Tuggar på bettet!?!?

S

Sasse_

Precis tävlat och det gick fint med en bunt rosifetter med hem :laugh:... men blev lite fundersam när jag fick följande kommentar av domaren i pleasure: "fin form, men tuggar på bettet"...

Från tidigare erfarenhet inom ridning har alltid tuggande (dock ej överdrivet, så klart!) på bettet varit något positivt och bevis på att hästen är lösgjord, lyhörd, lyssnar och samarbetsvillig...

Hur tänker man då annars inom just western... ? Eftersom här var det tydligen något negativt... ?:o:confused:

Sv: Tuggar på bettet!?!?

Precis tävlat och det gick fint med en bunt rosifetter med hem :laugh:... men blev lite fundersam när jag fick följande kommentar av domaren i pleasure: "fin form, men tuggar på bettet"...

Från tidigare erfarenhet inom ridning har alltid tuggande (dock ej överdrivet, så klart!) på bettet varit något positivt och bevis på att hästen är lösgjord, lyhörd, lyssnar och samarbetsvillig...

Hur tänker man då annars inom just western... ? Eftersom här var det tydligen något negativt... ?:o:confused:

Jag vet inte var jag hört detta, och ajg har abra ridit western ett par gånger, men jag har för mig att hästen ska hålla upp bettet själv, inte tjoffa runt det.

Och syftet med att hästen ska "hålla upp bettet själv"?

Grattis till rosetterna :) .
Vad domaren menar med sin kommentar kan nog bara han/hon veta, det finns ingen allmän pilicy som säger att en häst inte får "tugga på bettet". Det enda som står i regelboken är att du i vissa grenar får avdrag/straffpoöäng för "överdrivet gapande".
På de allra flesta tävlingar finns domaren kvar en stund efter avslutat tävlingsdag och kan svara på frågor angående bedömningen, så det bästa är att prata med honom/henne innan du åker hem.
Lycka till!

Grattis till rosetterna :) .
Vad domaren menar med sin kommentar kan nog bara han/hon veta, det finns ingen allmän pilicy som säger att en häst inte får "tugga på bettet". Det enda som står i regelboken är att du i vissa grenar får avdrag/straffpoöäng för "överdrivet gapande".
På de allra flesta tävlingar finns domaren kvar en stund efter avslutat tävlingsdag och kan svara på frågor angående bedömningen, så det bästa är att prata med honom/henne innan du åker hem.
Lycka till!

Ja... du har väl rätt! Men när man sitter där vid lineupp... kommer man inte på att ifrågasätta... sen såg jag protokollen hemma, där samma kommentar var skriven och då funderar man ju på igen... Men det snackades ju förståss om en eventuell clinic hållen av vederbörande, så hoppas jag får chansen att vara med då och ifrågasätta!!! :D

Jag kan ialf. garantera att det inte handlade om något överdrivet gapande ;)

Så fundera gör man ju... och ofta i efterhand... :angel:

Jag kan ialf. garantera att det inte handlade om något överdrivet gapande ;)

Så fundera gör man ju... och ofta i efterhand... :angel:

Din häst gick superfint och i ett jämnt tempo den gapade inte nått!!!!:banana:
Du har ett PM från oss.....:idea:

Jag tror att det är ungefär som i dressyr. Det är en skillnade på att tugga och att tugga. Eller ja, jag ska förklara mig. När hästen är som du beskriver avslappnad, lyhörd och villig att arbeta är när hästen suger på bettet. inte tuggar. jag vet inte varför en häst bokstavligen tuggar på bettet, red själv en häst som gjorde det. Kanske trivs de inte med bettet eller så har de inte rikigt lärt sig än vad de ska göra med bettet. eller något annat jag vet inte riktigt.

Jag tror att det är ungefär som i dressyr. Det är en skillnade på att tugga och att tugga. Eller ja, jag ska förklara mig. När hästen är som du beskriver avslappnad, lyhörd och villig att arbeta är när hästen suger på bettet. inte tuggar. jag vet inte varför en häst bokstavligen tuggar på bettet, red själv en häst som gjorde det. Kanske trivs de inte med bettet eller så har de inte rikigt lärt sig än vad de ska göra med bettet. eller något annat jag vet inte riktigt.

Förstår precis vad du menar! Har också ridit en mycket känslig dam som verkligen tuggade på bettet... (när hon fick lov att arbeta och då blev lite irriterad).

Jag funderade om så nu var fallet, eftersom jag provade stång i pleasuren för första gången... Men tyckte det var märkligt i så fall att jag inte märkte det om än lilla motstånd som brukar finnas där vid sådant "tuggande". Sen tänkte jag att han kanske inte riktigt trivdes med den stång jag lånat (på prov)...

Men sen såg jag att jag fått samma kommentar i bedömningen i den klass jag red på hans vanliga bett *hmm* blev lite förvirrad... För han är verkligen inte någon "tjaffs-pelle" med munnen!

Pratat igenom med tränaren och konstaterat att vissa kommentarer från domare får man helt enkelt ta med "en nypa salt" och låta rinna av som på en gås, ibland... :angel:

Vi ska dock undersöka reaktion och förrändring vid nästa tränings tillfälle och då ev. prova en fast stång med tungfrihet istället...

Den enda förklaring jag annars ser är att han var en aning spänd mot sitt vanliga loja jag... Däri kan ju ligga en förklaring! :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 466
Senast: Popcorn
·
H
Western Jag har ett sto på 6 år, har vissa problem att få henne att gå i rätt form! Hon är lågställd samt lite av en "stjärnkikare". Dock har...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: camilla_s_s_s
·
Dressyr När jag var ute och tävlade igår så blev jag kraftigt nerdömd då min häst gnisslade tänder när han tuggade på bettet under programmet...
2
Svar
30
· Visningar
3 490
Senast: Immer
·
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning