbrist kan vara en orsak till träätning, men det behöver nödvändigtvis inte vara nåt som är fel eftersom att gnaga på ntän är naturligt för hästarna...

Jo så kanske de kan va!? Men de e ingen som tappat något å alla är fina i hull å bra musklade. utan 2 fetknoppar som ska föla o dagarna!:bump: Å höet har så pass bra värden att om de inte skulle stämma så skulle ändå vara ett riktigt bra hö! de tuggar ingenting inne. men de kanske bara kommit på att de är en kul grej... :idea:

Plaströr runt stolparna är kanon! Ingen häst som tuggar där inte! :)

Nä, då låter det ju inte som proteinbrist. Däremot kan det vara så att det inte har visat sig ännu. Min pålle visade tecken på proteinbrist förra vintern utan att tappa hull, så han gnagde trä och åt träck, det visade sig inte ordentligt förrän längre fram i mars. Som sagt så är ju inte träätning onaturligt beteende. Får hästarna tillräckligt med grovfoder? Annars kan det vara att tuggbehovet inte är tillfredsställt. Mina hästar går på fri tillgång, men älskar att gnaga på träden ändå.

Vad för plaströr? Mer info önskas... Jag tycker det är så jobbigt att hålla på med nät samtidigt som jag är rädd att hästarna ska riva sig på det...
//marti

Träätning är en ovana som lätt smittar, jobbade i ett travstall förut, där hästarna blev lite uttråkade på vintern när dom gick i walkern(skrittmaskinen) (gick i hage oxå förstås :D)och började då gnaga på staketet som satt runt. Sen tog dom med ovanan in och gnagde även på boxväggarna. De hjälpte att sätta på nobite!
Kleta lite nobite cream på stolparna, de smakar skit, lr tjära, hjälper precis lika bra!

Ibland läser man som f*n läser bibeln... Såg inte att det stod STOLPAR utan tänkte plaströr runt träd... Mina hästar får gnaga på vissa träd, de som jag vill ska finnas kvar har nät runt sig... De träd som jag trodde de skulle gnaga på i första hand (päronträd) har de inte rört alls. Konstiga kreatur!
//marti

plast rör eller dyligt, och se till att dom har mkt annat att roa sig med, som lösa pinnnar och träd. :smirk:

Jag la in några rejäla stockar till mina hästar där hemma och sen dess har de inte bitit på en enda stolpe, de knaprar mkt hellre barken på stockarna!

Tror det går att köpa på brädgårdar eller liknande, vilka plaströr som helst! Annars kan det vara en grej att smeta in stolparna med senap eller något annat riktigt äckligt, kan funka?

Hur mkt grovfoder ger du? Jag tycker detta låter som ett typiskt "hästarna får för lite fibrer"-problem... Om man ser till hästar som går på fri tillgång så är det inte ofta man ser uppätna stolpar...

Kan kanske vara saltbrist också.
Trots saltsten är det inte säkert att de får i sig tillräckligt. Jag började ge lite i fodret till min förra häst när den började tugga vägg och den slutade faktiskt då. Jag uteslöt andra brister eftersom hästen stod på halm, gick ute mycket, hade uträknad foderstat baserad på hösilage, var frisk och fin och välmusklad.

De har fri tillgång på både grovfoder och salt! Så jag tror nog mest att de har blivit ett trevligt nöje! :banana: Men ska släpa in några stockar å se om de blir glada! ska nog även prova plaströr.. när jag ändå måste byta se flesta pålarna! *asg* :devil:

Det är "relativt normalt" att hästar börjar äta trä på senvintern/våren... behöver inte ha med brister i maten att göra.

Röj sommarhagarnas stängsel-linjer från sly och släng in i vinterhagarna.

Hjälper inte det så kan man "måla" stolparna med tjära och/eller diesel, sannolikt billigare och mer beständigt än de kommersiella anti-bit-medel som finns på marknaden.

Coffeaclub skrev:
Det kan inte vara så att grovfodret innehåller lägre proteinvärden än vad analysen visar, eftersom alla hästarna gör likadant? Den slutsatsen drog jag på ett hö jag hade, eftersom t o m min nordis, trots uträknad foderstat, tappade lite överlinje. Proteinbrist kan vara en orsak till träätning, men det behöver nödvändigtvis inte vara nåt som är fel eftersom att gnaga på ntän är naturligt för hästarna...

Jag märkte tvärtom att när mina hästar hade ett foder med fina strån, högt protein och energivärde, men lite växttråd och cellulosa, då knaprade de stubbar för glatta livet. Lite halm i hagen för hästarna att knapra på kanske kan hjälpa för trådskaparen.

Hälsning Maja

Våra hästar tuggade på stolpen när det blev ont om mat i hagen, nu har vi satt ström i tråden så dom har slutat äta på dem. Vi har också lagt ut halm så de har annat att äta på än staketet.

en klok bukare tipsade förr om selen, att det kan finnas för lite i foderstaten, denne hade då köpt en burk tokosel och vips slutade dennes hästar att tugga stolp..

prova det..

Man bör nog inte ge selentillskott om man inte säkert vet att man har brist på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 827
Senast: warg
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 857
Senast: Buck
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur