Tuggar på allt möjligt och spyr

cambodia

Trådstartare
Hej!
Har en kastrerad honkatt på 3 år, som jag köpt från ett katthem (kattjour).
Pigg och glad, busar,äter och dricker, samt har blivit jättebra kompis med min kattgubbe på 10 år.
Men...
Hon tuggar på allt möjligt, sladdar, blommor, en pinne med fjäder (leksak) i änden tuggar hon frenetiskt på så den får jag gömma med jämna mellanrum...
Och så spyr hon, nästan en gång per dag, idag 2...
Ofta är det nåt blomblad i eller liknande, ibland bara mat...
Dom får royal canin för steriliserade/kastrerade katter.
Dom är innekatter, har gått ut med henne i sele några gånger och det kan hon nog lära sig tycka vara kul, men vet inte om det hjälper problemet...

Så vad kan det bero på? Uttråkning? För att hon kommer från katthem (stress??) ? Brist? Behövs något tillskott?
Tycker hon verkar trivas alldeles ypperligt här hemma annars...

Får ringa vet och rådfråga om det inte ger med sig...
Har haft henne ca 1 månad, det har inte varit såhär hela tiden.

Tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: Tuggar på allt möjligt och spyr

Har de fri tillgång på mat?
Hetsäter hon?
Har de tillgång till gräs?

Du kan prova ge henne tillåtet tugg, torkat kyckligkött eller råa kycklingvingar.
Kan vara hårbollsproblem så kattmalt eller antihairball-foder kan hjälpa.
 
Sv: Tuggar på allt möjligt och spyr

De har fri tillgång, har inte tänkt på om hon hets-äter men tror inte det...
De har inte gräs, kanske ska testa det!
Ska även testa med något tillåtet tugg :)
Tror inte det är hårbollsproblem, för tycker mig inte se något hår i det som kommer upp, eller det kanske just tyder på problem??
Tack för svar!
 
Sv: Tuggar på allt möjligt och spyr

Det finns veterinärfoder för katter med känsliga magar som kanske kan hjälpa mot kräkningarna. Har veterinär kollat tänderna så det inte är något fel där?
 
Sv: Tuggar på allt möjligt och spyr

Kan vara svårt att lista ut vad som är problemet så man kan få test sig fram.

Nån form av gräs tycker jag katter ska ha tillgång till. Har du tillgång till hel havre kan du så själv i stället för att köpa kattgräs dyrt som annars är väldigt bekvämt. Ampellilja brukar oxå vara uppskattat och helt ofarligt.
 
Sv: Tuggar på allt möjligt och spyr

Jag har samma problem med min katt! Han är 1,5 år. Verkar må väldigt bra hemma hos oss och med andra katten. Men han torrfodervägrar. Det står torrfoder framme hela tiden som andra katten knaprar på men han vägrar. Och kan han vräka i sig blomblad :crazy: Och sen spy.. ja, vad gör man lixom?

Nakenkatt, så inga problem med hårbollar :D
 
Sv: Tuggar på allt möjligt och spyr

Var in på djuraffären idag och pratade med dom, de rekommenderade royal canin för känslig mage som du säger :) hette digestive comfort som skulle verka mot kräkningar, så ska testa detta nu och se om det fungerar!
De menade på att hon tuggar på saker/växter för att hon behöver spy (pga dålig mage?) och INTE att hon spyr för att hon tuggar på saker... tycker det låter rimligt.

Jag har inte kollat tänder, hoppas och tror att de gjort det på katthemmet tidigare, kvarstår problemet får jag fortsätta utforska!
Tack för alla svar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp