Tuggar på bettet!

milly

Trådstartare
Det är BRA va?! Att hästen tuggar på bettet vid ridning...
Varför? Vad "händer" då liksom?

Det är lite olika från olika hästar. Min häst tuggade mycket när han var irriterad - när han hade ett bett som inte passade. När han var nöjd gick han som mest och småsög lite på bettet. Andra hästar är nöjda där de tuggar (men en sak jag sett lite då och då är hästar som "tuggar nöjt" när de har munnen åtstängd av pullar/aachen/remontgrimma, men gapar rejält om de får ha nosen fritt. Då kan man ju börja undra vad tuggningarna egentligen betyder), vissa håller bettet helt still när de är nöjda.

Har observerat en del hästar som tuggat mycket på bettet, så mycket så det blivit märken, vilket åtgärdats av att sänka bettet och/eller byta bett. Bettet ska inte ligga så högt upp att hästen ska kunna brutaltugga på det.

Vad som rent konkret händer som får en häst att i positiv bemärkelse börja suga/småtugga på bettet vet jag inte, har inte funderat så himla mycket på det, faktiskt. Jag vet att gäspningar är ett tecken på att spänningar börja släppa, och kanske har tuggningar något samband (en elak tanke som kom upp i huvudet var att hästar som inte kan gäspa pga nosgrimma tuggar istället, men den teorin stämmer nog inte ;))

Tack för ditt svar, Tassetass! :bow: (hoppas att det inte är några "sura miner" mellan oss) :)

Jag undrade detta då min häst tuggade "nöjdsamt" på bettet idag... Det verkade så iaf! Hon verkade jättenöjd, gick i fin form (i skritt) och var väldigt samarbetsvillig... :D så därför tror jag det stämmer iaf på HENNE att hon då är NÖJD!

Jag har hört talas om detta förut men var inte SÄKER...

Är det ngn som har en annan teori? :confused:

Läste i en tidning förut, och Anders Eriksson (bettföreläsaren) sa att det var skadligt och inte bra att hästen tuggar på bettet. Men det är väl skillnad på tugga och tugga. Jag upplever det som positivt om hästen är avslappnad, går i form och tuggar lite på bettet.

Njae, inte TUGGA på bettet, snarare suga på det.. Min häst tuggade på bettet när han behövde få tänderna raspade sedan slutade han. Så det är nog mer ett tecken på att något är fel...

Läste någonstans att hästar som tuggar så mycket att det blir massa dregel och saliv gör detta för att bettet irriterar och det fösöker komma därifrån. Men visst ska de väl röra lite på bettet.

Min häst tuggar och spottar som en galningn på delade bett, nu har han ett rakt istället och det blir nu bara lite dreggel. Ser ut som lite vitt läppstift på läpparna. Han verkar trivas bättre med detta och ridningen går mycket bättre oxå :)

/kiira

Min får INGEN dreggel alls och det är inte ofta jag märkt att hon "tuggar"... Eller om man ska säga "suger"?

Svårt att säga VARFÖR de gör det, alltså. Kan vara BRA, kan vara DÅLIGT... :crazy:

Men jag tyckte hon verkade så NÖJD överhuvudtaget PLUS att jag sedan lade märke till "tuggandet" så jag tänkte att det ytterligare tecken på att hon var nöjd... Men tänk OM det istället var att hon försökte "komma undan" det? :crazy:

ANledningen till att det skummar när hästen tuggar är att när den går i form och slappnar av i nacke, så aktiveras salivproducerande körtlar i ganaschtrakten och när salivet rinner ner så tuggar hästen.

Tuggar vet jag inte om det är bra. I mitt huvud så ser jag en häst som går och "skaver" irriterat på bettet när någon säger tuggar. Däremot om de får går utan nosgrimma (så man kan se ordentligt) och de går och "suger" på bettet och har en massa salivutsöndring. Min häst skummar alltid i munne oavsett om man rider i paddocken eller ut eller rider på bett eller hackamore.

Mest är det dock under ett lyckat pass i paddocken på stången. Då kan vi lämna spår efter oss i "skum" så man kan se vart vi ridit. :D

Men min är lite åt det extrema hållet också. Det finns hästar som vädligt sällan "skummar" och gör det då väldigt lite.
När man väl kommer till riktigt bra ridning med hästen så tycker jag att de ska skumma lite grann i alla fall, men det finns säkerligen undantag för det också.

*lånar knapp*

Som vanligt så kommer jag med en ny fråga.
Hörde av en kompis att om hästen börjar fusta lite nöjt ur näsborrarna så betyder dte att hästen börja slappna av stämmer detta?

Enligt min uppfattning och mina erfarenheter - ja, det stämmer. Hästen slappnar av när den "börjar andas" och frusta.

Immer

Min fjordgamp tygger aldri på bettet under ridning, jobber han seg i form, så skummer han mykket, jobber han serdeles godt i travet, kan han skumme så det blir spor etter oss en sjelden gang. Men jag vil inte seja at han e "død" i munnen, for jag kjennar at han "rører" på bittet under ridning, men tyggar aldrig.
Men dersom vi står i ro, å han e utålmodig så kan han børja at tygga på bettet. Med en gang han roar sej igjen, og slappar av, avtappar tyggingen.

MVH Vivian & Ulvar.

Håller med Immer. I min erfarenhet så börjar det frusta om de är avslappnade. Sen kan de givetvis frusta om de får in damm eller annat i näsborrarna också, men det brukar vara en del skillnad på de frusten. ;)

ahh det brukar ju vara en viss skillnad. Tack för svaret.

Immer:Tack då vet jag :bump:

:D
Nu ska jag röra till det lite...min häst tuggar (eller suger) eller hackar med små små snabba tugg när han går i form och är avslappnad, småtugget kommer framförallt när jag avslutar honom.Han dregglar en massa ocskå och man hör ibland när han suger på bettet. Han tar mer spjärn i bettet när han inte vill jobba och springer på så jag känner en stor skillnad.
OCH han kan frusta när han är avslappnad men framförallt när något är lite jobbigt!"
Då kommer en "pust-stånk-frust".
Men när han avslappnat frustar låter det som småfrustningar mer....

Då måste min häst vara superavslappnad när vi galopperar för då frustar hon i takt med galoppstegen.... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Att de gäspar när spänningarna börjar släppa är inte heller så ovanligt, men det krävs ju att de har vägen fri att kunna gäspa för att det ska kunna ske.

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar